Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går en mail rundt nå som oppfordrer oss til å boikotte statoil og chell. Ved å fylle andre steder så kan de bli nøyt til å senke prisene. Tror jammen jeg skal tenke på det når jeg må ha bensin. Men om det nytter, ja det vil vise seg.

Gjest annlovinda
Skrevet

Fått den mailen jeg også, men om det er noe hjelp? Tja, hvem vet.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har ikke så mange valg, vi har bare Statoil og Shell her.

Skrevet

Vi fyller konsekvent på en stasjon som ligger noe under Shell i pris, nå husker ikke navnet, men de har kun kortterminaler, ingen stasjon i den forstand med andre ord, bare pumper.

Skrevet

I et miljøperspektiv - vil vi ha så lave priser på drivstoff???

Skrevet

I et miljøperspektiv - vil vi ha så lave priser på drivstoff???

Ja hvorfor ikke, vi kjører ikke mindre om den blir dyrere er min mening. For miljøet sin del så bør heller priser på offentlig transport bli halvert slik at det kan lønne seg å parkere bilen hjemme. Inntil det skjer, så bruker jeg bil :)

Skrevet

I et miljøperspektiv - vil vi ha så lave priser på drivstoff???

Men kjører vi mindre om det koster 15,- literen? Jeg kommer ikke til å besøk min kjære noe mindre av den grunn, eller gå tilbake til å ta buss til jobb igjen og søle bort halvannen time på bussen hver dag...

Skrevet

Ja hvorfor ikke, vi kjører ikke mindre om den blir dyrere er min mening. For miljøet sin del så bør heller priser på offentlig transport bli halvert slik at det kan lønne seg å parkere bilen hjemme. Inntil det skjer, så bruker jeg bil :)

Jeg er enig i at det bør tilrettelegges for kollektivtransport. Men man har jo et ansvar selv også for å bidra til miljøet.

Skrevet

Men kjører vi mindre om det koster 15,- literen? Jeg kommer ikke til å besøk min kjære noe mindre av den grunn, eller gå tilbake til å ta buss til jobb igjen og søle bort halvannen time på bussen hver dag...

Noen vil nok kjøre mindre med høyere priser, ja. Det er ikke alle som taper 1.5 time på å kjøre buss i stedet for bil.

Gjest prisen er altfor høy
Skrevet

I et miljøperspektiv - vil vi ha så lave priser på drivstoff???

Hallo?!

Hvem får gevinsten av de høye drivstoffprisene?

Svar: de ansatte og sjefene i Statoil og Shell. Vanlige ansatte får enorme "bonuser", styrt av inntjening = forbrukerne spiller en viktig rolle.

J

Skrevet

Men kjører vi mindre om det koster 15,- literen? Jeg kommer ikke til å besøk min kjære noe mindre av den grunn, eller gå tilbake til å ta buss til jobb igjen og søle bort halvannen time på bussen hver dag...

Det fins mange enkeltpersoner som ikke vil kjøre mindre, men statistisk, for hele landet, vil likevel mange gjøre det. Kjøre flere sammen til jobb, velge tog på lengre turer, sykle på korte turer osv.

Transport er for billig når norsk fisk fileteres i Kina og sendes tilbake, epler fra Brasil og New Zealand er billigere enn norske, selv på høsten, SUV-er selger som varmt hvetebrød osv.

Skrevet

Jeg er enig i at det bør tilrettelegges for kollektivtransport. Men man har jo et ansvar selv også for å bidra til miljøet.

I utgangspunktet så høres dette bra ut med kollektivt.

Men, la oss tenke oss til at vi får 30 % eller 40 % til å kjøre kollektivt, klarer vi det så er det jo sukses.

Men, så er det sånn da at de 30 - 40 % fortsetter å forurense, men i litt mindre grad enn før, fordi kollektivtrafikken forurenser jo den også. Antagelig blir gevinsten svært liten fordi de som kjører kollektivt så mye de kan, vil også ha bruk for bil av og til ellers også.

De andre 60 - 70 % vil forurense som før og denne andelen vil jo øke fordi vi blir stadig flere som igjen fører til flere biler.

Totalt blir det svært lite å tjene på.

Totalt sett er det marginalt hva vi får av gevinster på miljøet. Bare vent til India får sin folkebil, da vil vi antagelig se eksosrøyken helt hit.

Det eneste som er løsningen på sikt er å bruke drivstoff som enten ikke forurenser eller forurenser svært lite.

Enten det eller så må man forby bilkjøring.

Alt annet er i grunnen spill for galleriet.

I tillegg står Norge for 2 promille av verdens utslipp, det igjen betyr at det betyr ikke en dritt hva vi gjør her oppe i nord.

Enda en sak er at det er rart at det er bilkjøring som alle snakker om når det gjelder klima. Utslipp fra biler består av 20 % av utslippene. Det er tross alt 80 % andre ting.

Dette igjen betyr ikke at jeg mener at det ikke skal gjøres noe, men det er viktig å gjøre de rette tingene og ikke tro at vi løser noe ved lettvinne løsninger.

Skrevet

Det fins mange enkeltpersoner som ikke vil kjøre mindre, men statistisk, for hele landet, vil likevel mange gjøre det. Kjøre flere sammen til jobb, velge tog på lengre turer, sykle på korte turer osv.

Transport er for billig når norsk fisk fileteres i Kina og sendes tilbake, epler fra Brasil og New Zealand er billigere enn norske, selv på høsten, SUV-er selger som varmt hvetebrød osv.

''Transport er for billig når norsk fisk fileteres i Kina og sendes tilbake, epler fra Brasil og New Zealand er billigere enn norske, selv på høsten, SUV-er selger som varmt hvetebrød osv.''

Det er jeg fullstendig enig i! Det er noe som er rav ruskende galt når fisken senden til Kina for pakking....!

Jeg sykler til jobb når det passer sånn på sommnerstid, men det er i grunnen mest med tanke på egen helse, ikke miljøet. :o)

Skrevet

I utgangspunktet så høres dette bra ut med kollektivt.

Men, la oss tenke oss til at vi får 30 % eller 40 % til å kjøre kollektivt, klarer vi det så er det jo sukses.

Men, så er det sånn da at de 30 - 40 % fortsetter å forurense, men i litt mindre grad enn før, fordi kollektivtrafikken forurenser jo den også. Antagelig blir gevinsten svært liten fordi de som kjører kollektivt så mye de kan, vil også ha bruk for bil av og til ellers også.

De andre 60 - 70 % vil forurense som før og denne andelen vil jo øke fordi vi blir stadig flere som igjen fører til flere biler.

Totalt blir det svært lite å tjene på.

Totalt sett er det marginalt hva vi får av gevinster på miljøet. Bare vent til India får sin folkebil, da vil vi antagelig se eksosrøyken helt hit.

Det eneste som er løsningen på sikt er å bruke drivstoff som enten ikke forurenser eller forurenser svært lite.

Enten det eller så må man forby bilkjøring.

Alt annet er i grunnen spill for galleriet.

I tillegg står Norge for 2 promille av verdens utslipp, det igjen betyr at det betyr ikke en dritt hva vi gjør her oppe i nord.

Enda en sak er at det er rart at det er bilkjøring som alle snakker om når det gjelder klima. Utslipp fra biler består av 20 % av utslippene. Det er tross alt 80 % andre ting.

Dette igjen betyr ikke at jeg mener at det ikke skal gjøres noe, men det er viktig å gjøre de rette tingene og ikke tro at vi løser noe ved lettvinne løsninger.

''Men, så er det sånn da at de 30 - 40 % fortsetter å forurense, men i litt mindre grad enn før, fordi kollektivtrafikken forurenser jo den også.''

Jo, men bussen forurenser jo ikke så mye mer om det er 40 stykker på enn i forhold til om den har 3 passasjerer... 37 biler mindre derimot, utgjør jo en del om det blir snakk om mange busser og mange ganger 37 biler.

Skrevet

''Men, så er det sånn da at de 30 - 40 % fortsetter å forurense, men i litt mindre grad enn før, fordi kollektivtrafikken forurenser jo den også.''

Jo, men bussen forurenser jo ikke så mye mer om det er 40 stykker på enn i forhold til om den har 3 passasjerer... 37 biler mindre derimot, utgjør jo en del om det blir snakk om mange busser og mange ganger 37 biler.

Joda, det er jo det jeg sier, men likefullt så er ikke dette noen løsning på problemet over tid.

Skrevet

Joda, det er jo det jeg sier, men likefullt så er ikke dette noen løsning på problemet over tid.

Nei, det monner vel fint lite hva vi gjør mot de stooooore landene.

Skrevet

Nei, det monner vel fint lite hva vi gjør mot de stooooore landene.

Det monner ikke en dritt i tillegg at det ikke gir all verdens monn her til lands heller over tid. Løsningen ligger ikke i at vi får et par ti-talls % over på kollektiv, det utsetter ikke noe klimaproblem, dessverre.

Gjest ggrrrrrrrrrrrrrr
Skrevet

I et miljøperspektiv - vil vi ha så lave priser på drivstoff???

I miljøperspektiv så vil de som kjører bil kjøre uansett, fordi de må... eller fordi de er så snobbete at det er flaut å ta buss... sånn er de bare, og de som er for snobbete til å ta buss tar seg råd til bil, uansett hvor dyrt drivstoffet er.

De som fra før er miljøbevisste og ikke har noe i mot buss tar bussen.

Buss skulle vært gratis.

Og drivstoffet burde vært rimeligere.

Tenkt på en ting, hvis prisene på drivstoff stadig øker, så vil matvareprisene også øke. Hvorfor? JO, fordi det koster å få fraktet varene til butikkene.

Visst kan man sende de miljøvennlig via tog osv, men selve distribueringen til butikkene må jo gå via lastebil og varebil, togene kommer seg jo ikke til butikkene...

og lastebilene må gjerne kjøre et stykke for å komme frem. Og de trenger drivstoff. Så blir drivstoffet dyrere, må transportfirmaet øke prisene for å frakte varene, og butikkene må derfor øke prisene for å få råd til å betale frakten uten å miste fortjeneste.

OG i bygdenorge- der er ikke kollektivtilbudet så bra som i byer.

Der er de avhengig av buss og ferge skal gå til riktig tid, mange må pendle for å komme seg til jobb, ofte kjøre i flere timer. Kanskje er de heldige og det går buss hver halvtime eller time... men enkelte steder går bussen bare to ganger om dagen- om det går såpass engang...

Så jeg vil si: I storbyer med godt utbygd kollektivtilbud - senk prisene på kollektivtransport og ha hyppige avganger, og øk bensinprisene der.

Men i småbyer og småbygder og lokalsamfunn, senk bensinprisene!

Og ang. diesel og bensin, her ble mange lurt til å kjøpe dieselbil pga de satte ned avgiften pga de mente at de forrurenset mindre, og diesel var billigere enn bensin av den grunn.... men så finner regjeringen ut at dieselbilene ikke var så miljøvennlige som de trodde, så nå er prisene på dieselbiler gått opp og dieselprisen likeså, nå er faktisk diesel dyrere enn bensin!

Men diesel er mer miljøvennlig, en dieselbil bruker nemlig mindre drivstoff per km enn bensinbiler.

Jaja tulleregjeringa... de øker prisene av en grunn, økte inntekter til staten. Jeg tror de driter i miljøet. Uansett har jeg liten tro på at å øke drivstoffprisene fører til mindre bilisme. De som må kjøre bil kjører bil uansett, og da er det dårlig gjort at de må betale unødvendig mye i drivstoff.

Selv har jeg bil, men bruker den ytterst sjeldent. Dette pga det går buss hver halvtime her jeg går og jeg har kort vei til busstopp. Bilen tar jeg hvis vi skal storhoppe lørdagen og trenger ekstra bagasjeplass. Litt vanskelig å ha masse bæreposer med seg i bussen, kan lissom ikke okkupere nabosetet til plastposer heller.

Skrevet

I miljøperspektiv så vil de som kjører bil kjøre uansett, fordi de må... eller fordi de er så snobbete at det er flaut å ta buss... sånn er de bare, og de som er for snobbete til å ta buss tar seg råd til bil, uansett hvor dyrt drivstoffet er.

De som fra før er miljøbevisste og ikke har noe i mot buss tar bussen.

Buss skulle vært gratis.

Og drivstoffet burde vært rimeligere.

Tenkt på en ting, hvis prisene på drivstoff stadig øker, så vil matvareprisene også øke. Hvorfor? JO, fordi det koster å få fraktet varene til butikkene.

Visst kan man sende de miljøvennlig via tog osv, men selve distribueringen til butikkene må jo gå via lastebil og varebil, togene kommer seg jo ikke til butikkene...

og lastebilene må gjerne kjøre et stykke for å komme frem. Og de trenger drivstoff. Så blir drivstoffet dyrere, må transportfirmaet øke prisene for å frakte varene, og butikkene må derfor øke prisene for å få råd til å betale frakten uten å miste fortjeneste.

OG i bygdenorge- der er ikke kollektivtilbudet så bra som i byer.

Der er de avhengig av buss og ferge skal gå til riktig tid, mange må pendle for å komme seg til jobb, ofte kjøre i flere timer. Kanskje er de heldige og det går buss hver halvtime eller time... men enkelte steder går bussen bare to ganger om dagen- om det går såpass engang...

Så jeg vil si: I storbyer med godt utbygd kollektivtilbud - senk prisene på kollektivtransport og ha hyppige avganger, og øk bensinprisene der.

Men i småbyer og småbygder og lokalsamfunn, senk bensinprisene!

Og ang. diesel og bensin, her ble mange lurt til å kjøpe dieselbil pga de satte ned avgiften pga de mente at de forrurenset mindre, og diesel var billigere enn bensin av den grunn.... men så finner regjeringen ut at dieselbilene ikke var så miljøvennlige som de trodde, så nå er prisene på dieselbiler gått opp og dieselprisen likeså, nå er faktisk diesel dyrere enn bensin!

Men diesel er mer miljøvennlig, en dieselbil bruker nemlig mindre drivstoff per km enn bensinbiler.

Jaja tulleregjeringa... de øker prisene av en grunn, økte inntekter til staten. Jeg tror de driter i miljøet. Uansett har jeg liten tro på at å øke drivstoffprisene fører til mindre bilisme. De som må kjøre bil kjører bil uansett, og da er det dårlig gjort at de må betale unødvendig mye i drivstoff.

Selv har jeg bil, men bruker den ytterst sjeldent. Dette pga det går buss hver halvtime her jeg går og jeg har kort vei til busstopp. Bilen tar jeg hvis vi skal storhoppe lørdagen og trenger ekstra bagasjeplass. Litt vanskelig å ha masse bæreposer med seg i bussen, kan lissom ikke okkupere nabosetet til plastposer heller.

''eller fordi de er så snobbete at det er flaut å ta buss... ''

*Hahahaha* Ja, det er selvfølgelig fordi jeg er for snobbete til å ta bussen jeg har begynt å kjøre bil! At det gir meg mye mer tid med ungene mine, gir meg større frihet i forhold til å dra og være hos kjæresten min har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre.

Hadde buss vært gratis (eller svært billig) og ikke tatt over en time hver vei til jobben (innenfor Trondheims bygrenser!) så hadde jeg nok tatt buss likegodt.

Skrevet

I utgangspunktet så høres dette bra ut med kollektivt.

Men, la oss tenke oss til at vi får 30 % eller 40 % til å kjøre kollektivt, klarer vi det så er det jo sukses.

Men, så er det sånn da at de 30 - 40 % fortsetter å forurense, men i litt mindre grad enn før, fordi kollektivtrafikken forurenser jo den også. Antagelig blir gevinsten svært liten fordi de som kjører kollektivt så mye de kan, vil også ha bruk for bil av og til ellers også.

De andre 60 - 70 % vil forurense som før og denne andelen vil jo øke fordi vi blir stadig flere som igjen fører til flere biler.

Totalt blir det svært lite å tjene på.

Totalt sett er det marginalt hva vi får av gevinster på miljøet. Bare vent til India får sin folkebil, da vil vi antagelig se eksosrøyken helt hit.

Det eneste som er løsningen på sikt er å bruke drivstoff som enten ikke forurenser eller forurenser svært lite.

Enten det eller så må man forby bilkjøring.

Alt annet er i grunnen spill for galleriet.

I tillegg står Norge for 2 promille av verdens utslipp, det igjen betyr at det betyr ikke en dritt hva vi gjør her oppe i nord.

Enda en sak er at det er rart at det er bilkjøring som alle snakker om når det gjelder klima. Utslipp fra biler består av 20 % av utslippene. Det er tross alt 80 % andre ting.

Dette igjen betyr ikke at jeg mener at det ikke skal gjøres noe, men det er viktig å gjøre de rette tingene og ikke tro at vi løser noe ved lettvinne løsninger.

Nei, det er klart at vi løser ikke verdens miljøproblem ved at flere nordmenn kjører kollektivt. Men det er jo greit å bidra med det man kan. Flere over på kollektivtransport vil dessuten også ha andre gunstige effekter slik som luftkvalitet lokalt, samfunnsøkonomisk på grunn av mindre veislitasje, mindre behov for å bygge ut veinettet og færre bilulykker.

I tillegg er vi faktisk i ferd med å slippe opp for olje i verden, så det kan jo være greit å spare litt:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...