Gå til innhold

Soling


Gjest sue

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er ei 22 år gammel jente som fortida er bosatt i Australia. Soling i Norge har aldri vært noe problem, siden jeg så og si aldri blir brent, bare brun..

Men her nede er sola vanvittig sterk, så derfor lurte jeg på hvor stor risiko det egentlig er med denna sola..Jeg bruker alltid solkrem, og passer meg for å bli brent, men er det allikevel skadelig å sole seg?

Jeg blir fort brun, og jeg ligger ikke i timesvis, men det er uvant med så sterk sol, det gjør meg litt usikker. Er jeg beskytta gjennom brunfargen, eller er det også skadelig å bli brun? Jeg vil gjerne komme hjem med en masters degree, men hudkreften vil jeg gjerne legge igjen..

kan du gi meg et dønn ærlig svar..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunfargen gir en viss beskyttelse mot sola. Tror normal brunrafge kan gi tilsvarende solfaktor 4. For å være på den sikre siden bør du holde deg unna sola midt på dagnen (mellom 10 & 14) og bruke solkrem hvis nødvendig.

Mye soling kan også gjøre huden rynkete - fordi bindevevet i underhuden 'brennes av/opp' av UVA-strålene. Spesielt solariumer er fæle til å lage rynker siden de består av mer UVA i forhold til UVB. Det er UVB som gjør deg solbrent, og disse strålene trenger ikke så langt inn i huden som UVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, lege

Brunfargen gir huden din en viss beskyttelse. Det samme gjør solkremer. For øvrig lønner det seg å dekke til huden med lette bomullsklær slik at du unngår direkte bestråling. Vær gjerne i skyggen midt på dagen.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...