Gå til innhold

Vil ha jobb!

Anbefalte innlegg

Gjest jobbløs
Skrevet

Dessverre så er det for tiden såpass sterke negative fordommer forbundet med overvekt, at en BMI på 41 så avgjort kan være hovedårsaken til at du ikke får ny jobb. Det er ikke bare det at arbeidsgivere er redd for stort sykefravær, det er like mye alle de negative personlighetstrekkene som ser ut til å bli assosiert med fedme.

Den beste måten du kan jobbe med dette, er å fortsette med å holde fast ved en best mulig selvfølelse. Dårlig selvfølelse har en tendens til også å påvirke andres oppfatning av deg, og motsatt vil en god og trygg selvoppfatning påvirke positivt.

Tror også du gjør lurt i å diskutere overvekten med legen din for å se om dere sammen kan komme frem til metoder som kan gi deg en redusert vekt.

Lykke til :-)

Det rare er at jeg egentlig har ganske god selvfølelse - har i alle fall hatt det til nå, er flink til å kle meg og sminke meg også, får jeg høre. Så jeg er ikke noen "stygg, beskjeden overvektig med dårlgi selvtillit".

Jeg er veldig klar over hva jeg er god på også, og har fått kvalitetssikret både cv, søknader og intervju-atferd av folk som jobber med sånt.

Nå klarer jeg ikke tro annet enn at det faktisk ER vekten som spiller inn, det hadde jeg faktisk aldri trodd at den skulle gjøre - og NÅ er jeg begynt å slite med å tore å gå på intervju og sånn.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg...

Skrevet

Det rare er at jeg egentlig har ganske god selvfølelse - har i alle fall hatt det til nå, er flink til å kle meg og sminke meg også, får jeg høre. Så jeg er ikke noen "stygg, beskjeden overvektig med dårlgi selvtillit".

Jeg er veldig klar over hva jeg er god på også, og har fått kvalitetssikret både cv, søknader og intervju-atferd av folk som jobber med sånt.

Nå klarer jeg ikke tro annet enn at det faktisk ER vekten som spiller inn, det hadde jeg faktisk aldri trodd at den skulle gjøre - og NÅ er jeg begynt å slite med å tore å gå på intervju og sånn.

Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg...

Hold fast ved din gode selvfølelse. Det er ikke din skyld at det for tiden i såpass stor grad er akseptert å diskriminere på grunnlag av fedme, eller at folk tillegger overvektige negative karakteregenskaper.

Overvekten er neppe et absolutt hinder for at du skal få en jobb, men noe som gjør det vanskeligere.

Du forteller forøvrig nøyaktig samme historie som mange godt kvalifiserte funksjonshemmede kan fortelle om i forbindelse med jobbsøking. Hvis man har noe som arbeidsgivere mener "teller mot ansettelse", så trenger man noen ekstra pluss for å bli valgt.

Gjest jobbløs
Skrevet

Hmmm... Den der var en hard nøtt! Fordommer er det flust med....tenke-tenke....... Det kan ikke være at du er flau over utseendet ditt og at det gir negative vibber når du skal presentere deg på et intervju? Jeg nekter å tro at folk bare skal ha noe pent og lekkert å se på.

Jeg tror jeg ville enten 1) tatt en grundig prat med en psykolog om det å være overvektig, eller 2) tatt en veiledningstime eller tre med en som driver stil-veiledning. Det er mange overvektige som er utrolig flotte og elegante! De må bare føle seg vel selv!

Dersom du føler at du kommer svevende inn feiende flott med alle dine kilo, men med en lekker gevant, og virkelig føler deg pen, så kanskje gjør du det rette inntrykket.

Håper ikke jeg støter deg, men i beste fall at du kanskje får noe å tenke på som er et bedre alternativ enn operasjon.

Jeg så en gang en italiensk modell som var like brei som hu var høy. Hun var full av flesk og valker, hadde minst tre mager. Men hun var så stilig, søt, og fjong! Og solbrun over det hele. Hadde kledd seg i sort lag-på-lag, og var blid som en lerke. Hun eide verden!

Du støter meg absolutt ikke! Hvis du ser svaret til frosken, så tror jeg ikke at problemet er dårlig selvtillit og stygge klær, men kan sikkert være nyttig å få noen råd om stil osv.

Gjest jobbløs
Skrevet

Skal si du har stått på!

Hvis du ser tilbake på intervjuene du har vært i, hvordan ser du deg selv? Biter du negler eller sprudler du av glede og iver for å virke i en jobb? Selvsikker? Selger du deg godt nok?

Kontakt firmaene du har vært i intervju hos å si at du fremdeles er interessert i jobb, om de kan ha deg på liste dersom de evt skulle trenge din arbeidskraft. Da vet de at du virkelig ivrer etter en slik jobb?

Jeg håper det klaffer for deg snart. Ang økonomi, hør med banken slik noen nevnte, om dere kan slippe avdrag et års tid. Eller til du er i jobb igjen. Kanskje det er like lurt å håpe på at jobben dukker opp etter din ferie med barna.....om det ordner seg i banken.

Ja, for så vidt kan det være like greit å ha fri over sommeren. Kan prøve å nyte det så lenge jeg kan.

Det med å gå fra huset, er kanskje en overdrivelse, tross alt. Vi kan vel klare oss ei stund til, men jeg begynner å kjenne at det "strammer rundt nakken". Vi er vant til å ha ganske god råd, så det er en ekkel følelse, det her. Jeg får ganske mye i arbeidsledighetstrygd, men det føles ikke godt å ta i mot fra staten. Prøver å trøste meg med at jeg har betalt mye i skatt tidligere...

Skrevet

Ja, for så vidt kan det være like greit å ha fri over sommeren. Kan prøve å nyte det så lenge jeg kan.

Det med å gå fra huset, er kanskje en overdrivelse, tross alt. Vi kan vel klare oss ei stund til, men jeg begynner å kjenne at det "strammer rundt nakken". Vi er vant til å ha ganske god råd, så det er en ekkel følelse, det her. Jeg får ganske mye i arbeidsledighetstrygd, men det føles ikke godt å ta i mot fra staten. Prøver å trøste meg med at jeg har betalt mye i skatt tidligere...

Takk og lov at vi har dette trygdesystemet! Det ordner seg for snille jenter :)

Skrevet

Jeg kom til å tenke på en ting. Hva om du lager søknaden din på en cd-disk, kunne det gått an? Da kan du være deg selv uten nerver og slikt, og det blir lettere å møte til intervju når de allerede har "møtt" deg? Gjør noe orginalt. Vet om de som sender med bilde av seg selv som baby også på cv, det blir jo lagt merke til. Om det er positivt til enhver tid kan nok variere :)

Skrevet

Jeg kom til å tenke på en ting. Hva om du lager søknaden din på en cd-disk, kunne det gått an? Da kan du være deg selv uten nerver og slikt, og det blir lettere å møte til intervju når de allerede har "møtt" deg? Gjør noe orginalt. Vet om de som sender med bilde av seg selv som baby også på cv, det blir jo lagt merke til. Om det er positivt til enhver tid kan nok variere :)

''Vet om de som sender med bilde av seg selv som baby også på cv, det blir jo lagt merke til. Om det er positivt til enhver tid kan nok variere :)''

Et nytt bilde er sikkert bare positivt, en søknad med babybilde hadde nok gått rett i "det runde arkivet" hos meg.

Hadde en gang en kursleder som fortalte at han ofte fikk søknader med nakenbilder når han skulle ansette noen, de gikk rett i søpla.

Skrevet

Huff, det er ikke bare, bare, når det blir slik.

Det som er viktig er at du har en god søknad, ikke over en side og en god CV.

Du bør også, hvis du ikke har gjort det, ringe de firmaene du kunne tenkt deg å jobbe i og be om et møte hvor du skal selge deg.

Be om å få prate med de som har ansvaret for ansettelsene. Når du ringer og ber om møte, så skal du ikke si " jeg lurte på et møte, men du har kanskje ikke tid?" Da svarer de garantert nei. Men si heller " jeg vil gjerne ha et møte, kan det passe onsdag kl. 10 i neste uke?" Da er det mye verre å si nei.

Lykke til, det ordner seg nok:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...