Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser artikkelen om Indiana Jones i db.no(http://www.dagbladet.no/kultur/2008/05/18/535531.html) og stusser litt over(sitat): "Filmen vises klokken 13 i formiddag".

Hva er egentlig den riktige definisjonen på døgnets tider?

Jeg har alltid regnet morgenen fra 06 til 09, deretter formiddagen i 3 timer, ettermiddagen frem til 18, og så kvelden frem til midnatt.

Hva er egentlig fasiten?

Gjest hos oss
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen fasit, og vet ihvertfall at folk i ulike livssituasjoner definerer det ganske ulikt.

For meg selv vet jeg at morgenen varer lenger i helgen (det er fortsatt morgen klokken 10:30 på søndag, men når jeg er på jobb er det formiddag), kvelden starter tidligere om vinteren enn om sommeren (klokken 20 en tirsdag i januar er mye senere enn klokken 20 en tirsdag i juni..)

I småbarnsperioden starter morgenen mye tidligere enn før man fikk barn.

Og, ja, formiddagen kan godt vare til 14 og 15, i hvertfall på en fridag om sommeren.

Skrevet

Vet ikkje fasiten, men formiddag er ihvertfall før kl.1200.

Skrevet

Vet ikke hva fasiten er jeg, men for meg er det omtrent som følger:

Morgen - kl. 6-9

Formiddag - kl. 9-13

Midt på dagen - kl 13 - 15

Ettermiddag - kl. 15 - 18

Kvelding - kl. 18 - 20

Kveld - kl. 20 - 23

Natt - kl. 23 - 06

Sånn omtrent. :o)

Gjest mandolina
Skrevet

Formiddag er den perioden av dagen som avløser morgen. Starter klokken 09:00 og varer frem til 12:00 (eller middag). Tidspunktet middag er definert til å være klokkeslettet 12:00, så formiddagen er definert til perioden før middag. Formiddagen avløses av ettermiddagen som videre går over i kveld.

I litt videre forstand kan formiddag beskrive hele den første halvdel av døgnet, med uttrykket ante meridiem (A.M.) hentet fra latin.

Dette iflg. Wikepedia

http://no.wikipedia.org/wiki/Formiddag

Hilsen

Skrevet

Fra ordboka: "tid fra frokost til klokka 12 el. til middag"

Så hvis du ikke spiser middag før klokken 13 stemmer det bra. Jeg ville vel selv heller kalt det midt på dagen eller noe tror jeg.

Skrevet

Noen regner etter middag for å være etter "midt på dagen", dvs etter kl. 12

Andre regner ettermiddagen til å være etter faktisk middagstid (måltidet). Det er litt forvirrende, iom at de færreste spiser middag før kl 1700.

For min del regner jeg etter 12, eller iallfall 13/14 som ettermiddag. Som aften noon, PM etc.

Gjest mora2
Skrevet

Hos oss regner vi formiddag frem til 12.00,

ettermidag fra 1200-18.00, og kveld frem til midnatt.

Så vart det natta...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...