Gå til innhold

9-åring spiller World of Warcraft

Anbefalte innlegg

Gjest alminnelig mamma
Skrevet

Klassekamerat til min 9-åring, bor i nabolaget, har storebrødre på 12 og 18 som han har "lært" dette av, foreldrene veldig liberale til dataspill, de syns det er stilig at 18-åringen har vært med på "The Gathering" på Lillehammer.

Jeg frykter den spilleavhengigheten WW kan skape, og har gitt klar melding til min 9-åring om at WW får han ikke spille hjemme, har forklart hvorfor, og at både pappan og jeg er eninge om dette, og at vi kan spore på pc'ene hvilke program som har vært kjørt.

Jeg forbyr han ikke å spille dette hos andre, da jeg ikke kan kontrollere et slikt forbud i andre sine hjem.

Min 9-åring er ganske ivirg med dataen, det går i bl.a Adventure Quest og Habbo, og vi begrenser han så å si hver dag, 1 til 1 og en halv time med data, vanligvis ikke mere, og leksene først selvsagt. Han kan sitte timesvis oppslukt med dataen, selv om han også er en skikkelig utegutt og flink i fotball og idrett, ingen stuegris.

Ærlig talt, hva syns dere, jeg syns det er temmelig rystende at så små unger spiller et sånt spill, og er temmelig forbannet for at vi har dette på så nært hold (rimelig nyinnflyttede naboer).

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Ærlig talt, hva syns dere, jeg syns det er temmelig rystende at så små unger spiller et sånt spill, og er temmelig forbannet for at vi har dette på så nært hold (rimelig nyinnflyttede naboer).''

World of Warkraft er jo _The_Game_, spillet over alle spill, og jeg ville ikke komme på å forby sønnen min å spille det om han hadde hatt veldig lyst selv om det er blod og gørr der. Hjemme har jeg tross alt kontroll på reaksjonene hans og kan snakke med ham om det som skjer på skjermen, og foreløpig holder vi han unna med argumentet om at engelsken ikke hans er god nok enda til at han fullt ut kan skjønne hva han skal gjøre. Å forby det skaper bare enda mer spenning i å utforske, det er i alle fall min mening. Det er dessuten mange andre spill som er mye verre og som han ikke ville fått spille hjemme.

Å bli forbannet over at naboene tillater ting du selv ikke tillater finnes det bare ett ord for: Latterlig!

Og en ting til: Det er i alle fall ikke ukult at en 18 åring har vært på The Gathering, han er da i godt selskap med veldig mange andre.

Persille1365381127
Skrevet

Henger meg litt på ChiengMai her...

Nå jobber jeg riktignok i it-bransjen, og har barn med en som lett kunne drevet med slike spill hele døgnet om han ikke måtte jobbe og tjene penger, så jeg er kanskje farget av det - men likevel.

It er kommer for å bli, spill & internett likeså. Tror det er greier å ha kontrollen hjemme som Cm sier, enn å forby ting så bastant.

Greit å begrense bruken om det går utover noe annet (lekser, venner, osv) - men om det eneste det går utover er tv-titting f.eks, så hadde jeg ikke brydd meg med det.

Gjest alminnelig mamma
Skrevet

''Ærlig talt, hva syns dere, jeg syns det er temmelig rystende at så små unger spiller et sånt spill, og er temmelig forbannet for at vi har dette på så nært hold (rimelig nyinnflyttede naboer).''

World of Warkraft er jo _The_Game_, spillet over alle spill, og jeg ville ikke komme på å forby sønnen min å spille det om han hadde hatt veldig lyst selv om det er blod og gørr der. Hjemme har jeg tross alt kontroll på reaksjonene hans og kan snakke med ham om det som skjer på skjermen, og foreløpig holder vi han unna med argumentet om at engelsken ikke hans er god nok enda til at han fullt ut kan skjønne hva han skal gjøre. Å forby det skaper bare enda mer spenning i å utforske, det er i alle fall min mening. Det er dessuten mange andre spill som er mye verre og som han ikke ville fått spille hjemme.

Å bli forbannet over at naboene tillater ting du selv ikke tillater finnes det bare ett ord for: Latterlig!

Og en ting til: Det er i alle fall ikke ukult at en 18 åring har vært på The Gathering, han er da i godt selskap med veldig mange andre.

Har du lest om spilleavhengighet og hvordan det kan gå med enkelte av guttene (rammer stort sett bare gutter) som blir hekta på WW, de isolerer seg sosialt, gjør det dårligere på skolen, og så syns jeg det er noe usunt over det å holde seg våkne - og innendørs - i flere døgn for å spille data (LAN), er vel litt amfetamin i omløp på sånne arrangement? Jeg bare lurer.

Du kan jo google opp WW, kommer opp litt av hvert der.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Har du lest om spilleavhengighet og hvordan det kan gå med enkelte av guttene (rammer stort sett bare gutter) som blir hekta på WW, de isolerer seg sosialt, gjør det dårligere på skolen, og så syns jeg det er noe usunt over det å holde seg våkne - og innendørs - i flere døgn for å spille data (LAN), er vel litt amfetamin i omløp på sånne arrangement? Jeg bare lurer.

Det gjelder å ha perspektivet i orden her og ikke se spøkelser på høylys dag. Du nekter vel ikke ungene å se på TV fordi du kan lese at noen unger blir sløve av for mye TV-titting? Dette er mye av det samme. Man må kjenne sin begrensning, og begrensninger fremmes best hjemme hos en selv.

Jada, dataspill kan føre til avhengighet, men hvor mange gjelder det av de som spiller, tror du? Og du kan bli avhengig av Tetris også om du lar det gå for langt. :-P Men det er også forskere som sier at dataspill fremmer konsentrasjonen og øver opp årvåkenhet.

Mulig det finnes amfetamin på sånne samlinger som The Gathering, og det kommer kanskje som en bombe på deg når jeg forteller at det faktisk finnes bruk av amfetamin andre steder også? Du holder ikke ungene dine unna sånt ved å nekte dem å delta på en samling, du må formidle holdninger til dem.

Skrevet

Amfetamin på The Gathering? Mulig, det vet jeg ingenting om, men jeg synes det er for drøyt å forby lan-parties uansett om det er tilfelle eller ikke. Da får man heller gjøre så godt man kan med å gi ungene rett holdning til rusmidler.

Å møtes, koble sammen pcer, spille mot hverandre eller hjelpe hverandre med hva det nå måtte være på maskinen er i mine øyne like sosialt som da vi kom sammen og byttet servietter i barndommen. Eller lekte med Barbie... ;-)

Jeg tror man kan bli hektet på hva det måtte være. Tror helt sikkert man kan bli hektet på Habbo også! Alt med måte!

Nå er ikke jeg noen tilhenger av spill med blod og gørr altså, bare så det er sagt. Her i huset overholder vi aldersgrensene på spill, selv om jeg er klar over at _de_ ikke er noen garanti for hvor mye eller lite vold det er i spillet. I tillegg leser jeg cover og ser på knytteneven og forsøker å bruke sunn fornuft.

Og så føler jeg meg nesten litt dobbeltmoralsk når jeg fniser av at Crash bandicoot blir sprengt i luften så bare sko og underbukser kommer flagrende ned igjen :-S

Gjest mora2
Skrevet

Hva er alders grensen på det spillet da?

Unger spiller og ser altfor mye tv, og trenger grenser.

Dessuten tror jeg ikke det er bra at de spiller voldelige spill.

Mine hadde ikke fått lov til det, uansett hvor de var.

Mrs. Wallace
Skrevet

''foreldrene veldig liberale til dataspill, de syns det er stilig at 18-åringen har vært med på "The Gathering" på Lillehammer.''

Hvorfor skulle ikke en attenåring få lov til å være på The Gathering? Det er utrolig mye som er verre å delta på enn noe sånt.

Om du ønsker å nekte niåringen din å spille WoW er du i din fulle rett til det, akkurat som naboene må få tillate det for sine barn - uten at du har rett til å bli forbanna. Du kan ikke forlange at alle naboene har akkurat samme grensene for hva ungene skal drive med og ikke.

Persille1365381127
Skrevet

Det er lite dop i nerde-miljøet - det er det liten tvil om. I hvertfall sammenlignet med ganske mange andre miljøer...

Når det er sagt; et LAN er ikke nødvendigvis en betegnelse for den type arrangement, det står for Lokal Area Network - og betyr bare at man spiller/jobber tilknyttet andre.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hva er alders grensen på det spillet da?

Unger spiller og ser altfor mye tv, og trenger grenser.

Dessuten tror jeg ikke det er bra at de spiller voldelige spill.

Mine hadde ikke fått lov til det, uansett hvor de var.

''Unger spiller og ser altfor mye tv, og trenger grenser.''

Det er nok mye sant i det du skriver her, men det er langt fra dette til å forby saker og ting og bli forbanna fordi naboen tillater det samme.

Gjest mora2
Skrevet

''Unger spiller og ser altfor mye tv, og trenger grenser.''

Det er nok mye sant i det du skriver her, men det er langt fra dette til å forby saker og ting og bli forbanna fordi naboen tillater det samme.

Jeg hadde forbydd mine unger å spille voldspill.

Uansett hvor de var.

Jeg hadde sagt fra til naboen at jeg ikke likte mine unger spilte slike spill.

Det finnes jo flere episoder som viser at unger ikke klarer skille virkelighet og "data verden".

Og at unger kan bli voldelige selv.

Skrevet

Psykologer har faktisk advart sterkt mot akkurat dette spillet (World of Warcraft). Det skaper en uvanlig sterk spillavhengighet.

Jeg syns det er foruroligende at ikke flere foreldre er mer bevisst på og grensesettende i forhold til barnas forhold til internett og dataspill. Jeg mener absolutt ikke at data er et "onde", det er mye positivt ved det som man kan lære ungene, men man må også lære dem begrensninger.

Jeg er enig med alminnelig mamma.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 9-åring spille WoW.

Har obsertvert en kollega og hennes problemer med sin sønn på 15 som er totalt avhengig.

-da er det greiere med Super Mario, det synes jeg også er gøy :-)

serendipity
Skrevet

HEEEELT uaktuelt for min 9-åring. (dog så vet jeg at han har snik sett på hos storebroren til en kompis)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...