Gå til innhold

Hvilken er finest?

Anbefalte innlegg

mariaflyfly
Skrevet

''Eller at hadde begge i skapet; hvilken ville du hatt på i morgen?''

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål! Men: Jeg er ganske gammeldags av meg når det gjelder bunad, og ville mye heller valgt en tradisjonell bunad enn en nyere laget festdrakt, selv om jeg isolert sett synes festdrakten har et penere design. Drakta fra Hallingdal føles mye mer "ekte".

Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.

''Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.

''

Nettopp. Jeg fikk Gudbrandsdalsbunad av mine besteforeldre til konfirmasjonen. Jeg synes den er nydelig, og brukte den ved hver passende anledning - helt til jeg fikk barn og forandret litt hoftefasong... Jeg fikk den sydd om, så den skulle passe, men jeg følte meg aldri mer vel i den, og nå har den hengt på loftet i 9 år. Og der henger den vel antagelig til jeg kan få den sydd inn igjen til Datras konfirmasjon om 11 år...

Jeg fikk også sydd om mammas Telemarksbunad den gangen, slik at den skulle passe til meg, så nå bruker jeg den. :)

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

24

• mariaflyfly

10

• morsan

8

• ....AV

4

Skrevet

Nummer to var desidert flottest!

Nr. 1 var altfor høg i bringa.

Persille1365381127
Skrevet

''Men samtidig skal man jo føle seg vel, og dersom jeg ikke hadde gjort det i Hallingdalsdrakta, ville jeg neppe brukt den.

''

Nettopp. Jeg fikk Gudbrandsdalsbunad av mine besteforeldre til konfirmasjonen. Jeg synes den er nydelig, og brukte den ved hver passende anledning - helt til jeg fikk barn og forandret litt hoftefasong... Jeg fikk den sydd om, så den skulle passe, men jeg følte meg aldri mer vel i den, og nå har den hengt på loftet i 9 år. Og der henger den vel antagelig til jeg kan få den sydd inn igjen til Datras konfirmasjon om 11 år...

Jeg fikk også sydd om mammas Telemarksbunad den gangen, slik at den skulle passe til meg, så nå bruker jeg den. :)

Hvordan ser Gudbrandsdalsdrakten ut?

Skrevet

Jeg har den fra Hallingdal, og vurderer å kjøpe den fra Oslo i tillegg :)

Gjør det :-)

Skrevet

Hvis jeg _måtte_ velge, tok jeg den figursydde.

Gjest Blikkboks
Skrevet

Nå syns jeg at i virkligheten at begge disse er flotte, men disse bildene var ikke særlig gode ;-D

Personlig ville jeg trives best i Oslodrakten, som en venninne av meg har, og da er den langt fra gammelmodig, som ble nevnt under. Om valget sto mellom disse to. Men den andre er også flott.

Men jeg trives i min trauste vestfoldbunad jeg da, enkel og grei :-D

Skrevet

Ja, for bunader skal ikke være "gammalmodige" liksom??

*knegg*

Skrevet

Det er to temmelig ulike plagg, så jeg synes det er vanskelig å sammenligne.

Er man glad i bunader og har røtter i Hallingdal velger man selvfølgelig nr. 2.

Jeg har én av dem! :) Tipper du kan gjette hvilken.

''Er man glad i bunader og har røtter i Hallingdal velger man selvfølgelig nr. 2.''

Kun for å irritere Hallingdølene da?

Gjest Elextra
Skrevet

''Er man glad i bunader og har røtter i Hallingdal velger man selvfølgelig nr. 2.''

Kun for å irritere Hallingdølene da?

Øh, mente jo at man da valgte nr. 1, selvfølgelig! *S*.

Humrer litt over feilen, kanskje det var derfor Persille ikke helt skjønte hva jeg mente.

Mista nikket
Skrevet

Syns nr.2 var finest. Nr.1 kan være fin hvis en har endel å skjule.

Skrevet

Øh, mente jo at man da valgte nr. 1, selvfølgelig! *S*.

Humrer litt over feilen, kanskje det var derfor Persille ikke helt skjønte hva jeg mente.

Jeg tenkte også som Persille! :-) Trodde du hadde en liten hallingdøl inni deg;-)

Skrevet

Vel, som du ser av svarene er det ikke så veldig mange som synes den er så fin, dessverre :(

Det er lagt ned mange timers arbeide i den, og jeg er glad jeg har den - men jeg synes ikke den kler meg. Den er veldig "sekkete", omfangsrik - og iom at den ligger i bakken bare man bøyer seg noen cm forover er det litt upraktisk. Bare det å sitte er litt klønete... Min er lenger enn den på bildet da :)

Men den er jo super om man er gravid!!

Den er sekkete, men synes ikke det gjør noe når det gjelder bunad jeg. Synes den var friskere og dessuten er jo alle litt budeieaktig med bunad:)

Persille1365381127
Skrevet

Den er sekkete, men synes ikke det gjør noe når det gjelder bunad jeg. Synes den var friskere og dessuten er jo alle litt budeieaktig med bunad:)

Heh, den skal på i morgen uansett - så det får gå som det går :)

mariaflyfly
Skrevet

Men den er jo fin :)

Ja, den er kjempefin! :) Men når jeg plutselig var litt bredere over hoftene enn hva jeg hadde vært før barnefødselen, og veide 63 kg istedetfor 58 var den virkelig ikke særlig snerten lenger. Ihvertfall ikke på meg. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Så da kan vi matche i morgen ;)

Men jeg har lyst på den andre i tillegg... Den er mer definert i formen, og den som egentlig står meg nærmest iom at jeg er vokst opp i Oslo...

Pst, jeg leste (som så ofte) for fort, og mente jo (som så ofte) det motsatte av hva jeg sa. Kfr. mitt svar til Geir over. I den grad det har noen betydning :P.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tenkte også som Persille! :-) Trodde du hadde en liten hallingdøl inni deg;-)

Hehe, ikke rart, ut fra hva jeg skrev.

Men så vidt jeg vet fint lite hallingblod i meg - og jeg kjenner slektstreet ganske mange ledd bakover :P.

mariaflyfly
Skrevet

Den var flott! Og ikke skjønner jeg hvordan et par kg. ekstra og litt mer over hoftene kan synes i særlig grad i den drakten. Antar det synes mest psykisk! :P

Jeg så ut som ei skikkelig budeie. Ærlig talt. :( Nei, den blir nok hengende på loftet til Datra kan bruke den. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...