Gå til innhold

Betania Malvik


Shadowgirl27

Anbefalte innlegg

Shadowgirl27

Er det noen som har vært der? Har fått plass. Lurer på hvordan det er der. Hva bør jeg forvente meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sfdjskjfdskadg

Jeg ville personlig ikke søkt meg dit, på grunn av all kritikken som har vært mot deres terapiform, der man "husker" flere og flere overgripere. Og det er en fin ting, jo mer man oppfører seg som et lite barn.

Jeg tror ikke det gjør at man blir friskere...Du kan jo søke litt på nettet, eller spørre NHD om hans mening om akkurat det traumetilbudet.

Beklager negativt svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Grunnet mye negativ omtale om stedet ville jeg gjort grundig research før jeg hadde takket ja, -slik vedkommende under her skriver.

Jeg kjenner personlig ikke til stedet annet enn fra media, men det som er kommet frem har vært skremmende. Viktig å huske på her at det garantert er mange som også har fått svært god hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg ville ALDRI dratt dit var jeg deg. De har mottatt sterk kritikk fra mange hold. Innad er de som en egen "sekt" der de misjonerer om dissasiasjon som de mener alle så og si med din bakgrunn lider av. Dette kan meget lett bli et stort nytt overgrep for deg. Du vil merke at omsorgen de gir er meget betinget av at du følger deres instrukser. Instrukser om å huske stadig mer, avdekke mer og mer som er såkalt totaltfortrengt. De gjør det på finurlig vis etter sin store overbevisning om at minner kan vekkes til live. Egentlig er det "spekulere" over hvorfor en kan få kroppsreaksjoner som en kanskje ikke forstår hvorfor man fikk, også finner de en såkalt sannsynlig forklaring ut fra det. Alt forklares ut fra overgrep oppsplitting av følelser, kropp og hukommelse i fragmenter. Ulike emosjonelle deler og personligheter osv. ...

Nei, dette er ikke å anbefale. Du bør heller skaffe deg en bra terapeut. En som ikke er med i denne dissosiasjonssekten som nå brer seg stadig utover i traumemiljøet. Det er trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabina S.

Jeg ville ALDRI dratt dit var jeg deg. De har mottatt sterk kritikk fra mange hold. Innad er de som en egen "sekt" der de misjonerer om dissasiasjon som de mener alle så og si med din bakgrunn lider av. Dette kan meget lett bli et stort nytt overgrep for deg. Du vil merke at omsorgen de gir er meget betinget av at du følger deres instrukser. Instrukser om å huske stadig mer, avdekke mer og mer som er såkalt totaltfortrengt. De gjør det på finurlig vis etter sin store overbevisning om at minner kan vekkes til live. Egentlig er det "spekulere" over hvorfor en kan få kroppsreaksjoner som en kanskje ikke forstår hvorfor man fikk, også finner de en såkalt sannsynlig forklaring ut fra det. Alt forklares ut fra overgrep oppsplitting av følelser, kropp og hukommelse i fragmenter. Ulike emosjonelle deler og personligheter osv. ...

Nei, dette er ikke å anbefale. Du bør heller skaffe deg en bra terapeut. En som ikke er med i denne dissosiasjonssekten som nå brer seg stadig utover i traumemiljøet. Det er trygt.

Dissosiasjon heter det...

Fenomenet er jo reelt. Det er bare den siste det er tvil om, den med spaltet personlighet.

At man dissosierer er det forsåvidt liten uenighet om. Faller ut liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Dissosiasjon heter det...

Fenomenet er jo reelt. Det er bare den siste det er tvil om, den med spaltet personlighet.

At man dissosierer er det forsåvidt liten uenighet om. Faller ut liksom.

Skrev visst ordet feil i første avsnittet...

Fenomenet fins nok, men det som er svært oppsiktsvekkende med Betania Malvik er at de behandler alle som om de lider av det. Det blir jo veldig søkt....

Også dette med spaltede deler av personligheten og mellom emosjonelle personligheter.

Det kjente behandlere og andre innen psykiatrien har reagert sterkest på Betanias uthenting av informasjon fra hjernen til pasientene. De såkalte minnene, de som umulig kan finnes. Men Kavli & co fronter et syn på at det absolutt ikke er skapt noe falskt. De sier pasientene klart har opplevd: at mennesker har måttet spise avføring, hatt 25 overgripere, født sitt barn til Satanister som oftret det osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Jeg ville ALDRI dratt dit var jeg deg. De har mottatt sterk kritikk fra mange hold. Innad er de som en egen "sekt" der de misjonerer om dissasiasjon som de mener alle så og si med din bakgrunn lider av. Dette kan meget lett bli et stort nytt overgrep for deg. Du vil merke at omsorgen de gir er meget betinget av at du følger deres instrukser. Instrukser om å huske stadig mer, avdekke mer og mer som er såkalt totaltfortrengt. De gjør det på finurlig vis etter sin store overbevisning om at minner kan vekkes til live. Egentlig er det "spekulere" over hvorfor en kan få kroppsreaksjoner som en kanskje ikke forstår hvorfor man fikk, også finner de en såkalt sannsynlig forklaring ut fra det. Alt forklares ut fra overgrep oppsplitting av følelser, kropp og hukommelse i fragmenter. Ulike emosjonelle deler og personligheter osv. ...

Nei, dette er ikke å anbefale. Du bør heller skaffe deg en bra terapeut. En som ikke er med i denne dissosiasjonssekten som nå brer seg stadig utover i traumemiljøet. Det er trygt.

Vet du om BM er drevet privat eller offentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjo0ls til fjells

Betania Malvik eies av den kristne Lukas-stiftelsen.

http://www.lukasstiftelsen.no/

Er de som jobber der også kristne? Etter det jeg har hørt om dette stedet kunne det ikke falle meg inn å dra dit, tror slik behandling er meget skadelig/farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innmari lei

Alle vet at media - og spesielt tabloidpressen - ofte skaper et falskt bilde av virkeligheten. Media fokuserer på krise og konsekvens. I tilfellet for "falske minne" debatten er krisefokuset lagt på overgripere som mulig blir uskyldig dømt. Det er ikke de utsattes stemme som kommer fram i denne ensidige vinklingen. Debatten er svært ofte unyansert og til tider har den vært direkte feil. I januar 2007 gikk en gruppe av brukerne ut for å dele av sin erfaring. De fortalte om sine opplevelser, og dette ble senere framstilt som om minnene først hadde kommet fram på Betana Malvik. Det var ikke tilfelle. Minnene var på plass lenge før de søkte plass. Men dette skriver ikke media om.

En annen viktig side er pasientfokuset som ligger inplisitt i denne diskusjonen. Leser du Svein Magnussen sin bok ser du at all forskning tar utgangspunkt i forsøk på å aktivt lure pasienten til å tro på noe som ikke har skjedd. I det ligger det en innbakt forståelse av at behandleren har rett til å definere hva som er viktig for brukeren. Brukeren er underlagt behandlerens kompetanse og diagnostiske verktøy, og brukeren defineres som passiv. På Betania Malvik er dette pasientsynet snudd på hodet. Der er det brukerens behov som står i hovedfokus. Behandlerens agenda er underordnet. Bruker og behandler er likestilt, og i mange tilfeller snakker vi om brukerstyring. Når pasientsynet er snudd til fullt brukerfokus, med reell individuell empowerment, så er faren for å utvikle falske minner mye mindre.

Men dette er aspekter som tabloidpressen - og de kritiske fagfolkene (som selv behandler pasienter som noe underordnet) - ikke klar over.

Så hva kan du forvente deg? Jo, du kan forvente deg et personale som er opptatt av at du er eksperten på ditt liv. Og at ingen overprøver deg. Du vil bli utfordret på å tørre å være deg selv. Stå opp for deg selv - og utvikle deg selv i den retningen du mener er best for deg selv. Men det er du som bestemmer. At noen brukere mener miljøet er en sekt stiller jeg meg undrende til. I så fall tilhører alle støttesentrene mot incest samme sekt, som velger å støtte incestutsatte i den opplevelsen de selv mener de eier.

Og til slutt - hvem kan si at det er detaljene som avgjør hva som er sant? Hva med de siste års saker om barn som fanges i kjellere? Har dere glemt saken i Belgia - var det ikke - der mange barn ble fanget, seksuelt misbrukt, drept og gravd ned på eiendommen? Grusomme ting eksisterer. Om dere som har svart på denne tråden velger å lukke øynene for det som skjer, forteller det meg at dere er blinde.

Er miljøet rundt Betania en sekt for mennesker som har iq, øynene oppe og hode over sanden - så melder jeg meg gjerne inn der. Den sekten som fremmer falske minner som verdens fall taler de pedofiles sak. Glem ikke det. Aldri.

Betania Malvik spiller på lag med framtiden. De ligger langt foran i kvalitet, empowerment og brukermedvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de som jobber der også kristne? Etter det jeg har hørt om dette stedet kunne det ikke falle meg inn å dra dit, tror slik behandling er meget skadelig/farlig.

Hva har du hørt om dem?

Hvor har du hørt det?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjo0ls til fjells

Hva har du hørt om dem?

Hvor har du hørt det?

mvh

Har fått sånn ca samme behandling selv som den de driver med der. Den ene av de som jeg vet har jobbet en del der, var med å ga denne behandlingen til meg.

Jeg ble skikkelig syk, da mener jeg så syk at jeg ble innlagt, suicidal, selvskading, kastet opp mat, skikkelig deprimert.

Har lest om dette stedet i aviser, har snakket med pasientombudet (fordi jeg klaget selv på min behandling). Vet at dette stedet er under gransking. Bare det gjør meg skeptisk.

Så jeg drar ikke til dette stedet nei, før skal jeg avlives!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sabina S.

Har fått sånn ca samme behandling selv som den de driver med der. Den ene av de som jeg vet har jobbet en del der, var med å ga denne behandlingen til meg.

Jeg ble skikkelig syk, da mener jeg så syk at jeg ble innlagt, suicidal, selvskading, kastet opp mat, skikkelig deprimert.

Har lest om dette stedet i aviser, har snakket med pasientombudet (fordi jeg klaget selv på min behandling). Vet at dette stedet er under gransking. Bare det gjør meg skeptisk.

Så jeg drar ikke til dette stedet nei, før skal jeg avlives!!

Jeg har også erfaring med dette miljøet, men har ikke vært på betania malvik. Likevel blir jeg litt skremt og veldig skeptisk til måten fenomenene omtales på. Det er noe grenseløst både over behandlingen som gis, og historiene som er blitt "poppise"....

Skumle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabina S.

Jeg har også erfaring med dette miljøet, men har ikke vært på betania malvik. Likevel blir jeg litt skremt og veldig skeptisk til måten fenomenene omtales på. Det er noe grenseløst både over behandlingen som gis, og historiene som er blitt "poppise"....

Skumle saker.

Jeg ble også fryktelig syk. På grunn av dette miljøet, det nytter ikke si fra heller, disse tingene sitter så hardt.

Jeg ble veldig veldig syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått sånn ca samme behandling selv som den de driver med der. Den ene av de som jeg vet har jobbet en del der, var med å ga denne behandlingen til meg.

Jeg ble skikkelig syk, da mener jeg så syk at jeg ble innlagt, suicidal, selvskading, kastet opp mat, skikkelig deprimert.

Har lest om dette stedet i aviser, har snakket med pasientombudet (fordi jeg klaget selv på min behandling). Vet at dette stedet er under gransking. Bare det gjør meg skeptisk.

Så jeg drar ikke til dette stedet nei, før skal jeg avlives!!

Tusen takk for svar.

Leit at du ble utsatt for dette. Håper du har det bedre nå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...