Gå til innhold

Har overgrep noen aldersbetydning?


ussen

Anbefalte innlegg

Min bestefar "prøvde" seg på meg da jeg var 18 år. Burde jeg være gammel nok til ikke å bry meg om det da? Han sjenket meg full og var full selv. Jeg avverget det, var ikke tvang eller vold i bildet. Jeg sliter i en alder av 42 år, kan det være relatert til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på dette som et overgrep, uansett hvor gammel du var.

Han var den som gjorde noe galt, alkohol er ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg kan ikke svare deg på om det er relatert til episoden men alder har absolutt ikke noe å gjøre i overgrepssammenheng. Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han gjorde var helt klart galt og er ikke noe man er upåvirket av. Slik skal ikke bestefedre gjøre.

Hadde du vært yngre ville det nok fått verre konsekvenser siden du da kanskje ikke hadde klart å avvise det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kan ikke svare deg på om det er relatert til episoden men alder har absolutt ikke noe å gjøre i overgrepssammenheng. Ingenting.

Jo, alder for når overgrep skjer er av betydning. Det har betydning for hjernens utvikling, og det finnes sensitive perioder får når ulike hjernestrukuterer rammes mest av overgrep. Utviklingsmessig sier det også mye. Det er klart at om man har dannet en relativt stabil personlighet er overgrep mindre betydningsfullt enn om man er i puberteten eller tidligere.

Psykiske overgrep er det som er mest skadelig for barn. Altså om en mor til stadighet rakker ned på barnet sitt og forteller hvor dumt det er. Fysiske overgrep tåles bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...