Gå til innhold

Svenske penger - hvor ta ut?

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Hva lønner seg - ta ut svensk valuta i bank i Norge, eller i minibank i Sverige? Det er snakk om 2.000 kroner, tenker jeg.

På forhånd tusen takk for svar!

Gjest Thea89
Skrevet

tror det er hipp som happ,egentlig..

du må betale i banken for pengene, og du må betale i sverige for pengene..

men om det er stor forskjell, vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg vil tro det lønner seg å ta ut i din bank. Mindre gebyr da vel?

Gjest Morsk
Skrevet

Det er utvilsomt mest lønnsomt å ta det ut i en svensk minibank. VISA, Mastercard osv. opererer med vesentlig bedre kurs enn norske banker gjør.

For sikerhets skyld må du allikevel sjekke hva gebyret i din bank erved uttak i utlandet. I noen er det rundt 1,75% av beløpet. I andre kan det vær en fast sum f.eks 40 kroner.

Gjest tar eg feil ?
Skrevet

eg vil tro mastercardet er billigere.

Du har 40 dagers rentefritt og mener gebyret er lavt.

Eg reiser en del og alle eg har spurt om dette sier mastercardet er billigst.

Gjest tar eg feil ?
Skrevet

Eg har vært nesten på alle kontinentene og brukt både visa og mastercard, kan ikkje si at eg har bete meg merke i at noe var svimlende dyrt.

Og det er heller ikkje snakk om så mye penger så du vil ikkje tape/spare mye på det heller :)

Skrevet

eg vil tro mastercardet er billigere.

Du har 40 dagers rentefritt og mener gebyret er lavt.

Eg reiser en del og alle eg har spurt om dette sier mastercardet er billigst.

''Du har 40 dagers rentefritt '' Du snakker vel her om kredittuttak, og ikke uttak av penger du har på konto??

Gjest tar eg feil ?
Skrevet

''Du har 40 dagers rentefritt '' Du snakker vel her om kredittuttak, og ikke uttak av penger du har på konto??

Ja, det stemmer. Dette skal være den billigste måten å ta ut penger i utlandet på.

Skrevet

Ja, det stemmer. Dette skal være den billigste måten å ta ut penger i utlandet på.

Men da får du vel en styggelig høy rente... jaja, dette vet jeg faktisk ikke noe om.

Gjest mandolina
Skrevet

Det kommer an på hvilken bank du har og hvilke gebyrer de opererer med.

Bruker du Visa kortet i utlandet, har de et valutapåslag på 1,75% av beløpet, og så kan banken beregne seg et gebyr.

Vi kjøpte valuta i vår lokale sparebank, og betalte et gebyr på kr 20,00 og fikk en veldig dårlig kurs på pengene, så det ble et dyrt valutakjøp.

Ellers bruker vi Skandiabanken og tar ut kontanter i minibanken i Sverige, det koster kun visavalutapåslaget.

Hilsen

Gjest tar eg feil ?
Skrevet

Men da får du vel en styggelig høy rente... jaja, dette vet jeg faktisk ikke noe om.

Etter desse 40 dagene får du renten som ett forbrukslån har.

Dette er eg ganske sikker på for da eg skulle låne litt smått med penger (20 000) så sa madammen i banken at de lånte ikkje ut slike summer lengre.

De la det heller over på mastercard og kallte det det nye forbrukslånet.

Vet ikkje hva renten ligger på idag.

Men uansett, 2000 kr vil ikkje bli dyrt tar hun det på master og betaler dette inn fort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...