Gå til innhold

Hva spiser man avokado til?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke kjent der
Skrevet

Har aldri spist eller smakt avokado. Har hørt at det er sunt. Tenkte å kjøpe, men hva spiser man avokado til? så noen i kantina som spiste den med skje og pepper på. Hva smaker den?

Skrevet

Umulig å beskrive hvordan den smaker. Men det er viktig at dne er passe moden! Den må være myk nok til at du kan spise rett fra en halv avocado med teskje, men ikke så mye at den begynner å bli mørk innvendig.

Jeg bruker den bl a til taco, enten bare delt opp i biter, eller at jeg lager guacamole. Det er også veldig godt i salater, jeg har hatt den på varme/lune smørbrød og jeg spiser den rett fra skallet med rekesalat eller skagenrøre på! :-) (Gammel schlager!)

Skrevet

Mange bruker den i salat, noen til rekecoctail. Mora mi spiser den på brødskiva.

Jeg syens ikke avokado er godt annet enn i guacamole. (Skrives det slik????)

Skrevet

Vi har den til forett. Lager en blanding av lettrømme og hakket løk og har på toppen eller en rekeblanding.

Skrevet

Den smaker veldig lite, det er derfor man har pepper på (og en dråpe sitron er godt). Jeg liker det på brødskiva med kokt skinke på, og i salat. Og guacomole selvsagt.

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes det er godt å dele den i to, ta ut steinen, og strø litt sukker på, slik at sukkeret liksom smelter litt.

Så spiser du den med teskje, som en dessert!

mmmmmmm - det er mange år siden jeg har spist :-)

Skrevet

Ha på brødskiva, og legg kjøttboller oppå. Nam nam.

Eller grav ut, bland med rømme eller majones, og reker. Legg tilbake, og spis!

Skrevet

Jeg elsker avokado, det er en av mine yndlingsmater!

Oftest deler jeg den i to, fyller den med cottage cheese og spiser med teskje. Sunt og godt.

Er også veldig godt i salater, eller på brødskiva oppå annet pålegg (som ost, cottage cheese, skinke feks).

Pass på at fruktkjøttet skal være mykt og lysegrønt, ikke hardt (for lite moden) og ikke brunlig (overmoden). Butikkene selger dem ofte mens de er for harde, så de må ligge noen dager og modnes. Eller de selger dem når de er blitt myke (og brune inni) og da er det altfor sent.

Skrevet

Jeg elsker avokado, det er en av mine yndlingsmater!

Oftest deler jeg den i to, fyller den med cottage cheese og spiser med teskje. Sunt og godt.

Er også veldig godt i salater, eller på brødskiva oppå annet pålegg (som ost, cottage cheese, skinke feks).

Pass på at fruktkjøttet skal være mykt og lysegrønt, ikke hardt (for lite moden) og ikke brunlig (overmoden). Butikkene selger dem ofte mens de er for harde, så de må ligge noen dager og modnes. Eller de selger dem når de er blitt myke (og brune inni) og da er det altfor sent.

Glemte å si, at avocado også er godt med lettrømme oppi. Eller som forrett kan du servere den med pillete reker oppi, en dæsj majones og en persillekvast til pynt.

Nam!

Gjest et forslag
Skrevet

Reker og thousand island dressing til.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har det i salat som oftest. Men ellers bruker jeg det mye som tilbehør til kylling, spansk og meksikans mat og fisk :)

Skrevet

Den smaker litt mandelaktig.

Jeg liker den til reker, og skivet på brødskiva med f.eks. Philadelphia-ost under. Smaker også veldig godt til spekeskinke.

Å spise den med skje rett fra skallet er også deilig!

Mrs. Wallace
Skrevet

Vi bruker den mye i salater, både grønne salater og pastasalater.

Den er god som en smårett, i tynne skiver, sammen med krepsehaler, kaviar og litt creme fraice, pluss sitron.

Du kan lage guacamole av den, det er kjempegodt.

Eller den kan moses, tilsettes litt hvitløk, litt sjalottløk, litt sitron og en liten dæsj fløte, og brukes som pastasaus.

I en sandwich med f.eks kylling, rødløk og tomat.

Skrevet

Den smaker omtrent ingenting.

Du må ikkje spise det om du ikkje vil, avokado er mest for trendnisser og de som stemmer ja til EEC.

Skrevet

Den smaker omtrent ingenting.

Du må ikkje spise det om du ikkje vil, avokado er mest for trendnisser og de som stemmer ja til EEC.

''avokado er mest for trendnisser og de som stemmer ja til EEC''

QED at du ikke er noen "trendnisse"! *he he*

Skrevet

Deles i to. Hugg knivspissen i stenen slik at du kan dra den ut. Spises som den er.

Eller forslag til smakstilsetning: Salt, piri-piri. Salt, piri-piri, rømmeklatt. Salt, piri-piri, rømmeklatt og kaviar/limfjordkaviar. Som guacamole, da kan du også ha i noen dråper sitron - jeg synes avocadoen skal være mest naturell og står over øvrige krydderier og urter.

Obs, for folk på slanking: Avocado er fete saker, dog snakker vi sunt fett.

serendipity
Skrevet

Skjære de opp og ha i salat, spise den som den er. Hule den ut, fylle den med reker og majo og krydder og servere som forrett (server da det du huler ut enten ved siden av) , eller du kan lage guacamole av det. ¨Sunt og godt fett :-)

Skrevet

''avokado er mest for trendnisser og de som stemmer ja til EEC''

QED at du ikke er noen "trendnisse"! *he he*

Hva betyr QED?

Skrevet

Hva betyr QED?

Det er en forkortelse for "quod erat demonstrandum" (latin), som betyr at det herved er bevist.

... altså at en som skriver "EEC" neppe er noen trendnisse;-)

tveita1365380780
Skrevet

Kyllingfilet med mango og avocado. Skjær avocado og i tynne skiver og press limesaft over ha på koriander. Namnam

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...