Gå til innhold

Inkasso! Hjelp!

Gjest Fortvilet og fattig!

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet og fattig!
Skrevet

Ja, så har jeg fått min første inkasso da, ble vel slarkete i å betale avdrag på kredittkortet og når jeg endelig skulle ordne opp var det forsent, så nå har jeg ventet på brev fra inkasso selskapet for å få ordnet opp.

Jeg har ikke penger til å betale alt på en gang, så jeg håpet på anmodning om en tilbakebetalingsplan til jeg får økonomi til å betale inn resten, men det ser ikke ut til at de tilbyr det.

Ja, jeg vet det er fortjent og skal ta dette på min egen kappe, men det er en litt håpløs situasjon da, så hvor kan jeg skaffe 30000 på noen dager?

Har ikke andre kredittkort jeg kan føre kreditten over på, og nå er det kanskje iallfall forsent?

Banken min vil jeg holde utenfor dette i første omgang, jeg håper å få huslån etterhvert og vil ikke dra dette frem nå, heller ta det med om refinansiering blir aktuelt senere i år.

Har dere noen gode råd? Jeg er rimelig desperat nå!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ta kontakt med inkassoselskapet og hør om ikke dere kan bli enige om en avbetalingsplan.

Gjest mjilo
Skrevet

Når du får inkasso tror jeg du også får betalingsanmerkning, og denne slettes ikke før om et år etter at du har nedbetalt hele beløpet. Jeg tror selskapet vil trekke deg i lønn, da blir jo refinansiering senere iår uansett uaktuelt. Du får snakke med en annen saksbehandler om du ikke når frem med ditt ønske.

Skrevet

Når du får inkasso tror jeg du også får betalingsanmerkning, og denne slettes ikke før om et år etter at du har nedbetalt hele beløpet. Jeg tror selskapet vil trekke deg i lønn, da blir jo refinansiering senere iår uansett uaktuelt. Du får snakke med en annen saksbehandler om du ikke når frem med ditt ønske.

Du får ikke betalingsanmerkning pga en inkasso. Det er om saken går videre FRA inkasso. Har aldri hatt betalingsanmerkninger, men har hatt flere inkassoer - riktignok på småbeløp som har vært raskt ordnet opp. Huslån fikk jeg også uten problemer.

Skrevet

Får håpe du har kontaktet inkassobyrået da. På jobben er det fortsatt mange som tror at et inkassokrav "forsvinner" av seg selv. Det som skjer er at du får et nytt kravbrev om et par uker, hvor de har plusset på noen 1000 kroner, tror det er en viss % av beløpet.

Gjest har du prøvd
Skrevet

Har du spurt dem om muligheten for en nedbetalingsplan? De pleier å være villige til å gå med på slikt. Eventuelt kan du kontakte sosialtjenesten/NAV i kommunen din og så kan de hjelpe deg med å se på hvor mye du har mulighet til å betale. De kan så hjelpe deg med å tilskrive kreditor (legge ved et følgebrev) dersom du ikke når frem på egen hånd.

Gjest ffffffffbbb
Skrevet

Du kan låne litt hos forskjellige da, de ferreste vil nok låne så mye penger til andre, men om du låner f.eks. 5 tusen hos ulike folk....

Ellers så finnes det ulike låneinstitusjoner som tilbyr smålån, men da havner du lett i en ond sirkel og enda høyere rente.

Gjest mammamiaaa
Skrevet

Jeg handler aldri på kreditt. Er det noe jeg ønsker meg sparer jeg heller til det. Heldigvis er jeg i den heldige situasjon nå at jeg har klart å spart meg opp litt på bok som jeg kan "låne" fra om det er noe jeg skal ha eller om jeg har lite på lønnskontoen min. Jeg låner altså fra meg selv, og har som mål å "betale tilbake" etterhvert som jeg får råd. Om å gjøre å hele tiden ha minst så og så mye på bok.

Men ang. din situasjon da, vet det er kjipt å få strødd salt i såret og lett å bli etterpåklok.

Jeg ville først tatt kontakt med inkassobyrået og hørt om dere kunne fått til en avtale, forklar hvor vanskelig det er for deg å få tak i så mye penger på så kort tid, kanskje dere kan møtes på midten?

Så ville jeg ta kontakt med NAV og sosialkontoret og hørt om de kunne hjelpe, kanskje de kan tilby deg et lån eller stønad?

Ellers hør med venner og bekjente om de kan låne deg...

Ellers, se om du har ting du kan selge på finn.no eller andre steder, ting du kan avse.

Siden du trenger så mye penger så fort, så kanskje du bør ofre noe du egentlig "trenger" nå, som tvn, dvd-spilleren osv... eller kanskje bilen? Hvis du har bil, så er det en fin måte å løse problemet på å selge denne, så får du betalt ned gjelda, så kan du evnt heller ta opp et nytt billån og kjøpe en ny bil senere.

Skrevet

Har du ringt inkassobyrået med et forslag om nedbetaling? De fleste godtar faktisk det dersom du har en god plan.

Og banken din vil uansett få greie på dette dersom du skal søke refinansiering. Så det smarteste er nok å gå til banken og høre med dem.

Skrevet

Rimelig passivt å først "vente på inkasso" og så "vente på at de skal tilby betalingsordning"!

Du må selv ta initiativ til å komme til en ordning. Skriv mail, brev eller ring og foreslå at du nedbetaler med et beløp du vet du kan greie. Og så holder du avtalen!

Dersom du ikke har mulighet til å betale noe i det hele tatt så må du dokumentere inntekter og utgifter og søke om å få fryst gjelda til du er i stand til å betale. Men bedre å betale litt enn ingenting!

Om du trenger hjelp til å ta kontakt med kreditor så henvend deg til økonomirådgiver eller namsmann. Ta med dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...