Gå til innhold

Vil ha jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest jobbløs
Skrevet

Jeg har søkt 36 jobber siden februar uten å ha fått klaff! Alle jobbene er sånne som jeg er kvalifisert til, både i form av utdannng og praksis. Det er helt grusomt - jeg er i ferd med å miste selvtilliten fullstendig.

Får masse skryt på intervju, men "dessverre, vi valgte å gå for en annen kandidat". De som sier at arbeidsmarkedet er så fantastisk, aner ikke hva de snakker om.Det gjelder sikkert sykepleiere og lærere, men IKKE innenfor min utdanning og bransje, tydeligvis.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg :(

Tror vi snart må selge huset, hvis det ikke ordner seg. Jeg er registrert på nesten omtrent ethvert vikarbyrå også, men ikke noe klaff der heller.

Det er tøft, altså.

Må bare klage litt.

Gjest Rafens
Skrevet

Selge huset? Men herregud da, ta deg en annen jobb mens du søker!

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg gjort ALT for å beholde huset. Om det så hadde betydd at jeg måtte jobbe på Statoil til jeg fikk en annen jobb innenfor mitt fagfelt.

Skrevet

Da får du prøve å søke litt andre jobber, bedre å ha noe å gå til enn å gå hjemmne tross alt. Lykke til! :o)

Gjest jobbløs
Skrevet

Selge huset? Men herregud da, ta deg en annen jobb mens du søker!

Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg gjort ALT for å beholde huset. Om det så hadde betydd at jeg måtte jobbe på Statoil til jeg fikk en annen jobb innenfor mitt fagfelt.

Hvis jeg jobber på Statoil, så innebærer det at vi må selge huset. Vil ikke tjene så mye der at vi klarer oss - heller ikke i butikk, McDonalds eller andre steder av den typen. Jeg får faktisk mer i arbeidsledighetstrygd enn jeg får i den type jobber, så det er ikke noen løsning for økonomien.

For trivselen, så kanskje - og det må jeg vurdere nå. Men vi må likevel selge.

Gjest jobbløs
Skrevet

Da får du prøve å søke litt andre jobber, bedre å ha noe å gå til enn å gå hjemmne tross alt. Lykke til! :o)

Jeg går veldig lite hjemme. Er på en eller annen jobbrettet aktivitet hver dag, så kjedsomhet er ikke i nærheten av å være problemet.

Men jeg vurderer likevel å ta en helt annen jobb, vet bare ikke helt hva slags. Er ganske mye jeg ikke kan gjøre pga en vond arm, så sykehjem osv er dessverre utelukket.

Skrevet

Jeg går veldig lite hjemme. Er på en eller annen jobbrettet aktivitet hver dag, så kjedsomhet er ikke i nærheten av å være problemet.

Men jeg vurderer likevel å ta en helt annen jobb, vet bare ikke helt hva slags. Er ganske mye jeg ikke kan gjøre pga en vond arm, så sykehjem osv er dessverre utelukket.

Det er lettere å få jobb, dersom du allerede er i jobb. Derfor kan det være lurt å ta en hvilken-som-helst jobb. Om så bare for et par måneder - så skal du se det ordner seg:) Det er jo flust av sommerjobber nå, feks.

Skrevet

Siden du åpenbart nesten har nådd frem, iom at du har vært innkalt til endel (?) intervjuer.... så ville jeg prøvd å finne mulige årsaker til at det ikke er deg som blir valgt. Dette kan du diskutere med venner og kjente, for å få innspill. Kanskje det er noe du sier, eller gjør, som forsårsker at de som skal ansette blir litt usikre på om du er den rette. Det skal ofte ingenting til.

Mist ikke motet, selv om det er jævlig nå. Og ikke selg hjemmet ditt, hvis du ikke hadde tenkt å flytte uansett. Gi deg selv litt mer tid. I august er etterspørselen etter arbeidskraft stor.

Gjest jobbløs
Skrevet

Det er lettere å få jobb, dersom du allerede er i jobb. Derfor kan det være lurt å ta en hvilken-som-helst jobb. Om så bare for et par måneder - så skal du se det ordner seg:) Det er jo flust av sommerjobber nå, feks.

Jeg har små barn, så jeg er helt nødt til å ha fri i juli. Stengt SFO og barnehage, og ingen familie eller andre som kan passe. Dermed får jeg ikke nyte godt av sommerjobb-mulighetene. Kan jo ikke sette ungene på gata, akkurat.

Det med å selge huset, er egentlig ikke noe valg jeg har. Klarer vi ikke å betale lån og sånt, så er det jo ikke noen annnen mulighet. Det er ikke SÅ ille, for sant å si er huset for stort og dyrt for oss uansett, men det er jo dumt å måtte selge i dårlige tider.

Jeg tror jeg vet hvorfor jeg ikke får jobb, til tross for mange års erfaring og mastergrad innenfor et område som det visstnok egentlig er lett å få jobb innenfor. Jeg er ganske overvektig, og tipper at det er nok til å velte mulighetene mine. Jeg har ikke noengang hatt en fraværsdag knyttet til overvekt - normalvektige blir vel også forskjøla, innimellom- men de tror nok ikke på meg, tilskriver meg latskap osv. Og vekten er det ikke mye jeg kan gjøre med på kort sikt. Lurer på om NAV kan skyve meg frem i operasjonskøen for å få meg i jobb,men har ikke lyst til å løse vektproblemet med operasjon. Men må jeg, så må jeg jo - og får jeg ikke jobb, så må jeg.

Har en lang og vond historie med omsorgssvikt og spiseforstyrrelser bak meg. Men jeg er på en måte et løvetannbarn - har klart meg bra, høy utdanning, jobbet lenge osv. Men så mistet jeg jobben i en nedbemanning, og etter det har det vært helt umulig å komme meg inn noe annet sted. Enda jeg tom har gode referanser.

Men det er jammen frustrerende - alle som kjenner meg begriper jo ikke hvorfor jeg ikke får jobb "nå når det er så lett å få jobb, og du har jo SÅÅÅÅ mye å bidra med". Og det har jeg jo, men det vet jo ikke de som ikke kjenner meg. De ser bare den enorme vekten.

Jaja, har legetime i neste uke, og skal drøfte mulighet for operasjon med ham da. Har prøvd alt mulig av slankekurer. Å ta tak i vekten på den ene eller andre måten er et skritt på veien i alle fall.

Takk for forståelsen!

Gjest G00D LUCK
Skrevet

Jeg har små barn, så jeg er helt nødt til å ha fri i juli. Stengt SFO og barnehage, og ingen familie eller andre som kan passe. Dermed får jeg ikke nyte godt av sommerjobb-mulighetene. Kan jo ikke sette ungene på gata, akkurat.

Det med å selge huset, er egentlig ikke noe valg jeg har. Klarer vi ikke å betale lån og sånt, så er det jo ikke noen annnen mulighet. Det er ikke SÅ ille, for sant å si er huset for stort og dyrt for oss uansett, men det er jo dumt å måtte selge i dårlige tider.

Jeg tror jeg vet hvorfor jeg ikke får jobb, til tross for mange års erfaring og mastergrad innenfor et område som det visstnok egentlig er lett å få jobb innenfor. Jeg er ganske overvektig, og tipper at det er nok til å velte mulighetene mine. Jeg har ikke noengang hatt en fraværsdag knyttet til overvekt - normalvektige blir vel også forskjøla, innimellom- men de tror nok ikke på meg, tilskriver meg latskap osv. Og vekten er det ikke mye jeg kan gjøre med på kort sikt. Lurer på om NAV kan skyve meg frem i operasjonskøen for å få meg i jobb,men har ikke lyst til å løse vektproblemet med operasjon. Men må jeg, så må jeg jo - og får jeg ikke jobb, så må jeg.

Har en lang og vond historie med omsorgssvikt og spiseforstyrrelser bak meg. Men jeg er på en måte et løvetannbarn - har klart meg bra, høy utdanning, jobbet lenge osv. Men så mistet jeg jobben i en nedbemanning, og etter det har det vært helt umulig å komme meg inn noe annet sted. Enda jeg tom har gode referanser.

Men det er jammen frustrerende - alle som kjenner meg begriper jo ikke hvorfor jeg ikke får jobb "nå når det er så lett å få jobb, og du har jo SÅÅÅÅ mye å bidra med". Og det har jeg jo, men det vet jo ikke de som ikke kjenner meg. De ser bare den enorme vekten.

Jaja, har legetime i neste uke, og skal drøfte mulighet for operasjon med ham da. Har prøvd alt mulig av slankekurer. Å ta tak i vekten på den ene eller andre måten er et skritt på veien i alle fall.

Takk for forståelsen!

vil ønske deg lykke til!utrolig dårlig gjort å fordømme noen pga vekta!!kjenner meg dessverre igjen i det:(

Skrevet

Når du har vært på intervju og allikevel ikke fått jobben så ring arbeidsgiveren og spør hvorfor du ikke kom i betrakning. Den tilbakemeldingen du da får kan du bruke videre på neste intervju.

Ta ikke en operasjon fordi du føler du må pga jobb, men fordi du selv vil og ønsker det.

Spør banken om å få boliglånet avdragsfritt for et år. Banker er imøtekommende der.

Gjest Gammel traver
Skrevet

Stakkar deg. Vet at det faktisk ikke er like enkelt alltid som det høres ut til.

Søk andre jobber som noen sier. Du kan evnt. gå tilbake til det opprinnelig jobbønsket ditt siden hvis du savner det.

Meld deg inn på A-etat/ NAV sine kurs. En del av kursene går på jobbsøking og der har de utplassering bakt inn. Mange får vist seg frem og får fast jobb på den måten (jeg fikk fast godt betalt jobb på denne måten i noe jeg ikke har snev at utdanning i, men personligheten/stå på vilja solgte)

Lykke til. Gi ikke opp. Det er vanskelig, men så kan det plutselig løsne.

Gjest jobbløs
Skrevet

Stakkar deg. Vet at det faktisk ikke er like enkelt alltid som det høres ut til.

Søk andre jobber som noen sier. Du kan evnt. gå tilbake til det opprinnelig jobbønsket ditt siden hvis du savner det.

Meld deg inn på A-etat/ NAV sine kurs. En del av kursene går på jobbsøking og der har de utplassering bakt inn. Mange får vist seg frem og får fast jobb på den måten (jeg fikk fast godt betalt jobb på denne måten i noe jeg ikke har snev at utdanning i, men personligheten/stå på vilja solgte)

Lykke til. Gi ikke opp. Det er vanskelig, men så kan det plutselig løsne.

Takk for tipset og omtanken! Faktisk så har jeg nettopp gått på sånt NAV-jobbkurs som du nevner, og det skulle inneholdt praksisplass, men de klarte ikke å finne noen til meg. Jeg er visst for godt kvalifisert, så når de ringte var resultatet mest forbauselse over at jeg ikke klarte meg på egen hånd, og ellers negativ respons fordi det i mitt jobb-området ikke er lett å ta inn folk for en måned.

Faktisk så var det DA jeg fikk den store smellen - hadde gått bra til da. Og de som holdt kurset begriper ikke hvorfor jeg ikke får jobb, "du som er så ressurssterk og velkvalifisert".

Men det er ikke nok, tydeligvis.

Jaja, det snur vel, en eller annen gang.

Gjest jubilee
Skrevet

Går det an å tenke bredere? Er det andre ting enn akkurat det du søker på du kan jobbe med? Kan du bruke deler av utdannelsen din f.eks? Hva med læreryrket?

Hvis du kan si noe om hvilken utdanning du har kan det kanskje være lettere å komme med forslag.

Skrevet

Skal si du har stått på!

Hvis du ser tilbake på intervjuene du har vært i, hvordan ser du deg selv? Biter du negler eller sprudler du av glede og iver for å virke i en jobb? Selvsikker? Selger du deg godt nok?

Kontakt firmaene du har vært i intervju hos å si at du fremdeles er interessert i jobb, om de kan ha deg på liste dersom de evt skulle trenge din arbeidskraft. Da vet de at du virkelig ivrer etter en slik jobb?

Jeg håper det klaffer for deg snart. Ang økonomi, hør med banken slik noen nevnte, om dere kan slippe avdrag et års tid. Eller til du er i jobb igjen. Kanskje det er like lurt å håpe på at jobben dukker opp etter din ferie med barna.....om det ordner seg i banken.

Skrevet

Gå rundt og hør. Skriv et "salgsbrev" og en god cv og ta bena fatt.

Skrevet

Takk for forståelsen!

Hmmm... Den der var en hard nøtt! Fordommer er det flust med....tenke-tenke....... Det kan ikke være at du er flau over utseendet ditt og at det gir negative vibber når du skal presentere deg på et intervju? Jeg nekter å tro at folk bare skal ha noe pent og lekkert å se på.

Jeg tror jeg ville enten 1) tatt en grundig prat med en psykolog om det å være overvektig, eller 2) tatt en veiledningstime eller tre med en som driver stil-veiledning. Det er mange overvektige som er utrolig flotte og elegante! De må bare føle seg vel selv!

Dersom du føler at du kommer svevende inn feiende flott med alle dine kilo, men med en lekker gevant, og virkelig føler deg pen, så kanskje gjør du det rette inntrykket.

Håper ikke jeg støter deg, men i beste fall at du kanskje får noe å tenke på som er et bedre alternativ enn operasjon.

Jeg så en gang en italiensk modell som var like brei som hu var høy. Hun var full av flesk og valker, hadde minst tre mager. Men hun var så stilig, søt, og fjong! Og solbrun over det hele. Hadde kledd seg i sort lag-på-lag, og var blid som en lerke. Hun eide verden!

Skrevet

Takk for forståelsen!

Dessverre så er det for tiden såpass sterke negative fordommer forbundet med overvekt, at en BMI på 41 så avgjort kan være hovedårsaken til at du ikke får ny jobb. Det er ikke bare det at arbeidsgivere er redd for stort sykefravær, det er like mye alle de negative personlighetstrekkene som ser ut til å bli assosiert med fedme.

Den beste måten du kan jobbe med dette, er å fortsette med å holde fast ved en best mulig selvfølelse. Dårlig selvfølelse har en tendens til også å påvirke andres oppfatning av deg, og motsatt vil en god og trygg selvoppfatning påvirke positivt.

Tror også du gjør lurt i å diskutere overvekten med legen din for å se om dere sammen kan komme frem til metoder som kan gi deg en redusert vekt.

Lykke til :-)

Skrevet

Uff, høres nesten ut som meg det der. Jeg valgte til slutt å ta en helt annen jobb enn den jeg ville ha. Har vært innom oppdrag, både lønnede og ulønnede, som visstnok skal gjøre det lettere å få det jeg er veldig kvalifisert til, men av eller grunn går det ikke likevel.

Kan ikke si så mye annet enn at det er bare å stå på. Finne på noe utradisjonelt, være mer aggressiv. Noe sånt. om du bare søker utlyste stillinger; søk u-utlyste. Har prøvd no av dette, uten hell, men....er vel kanskje verdt det for deg? ;)

Gjest jobbløs
Skrevet

Gå rundt og hør. Skriv et "salgsbrev" og en god cv og ta bena fatt.

Har gjort alt det der, vet du....

Gjest jobbløs
Skrevet

Uff, høres nesten ut som meg det der. Jeg valgte til slutt å ta en helt annen jobb enn den jeg ville ha. Har vært innom oppdrag, både lønnede og ulønnede, som visstnok skal gjøre det lettere å få det jeg er veldig kvalifisert til, men av eller grunn går det ikke likevel.

Kan ikke si så mye annet enn at det er bare å stå på. Finne på noe utradisjonelt, være mer aggressiv. Noe sånt. om du bare søker utlyste stillinger; søk u-utlyste. Har prøvd no av dette, uten hell, men....er vel kanskje verdt det for deg? ;)

Har søkt uutlyste, har skrevet salgsbrev, har holdt på med nettverksmøter, har ringt, har stort sett gjort ALT, har jeg følelsen av - og fått tilbakemelding på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...