Lillemus Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 ''Skal vi ikke ta kompe/raspeball/potetball/komle-FU med det samme?'' = klot (kompe med fleskebiter inni) serveres med smeltet smør og (helst nyrørt) tyttebær, drikke inntil er skummet kulturmelk eller kefir. Smeltet smør og tyttebær - og kefir?! Hjeeeeelp! Dere er jo riv, ruskende gale! ;o) 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Sukker og smør?! Jeg har hørt mye rart til klubb, men det er første gangen jeg hører om dette! ;o) He,he, helt vanlig her :0) 0 Siter
favn Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Brun saus, ertestuing, tyttebær, poteter og evt kokte grønnsaker (fortrinnsvis gulrot, brokkolo, blomkål). Såh, nå er det oppklart en gang for alle 0 Siter
Flaxseed Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Brun saus, ertestuing, tyttebær, poteter og evt kokte grønnsaker (fortrinnsvis gulrot, brokkolo, blomkål). Såh, nå er det oppklart en gang for alle "Brun saus, ertestuing, tyttebær, poteter og evt kokte grønnsaker (fortrinnsvis gulrot, brokkolo, blomkål). Såh, nå er det oppklart en gang for alle :)" Eller kanskje ikke! Du er passe arrogant som tror at det du mener er det eneste rette. 0 Siter
favn Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 "Brun saus, ertestuing, tyttebær, poteter og evt kokte grønnsaker (fortrinnsvis gulrot, brokkolo, blomkål). Såh, nå er det oppklart en gang for alle :)" Eller kanskje ikke! Du er passe arrogant som tror at det du mener er det eneste rette. Kjøttkaketilbehør er virkelig noe jeg brenner for, skjønner du. 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Ser makaroni_stuing_ ikke er noe alternativ, men det er det jeg liker best til kjøttkaker. Veksler med ertestuing innimellom:-) 0 Siter
Babette Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Min favoritt til karbonader og kjøttkaker er peppersaus, ovnsstekte potetskiver penslet med masse urter i oljen, og en frisk salat til med cherrytomater i. Dæven, dette var skikkelig trendy og ikke kjerring i det hele tatt! Noen ganger lager jeg potetskivene tynne, da blir de sprø og smnaker nesten som sørlandschips. 0 Siter
Gjest Thea89 Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 bruker kokte poteter, kokte gulerøtter og makaroni og ost;D 0 Siter
Gjest zilja Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Kjøttkaker, poteter, brun saus, tyttebær og ertestuing. Det er det vi bruker, men kålstuing og gulrøtter er også godt til. 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Poteter, brun saus og evt. ertestuing. Kålstuing sjeldent eller aldri. Hilsen østlending med familie fra nordvestlandet, siste 12 år bosatt på sørlandet. (Skal vi ikke ta kompe/raspeball/potetball/komle-FU med det samme? ) JO!! Den FU'en vil jeg være med på:-) 0 Siter
Mista nikket Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Føler meg helt ute jeg, vi bruker surkål, tyttebær og sur agurk :-( 0 Siter
GeirB Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Poteter, brun saus og evt. ertestuing. Kålstuing sjeldent eller aldri. Hilsen østlending med familie fra nordvestlandet, siste 12 år bosatt på sørlandet. (Skal vi ikke ta kompe/raspeball/potetball/komle-FU med det samme? ) Det skal selvfølgelig serveres med stekt flesk (bacon), vossakorv, salt fårekjøtt og kålrabi. Dessuten heter det raspeballer eller komle! 0 Siter
tonie Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Føler meg helt ute jeg, vi bruker surkål, tyttebær og sur agurk :-( Surkål OG sur agurk? Blir ikke det det i overkant mye surt? Surkål er godt til kjøttkaker. Det har jeg ofte når jeg har glemt å kjøpe kål:) 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Min favoritt til karbonader og kjøttkaker er peppersaus, ovnsstekte potetskiver penslet med masse urter i oljen, og en frisk salat til med cherrytomater i. Dæven, dette var skikkelig trendy og ikke kjerring i det hele tatt! Noen ganger lager jeg potetskivene tynne, da blir de sprø og smnaker nesten som sørlandschips. Oioi, det må jeg si var en moderne variant av norsk bondemat:-) Hørtes skikkelig godt ut, så det er mulig jeg stjeler den ideen:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 "Brun saus, ertestuing, tyttebær, poteter og evt kokte grønnsaker (fortrinnsvis gulrot, brokkolo, blomkål). Såh, nå er det oppklart en gang for alle :)" Eller kanskje ikke! Du er passe arrogant som tror at det du mener er det eneste rette. Ironi er en fin bil... OMG!! 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 ''(Skal vi ikke ta kompe/raspeball/potetball/komle-FU med det samme? )'' Nei! Jeg tåler virkelig ikke å høre om alt det rare andre har til denne herlige retten! Det heter forøvrig klubb... ;o) Og serveres selvfølgelig med sirup, flesk og duppe. Det er riktig at det heter klubb, men det serveres med brunostsaus og flesk;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Det er riktig at det heter klubb, men det serveres med brunostsaus og flesk;-) Duppe = brunostsaus. ) 0 Siter
Babette Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Oioi, det må jeg si var en moderne variant av norsk bondemat:-) Hørtes skikkelig godt ut, så det er mulig jeg stjeler den ideen:-) Bare stjel, min kjære orm. Og jeg kommer med glede med detaljinstrukser om potetene. Da kan du f. eks si: Kjære, vakre Babette, fortell meg hvordan jeg lager dine nydelige ovnsstekte potetskiver. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 Surkål OG sur agurk? Blir ikke det det i overkant mye surt? Surkål er godt til kjøttkaker. Det har jeg ofte når jeg har glemt å kjøpe kål:) Jeg greier meg uten agurkene, men ikke mannen i huset. All stekt mat skal ha sur agurk mener han. 0 Siter
Bookworm Skrevet 19. mai 2008 Skrevet 19. mai 2008 ''Og serveres selvfølgelig med sirup, flesk og duppe.'' Whaaat??? ;0) Kompe, (som det heter) serveres med sukker og smør. Intet mer, intet mindre. ;0) Sukker og smeltet smør serveres til blodklubb, brunostsaus til potetklubben:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.