Gå til innhold

Hvilken er finest?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127
Skrevet

Måtte jeg velge mellom de to og skulle velge ut fra hva jeg syntes var penest og sett bort fra tradisjon (for Oslo.drakten er vel ganske så ny?) så hadde jeg valgt Oslo-drakten.

Stakker som ikke har noe definert liv (den henger jo ned fra over puppene) er liiiiiite kledelig på de fleste...

I know - det er derfor jeg vil bytte...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

24

• mariaflyfly

10

• morsan

8

• ....AV

4

Persille1365381127
Skrevet

Det er to temmelig ulike plagg, så jeg synes det er vanskelig å sammenligne.

Er man glad i bunader og har røtter i Hallingdal velger man selvfølgelig nr. 2.

Jeg har én av dem! :) Tipper du kan gjette hvilken.

Så da kan vi matche i morgen ;)

Men jeg har lyst på den andre i tillegg... Den er mer definert i formen, og den som egentlig står meg nærmest iom at jeg er vokst opp i Oslo...

Gjest Tatjana
Skrevet

Oslos jubileumsdrakt, helt klart. Den andre er også fin, på en måte, men jeg liker ikke fasongen. Den henger jo som en sekk.

Skrevet

Jeg synes faktisk den fra Ål jeg altså, den fra Oslo er så blass i fargene, så hadde jeg skulle valgt hadde jeg nok valgt veldig mange bunader før den Oslo-drakta.

Men av det jeg ser nedover her er det ikke mange som deler min oppfatning, ja ja, sånn kan det gå!

Men skal jeg ha bunad bør jeg vel velge den som hører til her, selv om den heller ikke er finest i landet da, men den er fin ja, bevares!

Skrevet

Jeg likte best kvinnestakken fra Ål. Oslodrakta synes jeg er mørk og dyster.

Skrevet

Jeg har den første, og har lyst til å kjøpe den andre i tillegg :)

Vil du bruke 25.000 når du har så fin bunad?

Gjest Elextra
Skrevet

Så da kan vi matche i morgen ;)

Men jeg har lyst på den andre i tillegg... Den er mer definert i formen, og den som egentlig står meg nærmest iom at jeg er vokst opp i Oslo...

Øh, da tror jeg du misforsto hvilken jeg har... ;)

Gjest D*lilith
Skrevet

Den første var finest : )

Litt posete,men det hadde bare vært fint for meg som har lagt på meg...

Persille1365381127
Skrevet

Vil du bruke 25.000 når du har så fin bunad?

Vel, som du ser av svarene er det ikke så veldig mange som synes den er så fin, dessverre :(

Det er lagt ned mange timers arbeide i den, og jeg er glad jeg har den - men jeg synes ikke den kler meg. Den er veldig "sekkete", omfangsrik - og iom at den ligger i bakken bare man bøyer seg noen cm forover er det litt upraktisk. Bare det å sitte er litt klønete... Min er lenger enn den på bildet da :)

Men den er jo super om man er gravid!!

Skrevet

Jeg synes begge er fine og ville valgt den jeg følte mest tilhørighet til.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes begge er fine og ville valgt den jeg følte mest tilhørighet til.

Men om du hadde til begge da? Hva ville du gjort da?

Anta at de er likestilt ifht tradisjoner osv, og bare skulle velge den du aller helst ville bruke.

Eller at hadde begge i skapet; hvilken ville du hatt på i morgen?

Skrevet

Jubileumsdraka var definitivt finest, den andre ser ut som en sekk:-)

Skrevet

Anta at de er likestilt ifht tradisjoner osv, og bare skulle velge den du aller helst ville bruke.

''Eller at hadde begge i skapet; hvilken ville du hatt på i morgen?''

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål! Men: Jeg er ganske gammeldags av meg når det gjelder bunad, og ville mye heller valgt en tradisjonell bunad enn en nyere laget festdrakt, selv om jeg isolert sett synes festdrakten har et penere design. Drakta fra Hallingdal føles mye mer "ekte".

Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.

Skrevet

''Anta at de er likestilt ifht tradisjoner osv, og bare skulle velge den du aller helst ville bruke.''

Da ville jeg kanskje valgt Oslo-drakten fordi den nok er mer min stil. For meg ville det nok også betydd litt hvor jeg selv var født og oppvokst, ikke bare hvor familien har røtter. Jeg har selv valgt å ha Bærums-bunad fordi det er der jeg er født og oppvokst, mens min søster valgte bunad fra min mors hjemsted.

Hallingdal-bunaden fordi det ser ut til å være plass til mer varme klær under den :-) Her er det meldt 3 grader og regn i morgen, jeg skal ut og kjøpe hvit ulltrøye til å ha under bundadsskjorten.

Skrevet

Hvis du faktisk synes du har råd til å ha begge, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe dem. Jeg tror jeg da ville kunnet valgt forskjellig fra gang til gang, f.eks. ut fra antrekket til mannen eller været eller humøret. Hvis det viser seg at den ene aldri blir brukt, kan den jo selges.

candyqueen_83
Skrevet

jeg syns ingen av dem var fine. Den første så ut som en sekk, som det stod under her, og Oslodrakta var trist og mørk . Litt gammalmodig.

Skrevet

jeg syns ingen av dem var fine. Den første så ut som en sekk, som det stod under her, og Oslodrakta var trist og mørk . Litt gammalmodig.

Ja, for bunader skal ikke være "gammalmodige" liksom??

Persille1365381127
Skrevet

Hvis du faktisk synes du har råd til å ha begge, så ser jeg ingen grunn til å ikke kjøpe dem. Jeg tror jeg da ville kunnet valgt forskjellig fra gang til gang, f.eks. ut fra antrekket til mannen eller været eller humøret. Hvis det viser seg at den ene aldri blir brukt, kan den jo selges.

Jeg har den fra Hallingdal, og vurderer å kjøpe den fra Oslo i tillegg :)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål! Men: Jeg er ganske gammeldags av meg når det gjelder bunad, og ville mye heller valgt en tradisjonell bunad enn en nyere laget festdrakt, selv om jeg isolert sett synes festdrakten har et penere design. Drakta fra Hallingdal føles mye mer "ekte".

Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.

''Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.''

Det er jo der problemet ligger da, den har hengt i skapet de siste ti årene nesten....

candyqueen_83
Skrevet

Ja, for bunader skal ikke være "gammalmodige" liksom??

Vanlige bunader er jo også "fra gamledager" liksom, men de trenger ikke være trauste og kjerringaktige for det. Synes mange bunader er kjempefine og ungjenter ser lekre ut i dem. Trenger ikke se ut som gamle kjerringer for det liksom.

Det tror jeg man vil gjøre i oslodrakta. Men det er min mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...