Gå til innhold

Når psykologer skal få sykemelde

Anbefalte innlegg

Gjest TheaAlice
Skrevet

Jeg vet ikke om det bare var et forslag eller om det kom til å bli slik at psykologer i en bestemt del av landet kunne sykemelde pasienter på linje med leger og kiropraktorer.

Hvordan kommer dette til å fungere? Skal vi ha enda flere folk som er sykemeldt enn det allerede er?

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Tenk litt fornufti da.. Blir jo selvfølgelig ikke flere sykmeldte, men hva er vitsen med at du må ha legetime etter å ha vært hos psykolog, bare for at vedkommende ikke har lov til å skrive ut..

Ja til mindre kø hos fastlegen!!

Gjest TheaAlice
Skrevet

Tenk litt fornufti da.. Blir jo selvfølgelig ikke flere sykmeldte, men hva er vitsen med at du må ha legetime etter å ha vært hos psykolog, bare for at vedkommende ikke har lov til å skrive ut..

Ja til mindre kø hos fastlegen!!

jeg trodde greia var at psykologen skulle skrive den ut jeg

Gjest imzedimze
Skrevet

ja, men nå blir folk uansett sykemeldt pga samme ting som psykologen vil sykemelde for, bare at man må oppsøke fastlegen for å få den, noe man uansett gjør.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Ja nettopp, så slipper man å ta opp en unødvendig time hos legen, bare for å få en sykmelding, som psykologen like gjerne kunne skrevet ut..

Gjest psykologiinnatura
Skrevet

Om jeg ikke husker feil, er det en forsøksordning i Hedemark og Akershus. De får bare sykemelde opp til 26 uker. Tanken bak er at dette vil føre til -mindre- langvarig sykefravær pga hurtig hjelp.

Gå inn på norsk psykologforening sine sider.

Synes forøvrig det er innamri bra at de har klart å kjempe gjennom dette. Det har vært en mangeårig kampsak. Teorien "mot" er at det kreves kompetanse og innsikt for å skulle sykemelde. Disse psykologene skal jo også sendes på kursing da:) De får mye bedre muligheter til oppfølging på/med Nav også, med denne ordningen.

tzatziki1365380058
Skrevet

Hvis folk har grunn til å være sykemeldt, så er det for så vidt fullstendig irrelevant om det blir fler sykemeldte enn det allerede er.

De fleste - eller i alle fall mange - psykologer har avtaler med leger som skriver ut sykemelding for dem, mener jeg å ha hørt. Psykologen er dermed uansett den som bestemmer om en person skal sykemeldes, må bare innom en lege for å få det formelt. Det er ineffektivt, naturligvis.

Skrevet

Psykologer bør (selvfølgelig) kunne få anledning til å sykmelde personer med psykiske plager, de er tross alt spesialister på denslags og bør være bedre skikka til å vurdere den psykiske helsa til pasienten enn det en almennlege er.

Bra forslag!

Gjest D*lilith
Skrevet

Tror ikke det blir flere sykemeldte av den grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...