Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går ikke en dag uten at jeg blir irritert over at melk- og juicekartongene nå er utstyrt med kork. Det er noe som heter 'never change a winning horse'... Det gamle konseptet med brette opp og igjen var jo genialt og jeg kan ikke med min beste vilje se fordelen med kork på kartongen.

Jeg sliter med at annenhver kork/karting sitter bom fast og må bruke tennene for å få opp jæ... skapen. Da tør jeg ikke tenke på hvordan eldre og funksjonshemmede har det.

Det sier seg selv at produksjonen av korkpatenet er et solid tilbakeskritt miljømessig, både med tanke på produksjon, men også når det gjelder resirkulering.

Vi har i praksis sluttet å resirkulere kartongene da det ble bare baks å få skylt, brettet og stappet. Er det meningen at man skal bruke kniv for å få vekk plastlorten? Ellers går det jo ikke an å få dem inn i hverandre. Det er i alle fall ikke noe jeg bruker tid og energi på. Farlig er det også, skarpe kniver glipper...

Ups, jeg holdt på å glemme: Den meningsløse korken, _den_ blir resirkulert.

Ok, sånn har vi det.

Enn hos dere?

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

33

• Bookworm

7

• Lillemus

6

• tonie

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest nikkot
Skrevet

Alle i huset klarer fint å skru opp korken, både små og store.

Når kartongene er vasket river vi av den delen korken sitter, bretter og stapper, så vi får fortsatt 8-10 kartonger i èn. At korken også skal resirkuleres blåser jeg en laaang marsj i.

I denne tiden skrukorken har eksistert her, har vi fått ca 5 nye melkekartonger hvor det har liggi en kork inni kartongen, korken er jo så lett at vi ikke har merket det før kartongen omtrent er tom ...... det har ikke vært så koselig akkurat ..... sikkert helt ren, men allikevel.

Skrevet

De hersens korkene har irritert meg mang en gang, særlig når det gjelder stapping. Det blir jo bare plass til et par stykker, jo. Kul umulig å få nedi flere verken foran eller bak før de henger seg opp i korkdritten! Jeg kjøper ikke de med kork. Det eneste positive med dem er at det ikke blir noe søl når småen skal ta ut kartongen fra kjøleskapet.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg synes mange av de gamle kartongene kunne være harde å få opp. Men det er verre å lage resirkuleringskubber av dem med kork.

Skrevet

Alle i huset klarer fint å skru opp korken, både små og store.

Når kartongene er vasket river vi av den delen korken sitter, bretter og stapper, så vi får fortsatt 8-10 kartonger i èn. At korken også skal resirkuleres blåser jeg en laaang marsj i.

I denne tiden skrukorken har eksistert her, har vi fått ca 5 nye melkekartonger hvor det har liggi en kork inni kartongen, korken er jo så lett at vi ikke har merket det før kartongen omtrent er tom ...... det har ikke vært så koselig akkurat ..... sikkert helt ren, men allikevel.

Hvor små er de som greier alle korkene da? Her står voksne karer og sliter og må bruke tennene. Rart...

Gjest Thea89
Skrevet

jeg syns det er genialt med den korken, jeg:)

mye bedre enn den uten, mange av de er umulige å få opp på normal

måte..

Skrevet

De hersens korkene har irritert meg mang en gang, særlig når det gjelder stapping. Det blir jo bare plass til et par stykker, jo. Kul umulig å få nedi flere verken foran eller bak før de henger seg opp i korkdritten! Jeg kjøper ikke de med kork. Det eneste positive med dem er at det ikke blir noe søl når småen skal ta ut kartongen fra kjøleskapet.

Kan du velge altså? Her kommer rubbel og bit med kork.

Gjest minnah
Skrevet

Man kan bare la toppen av kartongen stikke opp over kanten, så det blir en fin tripp-trapp-kubbe av det. :-)

Skrevet

Kan du velge altså? Her kommer rubbel og bit med kork.

Å? Her har vi 1,5 litere uten kork. Kjøper stort sett bare dem.

Skrevet

Jeg synes mange av de gamle kartongene kunne være harde å få opp. Men det er verre å lage resirkuleringskubber av dem med kork.

Hva gjør du når du skal stappe da? På et eller annet tidspunkt setter jeg strek for hvor mye tid og energi jeg kan bruke på søpla.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig praktisk med kork! Da kan vi f.eks. ta med en halvfull kartong når vi drar til/fra hytta uten søl og slipper å tømme ut det som er igjen. Har aldri opplevd at korka har sittet fast, jo, forresten, det hender at korkene på Noras lavesyre eplejuice er vanskelige å åpne, men alle meierienes kartonger er helt greie å åpne. Det hendte mye oftere at brett ut og bøy helt tilbake-kartongene ikke lot seg åpne ordentlig.

Gjest nikkot
Skrevet

Hvor små er de som greier alle korkene da? Her står voksne karer og sliter og må bruke tennene. Rart...

12 og 7 år :)

(bruker kun den "grønne" melka)

Skrevet

jeg syns det er genialt med den korken, jeg:)

mye bedre enn den uten, mange av de er umulige å få opp på normal

måte..

Ok :)

Skrevet

12 og 7 år :)

(bruker kun den "grønne" melka)

Vi og.

Gjest minnah
Skrevet

Hva gjør du når du skal stappe da? På et eller annet tidspunkt setter jeg strek for hvor mye tid og energi jeg kan bruke på søpla.

Man lar toppen stikke ut, så det blir en tripp-trapp-kubbe. Bruker ikke egentlig mer tid på det enn med de gamle kartongene, men den blir liksom litt upraktisk..

Vel, den skal jo bare ut i søpla. Ikke alltid jeg gidder lage kubber heller, må jeg tilstå.

Skrevet

Å? Her har vi 1,5 litere uten kork. Kjøper stort sett bare dem.

*misunnelig*

;-)

Skrevet

Man lar toppen stikke ut, så det blir en tripp-trapp-kubbe. Bruker ikke egentlig mer tid på det enn med de gamle kartongene, men den blir liksom litt upraktisk..

Vel, den skal jo bare ut i søpla. Ikke alltid jeg gidder lage kubber heller, må jeg tilstå.

Ok. Men den boksen alle de andre skal stå i, der må jo plasten demonteres. Kniv?

Gjest mora2
Skrevet

Vi kjøper melk uten kork...

Juice har vi veldig sjeldent...

Skrevet

Jeg stapper 2-3 stykker nedi og slenger den i papircontaineren.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig praktisk med kork! Da kan vi f.eks. ta med en halvfull kartong når vi drar til/fra hytta uten søl og slipper å tømme ut det som er igjen. Har aldri opplevd at korka har sittet fast, jo, forresten, det hender at korkene på Noras lavesyre eplejuice er vanskelige å åpne, men alle meierienes kartonger er helt greie å åpne. Det hendte mye oftere at brett ut og bøy helt tilbake-kartongene ikke lot seg åpne ordentlig.

Hehe, nå skjønner jeg ingenting. Her står altså flere voksne og får ikke skrudd opp korkene rett som det er! Jeg sa annenhver, det er selvsagt en overdrivelse, men innimellom i alle fall...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...