Gå til innhold

Høytrykkspyler på bil

Anbefalte innlegg

Gjest Svampe bob

Satt og diskuterte hvorvidt det er lurt å bruke høytrykkspyler på biler eller ei med en kollega forleden dag. Jeg mente at dette ikke skader lakken, mens han hevder det motsatte. Han mente at svamp og vannslang var tingen.

Noen som vet om det er trygt for lakken at man bruker høytrykk, eller bør jeg går for bøtte/slange og svamp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304452-h%C3%B8ytrykkspyler-p%C3%A5-bil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kåre Kruttlapp

Vil gi deg noen hint: Start med å "vanne" bilen i skyggen helst over det hele! Med vannslange! Så kan du bruke et såpemiddel\avfetting helst på en spraymåte slik at den får virke i 5 til 10 minutter for å løsne skitten!

Så kan du godt bruke en høytrykks spyler nedenifra og opp på begge sider og avslutt med taket! HUSK Å BRUKE EN GOD 50 CM AVSTAND TIL LAKKEN! Ellers går det veldig galt hvis trykket er for stort!

Så vil jeg anbefale en god svamp og varmt vann i bøtte med en god bilshampoo.Begynn nederst på begge sider og gå oppover.vær nøye og avslutt med taket! Så kan du bruke høytrykkspyleren igjen for å spyle av såpen!

Hvis du har mer energi igjen så bruker du pusseskinn over hele bilen og polerer den til slutt! "pes å ha bil ikke sant"?? Men koselig når den skinner som ny!

Vil gi deg noen hint: Start med å "vanne" bilen i skyggen helst over det hele! Med vannslange! Så kan du bruke et såpemiddel\avfetting helst på en spraymåte slik at den får virke i 5 til 10 minutter for å løsne skitten!

Så kan du godt bruke en høytrykks spyler nedenifra og opp på begge sider og avslutt med taket! HUSK Å BRUKE EN GOD 50 CM AVSTAND TIL LAKKEN! Ellers går det veldig galt hvis trykket er for stort!

Så vil jeg anbefale en god svamp og varmt vann i bøtte med en god bilshampoo.Begynn nederst på begge sider og gå oppover.vær nøye og avslutt med taket! Så kan du bruke høytrykkspyleren igjen for å spyle av såpen!

Hvis du har mer energi igjen så bruker du pusseskinn over hele bilen og polerer den til slutt! "pes å ha bil ikke sant"?? Men koselig når den skinner som ny!

Hvorfor nedefra og opp? Bilen er jo mest møkkete nederst, drar man ikke da møkka oppover der det ikke er så skittent?

Bilen min er ganske vanskjøttet, og begynner å ha mange sår i lakken med litt antydning til rust. Den er stoooor så det er sjelden (dvs. sånn omtrent aldri) at den blir vasket.

Har du forslag til foryngelsesprosess for lakken? Hvis jeg først gjennomfører prosjektet du anga, hva gjør jeg så med skadene i lakken? Målet er ikke at den skal være så vakker, bare at den holder i en del år til uten å få for store lakkskader.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man vasker bilen for hånd, jeg. Jeg sparer enormt mye frustrasjon og tid på å kjøre den gjennom en sånn automatvask ca en gang i måneden. Innimellom tar jeg den isteden til et sted i nærheten der jeg får bilen håndvasket og støvsuget inni for 180 kroner.

Hvorfor nedefra og opp? Bilen er jo mest møkkete nederst, drar man ikke da møkka oppover der det ikke er så skittent?

Det er fordi det blir striper etter vaskinga hvis du begynner øverst . Det gjør det på veggene hjemme også hvis du bruker så mye vann at det renner

Annonse

Gjest Svampe bob

Takker for svar, alle :) Og Kåre, ditt har jeg lagret i arkivboksen!

...den evige natteravn...

Så på God Morgen Norge tidligere i uka der var det et innslag med to personer fra et bilpleiefirma som skulle lære oss å vaske bil. De sa følgende:

"Sprøyt avfetting på tørr bil og la virke 2-3 min.

(Må ikke tørke, da ødelegges lakken).

Bruk høytrykkspyler nedenfra og opp. Bil eller lakk ødelegges ikke selv om du bruker den med bare noen få cm avstand.

Vask bilen med svamp, spyl og tørk bilen med et godt absorberende pusseskinn."

Vil tro de karene vet hva de snakker om som gjøe dette flere ganger daglig.

...den evige natteravn...

Bilen skal ikke "vannes" før en har på avfetting, da mister den effekten. Du må heller ikke la avfettingen sitte på mer enn 2-3 min, da tørker den og kan ødelegge lakken.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor man vasker bilen for hånd, jeg. Jeg sparer enormt mye frustrasjon og tid på å kjøre den gjennom en sånn automatvask ca en gang i måneden. Innimellom tar jeg den isteden til et sted i nærheten der jeg får bilen håndvasket og støvsuget inni for 180 kroner.

En gang i mnd er jo for det første, for sjelden.

Dessuten ødelegger maskin-vask lakken sier de som har peiling.

Maskinvask gir ganske mye riper i lakken.

Bilen min er ganske vanskjøttet, og begynner å ha mange sår i lakken med litt antydning til rust. Den er stoooor så det er sjelden (dvs. sånn omtrent aldri) at den blir vasket.

Har du forslag til foryngelsesprosess for lakken? Hvis jeg først gjennomfører prosjektet du anga, hva gjør jeg så med skadene i lakken? Målet er ikke at den skal være så vakker, bare at den holder i en del år til uten å få for store lakkskader.

Du kan prøve å polere godt, da vil du få vekk endel, men hjelper ikke det så må du rubbe bilen før du polerer. Ved rubbing så tar du vekk litt av det øverste laget av lakken, så litt forsiktig må du være, men det går nok greit.

Lakkskadet hvor lakken er borte må du kjøpe lik lakk som er på bilen og bruke en liten pensel og fylle såret med. Men det blir ikke så veldig pent det heller, men du unngår i alle fall rustangrep en stund.

Annonse

Aldri om jeg ville ha kjørt bilen min gjennom en maskin, er for glad i den til det...Det er ikke bra for lakken, så derfor blir den vasken en gang i uken - for hånd:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...