Gå til innhold

Piano?

Anbefalte innlegg

Gjest piano mamma
Skrevet

Poden får pianoundervisning og har keybord(med fullt tangensett). Lyd og spillefølelse er veldig forskjellig fra piano og jeg skjønner godt at han kunne tenkt seg noe annet.

Hva bør jeg vurdere av instrument?

Hvilke merker?

Brukt eller nytt?

Hvor mye går prisen ned og er det enkelt å få solgt et piano?

Skrevet

Jeg ville kjøpt brukt, om ikke annet så for å lodde interessen. Sjekk på finn.no - det ligger 580 piano/flygler ute fra kr. 1,-...

Skrevet

Yamaha eller Young&Chang går for å være bra pianoer ifølge pianolærerne her på huset (Kulturskole)

Et piano er en ganske dyr investering, så å få tak i noe brukt er ikke så dumt. Pianostemmere har ofte oversikt over bra brukte instrumenter, ellers er det en butikk i Oslo som heter Aspheim som selger piano og flygel.

http://www.aspheim.no/default.asp

Selv kjøpte jeg et digitalpiano til min 8-åring, da han begynte å spille piano for 1,5 år siden. Vi har et Yamaha Clavinova CLP. Det kostet litt under 20.000,- har bra lyd og mange muligheter. Tror ikke guttungen kommer til å savne et "ekte" piano før han begynner å bli virkelig god, og hvis det skulle skje kan vi jo investere i noe bedre når den tid kommer. Vi handlet hos Ljosland Musikk på Notodden.

http://www.kickmusic.no/kat/000030.asp

Skrevet

Ville ventet et par år, til jeg så om det var en stabil interesse. Hvis ikke keyboradet er veldig dårlig i lyden da.

Piano er dyrt og tar stor plass, og er håpløst tungt å flytte. Må også stemmes regelmessig.

Skrevet

Ville ventet et par år, til jeg så om det var en stabil interesse. Hvis ikke keyboradet er veldig dårlig i lyden da.

Piano er dyrt og tar stor plass, og er håpløst tungt å flytte. Må også stemmes regelmessig.

-problemet er vel at hvis hun beholder keyboardet dabber nok interessen av etterhvert fordi det er dårlig å spille på. -men da slipper hun jo å kjøpe piano...

Skrevet

-problemet er vel at hvis hun beholder keyboardet dabber nok interessen av etterhvert fordi det er dårlig å spille på. -men da slipper hun jo å kjøpe piano...

Det fins ulike typer keyboard. Leke-keyboard er selvsagt en uting.

Men å *vips* kjøpe piano, synes jeg kan være å dekke barns behov litt i forkant. Jeg mener fremdeles at enkelte goder kan man ha godt av å ønske seg en stund, glede seg, håpe osv.

Barn får jo alt de kan drømme om, og setter dermed ikke pris på det de får. Alt kan kjøpes, alt kan kastes, men jeg er kanskje gammeldags?

Skrevet

Det fins ulike typer keyboard. Leke-keyboard er selvsagt en uting.

Men å *vips* kjøpe piano, synes jeg kan være å dekke barns behov litt i forkant. Jeg mener fremdeles at enkelte goder kan man ha godt av å ønske seg en stund, glede seg, håpe osv.

Barn får jo alt de kan drømme om, og setter dermed ikke pris på det de får. Alt kan kjøpes, alt kan kastes, men jeg er kanskje gammeldags?

Den innstillingen er jeg helt enig i når det gjelder andre ting som leiker og annet utstyr.

Akkurat på musikkinstrumenter er jeg ikke enig. Det er utrolig mange uvaner man lærer seg ved å spille på et dårlig instrument, et keyboard er veldig forskjellig fra et piano (selvom det ser helt likt ut for oss vanlig dødelige). Hvis man skal kunne lære seg å spille og kose seg med det er det utrolig mye mer motiverende med noe av god kvalitet enn av noe billig "ræl".

Trådstarter sier såvidt jeg husker heller ikke noe om alder eller nivå på sønnen sin, så for alt vi vet kan han ha holdt på en god stund på keyboardet og gitt uttrykk for at han gjerne vil fortsette å spille.

Skrevet

Den innstillingen er jeg helt enig i når det gjelder andre ting som leiker og annet utstyr.

Akkurat på musikkinstrumenter er jeg ikke enig. Det er utrolig mange uvaner man lærer seg ved å spille på et dårlig instrument, et keyboard er veldig forskjellig fra et piano (selvom det ser helt likt ut for oss vanlig dødelige). Hvis man skal kunne lære seg å spille og kose seg med det er det utrolig mye mer motiverende med noe av god kvalitet enn av noe billig "ræl".

Trådstarter sier såvidt jeg husker heller ikke noe om alder eller nivå på sønnen sin, så for alt vi vet kan han ha holdt på en god stund på keyboardet og gitt uttrykk for at han gjerne vil fortsette å spille.

Ok, jeg forstår poenget ditt :)

Gjest piano mamma
Skrevet

Ok, jeg forstår poenget ditt :)

Han har spilt i to år, og skal fortsette. Har ett brukbart keyboard. Men anslag og lyd har han klaget over lenge og til og med jeg hører solid forskjell på stykkene han spiller.

Gjest mandolina
Skrevet

Da jeg meldte sønnen min på til pianoundervisning i den kommunale musikkskole, var det et krav at han hadde et piano å øve seg på hjemme.

Det blir ikke samme anslag å øve seg på et keyboard. Så skal han fortsette med pianoundervisning, da trenger han et piano, ellers send ham til undervisning i å spille på keyboard.

Hilsen

Gjest piano mamma
Skrevet

Jeg ville kjøpt brukt, om ikke annet så for å lodde interessen. Sjekk på finn.no - det ligger 580 piano/flygler ute fra kr. 1,-...

Ble litt skremt av forhandler som mente nytt var sikrest, men jeg så det var noe interesant på finn.

Takk for fint tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...