Gå til innhold

Kostgodtgjørelse eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Vi skal trolig endre vårt reiseregningssystem på jobben, og ser på ulike modeller.

Frem til nå har vi fått kostgodtgjørelse etter Statens satser - altså inntil 450 kr pr døgn (tror jeg) i mat. Dvs hvis jeg kjøper kun en baguette til lunsj til 30 kr får jeg utbetalt differansen mellom Statens lunsj (175 kr) - eller motsatt - hvis jeg kjøper meg en dyr middag til 300 kroner, får jeg bare utbetalt 250 av dem (er litt usikker på satsene her.

Nå skal vi trolig gå bort fra dette, og heller få refundert direkte utgifter til mat - og ikke kostgodtgjørelse.

Det betyr at jeg ikke får noen "inntjening" hvis jeg kjøper billig mat når jeg er på reise - men på den andre siden kan jeg kjøpe meg middag på en middels dyr restaurant med god samvittighet....

Er litt usikker på hva jeg ønsker. Ofte når jeg reiser, er frokost og lunsj inkludert i opplegget, og så kjøper jeg meg billig mat om kvelden, og sparer noen hundrelapper på hver tur.

Fordeler og ulemper med de to systemene?

Gjest mallet
Skrevet

Hovedfordelen med statens satser synes jeg er at man slipper å spare på alle kvitteringene og skrive superdetaljerte reiseregninger. Mindre papirarbeid :) Ellers har staten ulike satser ut ifra hvilke måltider som er inkludert i opplegget eller med i hotellprisen, så hvis du har fått utbetalt fulle satser selv om enkelte måltider har vært dekket, så har du antakelig skrevet for høye reiseregninger.

Skrevet

Jeg synes at modellen med statens satser er veldig bra og hvor det trekkes for mat som blir "servert".

Ikke gjør det noe om det skulle bli igjen litt av dietten heller, jeg bruker tross alt mye av tiden min utenfor arbeidsstedet og kanskje fritiden min også.

Den andre modellen blir mye styr for den enkelte med oppsamling av kvitteringer osv. Mistes en så får man ikke dekket det måltidet.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er _noen_ fordeler for den ansatte å "spise på regning". Det er jo bare et styr med å samle på alle kvitteringene etc, og når man tross alt bruker ganske mye av fritiden sin på jobbreisene synes jeg det er fint å kunne putte noen kroner i lomma fordi jeg "spiste billig".

Og dessuten har man alltid noen småutgifter på reiser som det er mye styr å få dekket etter regning, som f eks vann man kjøper seg når man er i utlandet.

I min forrige jobb fikk vi alltid statens satser, mens i min nåværende spiser vi "på regning", og jeg er ikke i tvil om hvilket system som var best for meg.

Skrevet

Vi har regningssystemet, og believe you me - Det vil du ikke ha.

;-)

Jeg hadde jodla dersom vi hadde fått det andre systemet. Ikke nødvendigvis fordi jeg hadde tjent særlig på det, men reiseregningsskrivingen blir mye lettere. Jeg satt nettopp og slåss med 3 monsterreiseregninger en hel kveld. Sånne som blir anmeldt for svindel og desslike med reiseregninger som har blitt feil har min største sympati - Det er noe dritt. ;-)

Hrmf.

Skrevet

Fleksibilitet synes jeg er best. Så jeg synes det er best slik du har det i dag. Statens sater.

Gjest prust
Skrevet

Hovedfordelen med statens satser synes jeg er at man slipper å spare på alle kvitteringene og skrive superdetaljerte reiseregninger. Mindre papirarbeid :) Ellers har staten ulike satser ut ifra hvilke måltider som er inkludert i opplegget eller med i hotellprisen, så hvis du har fått utbetalt fulle satser selv om enkelte måltider har vært dekket, så har du antakelig skrevet for høye reiseregninger.

Neida, vi har alltid trukket fra måltider som har vært inkludert i arramngementet.

Gjest prust
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det er _noen_ fordeler for den ansatte å "spise på regning". Det er jo bare et styr med å samle på alle kvitteringene etc, og når man tross alt bruker ganske mye av fritiden sin på jobbreisene synes jeg det er fint å kunne putte noen kroner i lomma fordi jeg "spiste billig".

Og dessuten har man alltid noen småutgifter på reiser som det er mye styr å få dekket etter regning, som f eks vann man kjøper seg når man er i utlandet.

I min forrige jobb fikk vi alltid statens satser, mens i min nåværende spiser vi "på regning", og jeg er ikke i tvil om hvilket system som var best for meg.

Ser absolutt mer og mer av fordelene med det systemet vi har hatt ja!

mariaflyfly
Skrevet

Jeg mener at statens satser er enklere å administrere - både for den som skal skrive reiseregning og den som skal punche den i lønnssystemet. ;)

Hva er grunnen til at arbeidsplassen din ønsker å endre denne praksisen? Tror de at de skal spare penger på det?

Gjest ViViola
Skrevet

For arbeidsgiver blir det billigere om arbeidstaker samler kvitteringer og får igjen akkurat det de har brukt. De fleste arbeidsgivere har da også et tak på hvor stor sum man kan bruke på middag, f.eks., og velger arbeidstakeren å spise for en høyere sum får man bare igjen det fastsatte beløpet.

For arbeidstakeren er det absolutt en fordel å få statens satser. Nettopp fordi man da kan kjøpe noe billig og rett og slett tjene på det.

Å samle kvitteringer er stort sett ikke noe problem, det må man gjerne gjøre uansett på reise, men det er i alle fall ikke noe å tjene på det for den som reiser.

Norsk idrett har, f.eks., gått helt bort fra statens satser, og sparer haugevis med kroner på det.

Hadde jeg fått velge, som arbeidstaker, altså, så hadde jeg absolutt valgt statens satser. Hver gang.

Gjest prust
Skrevet

Jeg mener at statens satser er enklere å administrere - både for den som skal skrive reiseregning og den som skal punche den i lønnssystemet. ;)

Hva er grunnen til at arbeidsplassen din ønsker å endre denne praksisen? Tror de at de skal spare penger på det?

Punkt 1) Det reiseregningsskjemaet vi har brukt har regnskapskoder som ikke stemmer med de kodene vi bruker i vårt regnskapssystem, så vi må uansett ta i bruk et annet skjema.

Punkt 2) Frem til nå har vi alltid enten måttet legge ut alle utlegg for reisene privat (tog/fly/taxi/buss + hotell + mat) på forhånd, for siden å få det refundert, eller huske på å be om forskudd inn på lønnskontoen. Altså alt har gått via vår lønnskonto. Og det er vi lei av. Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?

Gjest prust
Skrevet

For arbeidsgiver blir det billigere om arbeidstaker samler kvitteringer og får igjen akkurat det de har brukt. De fleste arbeidsgivere har da også et tak på hvor stor sum man kan bruke på middag, f.eks., og velger arbeidstakeren å spise for en høyere sum får man bare igjen det fastsatte beløpet.

For arbeidstakeren er det absolutt en fordel å få statens satser. Nettopp fordi man da kan kjøpe noe billig og rett og slett tjene på det.

Å samle kvitteringer er stort sett ikke noe problem, det må man gjerne gjøre uansett på reise, men det er i alle fall ikke noe å tjene på det for den som reiser.

Norsk idrett har, f.eks., gått helt bort fra statens satser, og sparer haugevis med kroner på det.

Hadde jeg fått velge, som arbeidstaker, altså, så hadde jeg absolutt valgt statens satser. Hver gang.

Ok - ser at alle her anbefaler meg å fortsette med Statens satser. Skal bringe det videre :-)

Skrevet

Punkt 1) Det reiseregningsskjemaet vi har brukt har regnskapskoder som ikke stemmer med de kodene vi bruker i vårt regnskapssystem, så vi må uansett ta i bruk et annet skjema.

Punkt 2) Frem til nå har vi alltid enten måttet legge ut alle utlegg for reisene privat (tog/fly/taxi/buss + hotell + mat) på forhånd, for siden å få det refundert, eller huske på å be om forskudd inn på lønnskontoen. Altså alt har gått via vår lønnskonto. Og det er vi lei av. Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?

''Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?''

Det vanligste er at dette kortet blir deres personlige kort, det er bare arbeidsgiver som betaler årsavgiften. Dermed bruker dere det også som dere selv vil, dere må bare sørge for at reiseregningen blir sendt inn i tide til at dere får pengene før kortregningen kommer.

mariaflyfly
Skrevet

''Punkt 1) Det reiseregningsskjemaet vi har brukt har regnskapskoder som ikke stemmer med de kodene vi bruker i vårt regnskapssystem, så vi må uansett ta i bruk et annet skjema.''

Det er vel bare å endre kodene?

''Punkt 2) Frem til nå har vi alltid enten måttet legge ut alle utlegg for reisene privat (tog/fly/taxi/buss + hotell + mat) på forhånd, for siden å få det refundert, eller huske på å be om forskudd inn på lønnskontoen. Altså alt har gått via vår lønnskonto. Og det er vi lei av. Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?

''

Hos oss fungerer det akkurat som dere - alt går via lønnskonto. Jeg kan ikke skjønne at et kredittkort vil være løsningen på problemet, annet enn at det kan bli mer klønete å administrere og fordyrende for arbeidsgiver dersom alle skal ha et kredittkort hver.

Gjest prust
Skrevet

''Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?''

Det vanligste er at dette kortet blir deres personlige kort, det er bare arbeidsgiver som betaler årsavgiften. Dermed bruker dere det også som dere selv vil, dere må bare sørge for at reiseregningen blir sendt inn i tide til at dere får pengene før kortregningen kommer.

Ja, jeg tror det var snakk om at vi personlig skal ha ansvar for dette kortet. Jeg har aldri hatt kredittkort før, og vet ikke helt hvordan det fungerer.

Men ettersom jeg forstår, så skal vi jo fylle ut reiseregningsskjema og levere bilag på utgifter som tidligere, og huke av hva som er blitt tatt med kort og hva som er lagt ut utenom.

Det går seg sikkert til. Men jeg vil nok prøve å stå på det at vi beholder Statens satser for kostgodtgjørelse, både etter rå herfra, og etter litt tankearbeid i går kveld og i natt :-)

Skal ha møte om dette seinere i dag!

Gjest prust
Skrevet

''Punkt 1) Det reiseregningsskjemaet vi har brukt har regnskapskoder som ikke stemmer med de kodene vi bruker i vårt regnskapssystem, så vi må uansett ta i bruk et annet skjema.''

''Punkt 2) Frem til nå har vi alltid enten måttet legge ut alle utlegg for reisene privat (tog/fly/taxi/buss + hotell + mat) på forhånd, for siden å få det refundert, eller huske på å be om forskudd inn på lønnskontoen. Altså alt har gått via vår lønnskonto. Og det er vi lei av. Vi skal nå trolig få et kredittkort som vi skal bruke på jobbreiser, og spørsmålet er nå om hvordan vi skal bruke det. Skal vi bruke det både på reiseutgifter, overnatting og mat - eller skla vi holde maten utenom?

''

Hos oss fungerer det akkurat som dere - alt går via lønnskonto. Jeg kan ikke skjønne at et kredittkort vil være løsningen på problemet, annet enn at det kan bli mer klønete å administrere og fordyrende for arbeidsgiver dersom alle skal ha et kredittkort hver.

Hun som har regnskap mener at det er tungvint slik vi har det nå - og det legger jeg meg ikke noe oppi.

Nå har daglig leder et slik kredittkort - mens vi to andre "reisende fanter" alltid må legge ut privat - og det er jeg drit lei av. Har prøvd å få en endring på dette i et år nå - og i går hadde vi en kjempediskusjon på det - og skal prøve å finne ut av ny løsning i dag.

Skrevet

''

Hos oss har vi "alt", unntatt statens satser: Vi "spiser på regning", vi har kredittkort OG det går over lønnssystemet;-)

mariaflyfly
Skrevet

Hun som har regnskap mener at det er tungvint slik vi har det nå - og det legger jeg meg ikke noe oppi.

Nå har daglig leder et slik kredittkort - mens vi to andre "reisende fanter" alltid må legge ut privat - og det er jeg drit lei av. Har prøvd å få en endring på dette i et år nå - og i går hadde vi en kjempediskusjon på det - og skal prøve å finne ut av ny løsning i dag.

Du må bare huske å be om forskudd, da vettu! :P

mariaflyfly
Skrevet

Hos oss har vi "alt", unntatt statens satser: Vi "spiser på regning", vi har kredittkort OG det går over lønnssystemet;-)

Happy for at ikke jeg sitter på lønningsjobben hos dere. ;)

Skrevet

Sånn er det hos oss. Vi har et kredittkort som arbeidsgiveren betaler årsavgiften på, men regningen kommer hjem i posten til hver av oss og må dekkes av oss.

Vi har tilbud om å ha to kort, slik at du kan bruke privatkortet til private ting og jobbkortet på reiser, men det er bare for å lette oversikten for den ansatte selv. Uansett om man har ett eller to kort kommer regningen hjem og må betales av den ansatte, som deretter må lage reiseregning på vanlig måte og sende inn med kvitteringer.

Jeg har forresten bare ett kort - reiser ikke så mye at jeg gidder å ha to.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...