Gå til innhold

allergisk reaksjon etter behandling av skabb


Gjest 123cecilie123

Anbefalte innlegg

Gjest 123cecilie123

Hei! Jeg har hatt utslett rundt på kroppen som har utartet seg som små røde prikker/nupper, men også som hvite nupper. Det har vært på albuen (utsiden), rundt navlen, på utsiden av låret og i lysken. I lysken har utslettet sett mer ut som et kjøttsår. Jeg gikk til fastlegen to ganger før han fant ut at det kanskje var skabb (han studerte utslettet rundt navlen med lys). Jeg tok derfor en kur med Nix-krem, men våknet om natten med et voldsomt utslett som klødde så uutholdelig at jeg vasket det av. Det hadde da sittet på i 7 timer. Jeg ble usikker på om diagnosen skabb egentlig var riktig, for jeg hadde ikke blitt advart om denne allergiske reaksjonen, og trodde det derfor måtte skyldes noe annet. jeg henvendte meg til en hudlege som tok nærmere undersøkelser, og han konkluderte også med at det var skabb. Jeg fikk beskjed om å vente 3 dager med en ny kur, som jeg tok nå i natt. Som ventet reagerte jeg allergisk på denne kuren også, mye verre enn første gang. Jeg har nå et ekstremt utslett over absolutt hele kroppen som klør veldig og er hissig. det er rødt noen steder og hvitt nuppete andre steder. Det skal legges til at jeg har overfølsom hud fra før og har slitt med utslett iforbindelse med stress, eller når jeg har brukt hudpleieprodukter jeg ikke tåler. Jeg bruker derfor bare nøytral body lotion og solkrem fra apoteket, fordi jeg reagerer på alt annet. Er dette en reaksjon (på Nix) som forventet, og hva skal jeg nå gjøre for å roe dette ned? Verken hydrokortison,, antihistamin eller Atarax (som jeg fikk av hudlegen) hjelper..... Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en kraftig allergisk reaksjon du har nå, bør du muligens kontakte legevakta? Det kan være du trenger tøffere behandling mot dette enn du har forsøkt? Atarax skal jo være godt egnet ved allergisk utslett, men for alt jeg vet har legestanden noe oppe i ermet dersom dette ikke virker?

Nix krem inneholder et par stoffer som kan gi overømfintlighetsreaksjoner: formaldehyd, syntetiske pyretroider og pyretriner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Nix kan virke svært lokalirriterende på huden spesielt dersom man har en ømfindtlig hudtype i utgangspunktet. Det er derfor vi vanligvis informerer alle som skal behandle seg for skabb, at en kur/behandling er nok i de aller fleste tilfellene og at man i utgangspunktet ikke skal ta flere behandlinger selv om det fortsatt klør etter en uke eller to. Det er nemlig vanlig med såkalt "postscabiøs" kløe , dvs at huden klør også etter at scabbmidden er død , men fortsatt finnes i huden. I ditt tilfelle var det jo litt spesielt ettersom du tok litt kortvarig behandling først, men de 2 tette kurene har utvilsomt gitt et kraftig utslag i huden din. Jeg anbefaler rikelig med fuktighetskrem/ body lotion flere ganger daglig , dessuten en mellomsterk cortisonsalve som f eks Apolar til å roe det hele ned. Og du bør definitivt ikke ta flere NIX kurer selv om du skulle ha litt lett kløe her og der uten å vært undersøkt igjen av hudlege. Lykke til ! Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...