Gå til innhold

Rift på babyfinger - førstehjelp

Anbefalte innlegg

Gjest dårligsamvittighetnnnn
Skrevet

Var så uheldig (og dum) at jeg klarte å klippe litt i huden på babyen min sin finger da jeg skulle klippe negler på henne. Har klippet før, men nå prøvde jeg negleklipper i stedet for neglesaksa (begge beregnet for babyer), og var så vidt borti da jeg så på babyen at noe var galt... det gikk en liten stund, så så jeg det sivblødde fra tuppen av fingeren, Det har blitt en liten rift, ser ut som det er avrevet to steder, bare noen millimeter stor rift og kun overflatisk, men det blør...

Hadde på plaster i går, men det blør fortsatt... Jeg fikk ikke vanlig plaster til å sitte, så jeg teipet med bandasjeteip/kirurgisk teip, prøvde å få sårendene sammen.. men det er utrolig vanskelig å få plastret babyfingre - de er så små, pluss det ikke er lett å få henne til å holde hånda stille... og hun er jo så fuktig i hendene og.

Noen råd som får såret til å gro fort - og svi mindre?

Skrevet

Har ikke noe råd,- men jeg har gjort det samme med min baby en gang. Fort gjort, jeg pleide å være veldig forsiktig...

Ja,- man har kjempedårlig samvittighet etterpå :(

Skrevet

Har ikke noe råd,- men jeg har gjort det samme med min baby en gang. Fort gjort, jeg pleide å være veldig forsiktig...

Ja,- man har kjempedårlig samvittighet etterpå :(

Ja, jeg bare åh unnskyld unnskyld...

dakal lita.

Men hva gjorde du den gangen? Tok det lang tid før det grodde?

Skrevet

Ja, jeg bare åh unnskyld unnskyld...

dakal lita.

Men hva gjorde du den gangen? Tok det lang tid før det grodde?

Hehe,- det nærmer seg jo 20 år siden,- så jeg husker ikke helt... Tror ikke det blødde så lenge, altså. Jeg hadde nesten fortrengt hele saken :) Så,- den magre trøsten er,- om 20 år har både du og babyen kommet over det...

Gjest skjønner ikke dette jeg
Skrevet

Blør hun enda?

Var det ikke igår dette skjedde da?

Leste den samme "gripende" beretningen på foreldre småbarn i går jeg...

Hvis en liten rift i en finger blør så lenge må det være et svært sår eller så er det noe galt med den ungen!

Eller er mor bare ute etter å få noe å spørre om her på nett.

Gjest gå til legen
Skrevet

Hvis babyen fortsatt blør et døgn etterpå, ville jeg tatt kontakt med lege for å få sjekket blodet.

Det er ikke normalt at et sår fortsetter å blø, og det er viktig å sjekke om hun har blod som koagulerer dårlig (slik at man vet det ved en større skade).

Skrevet

Hvis babyen fortsatt blør et døgn etterpå, ville jeg tatt kontakt med lege for å få sjekket blodet.

Det er ikke normalt at et sår fortsetter å blø, og det er viktig å sjekke om hun har blod som koagulerer dårlig (slik at man vet det ved en større skade).

Men det var koagulert blod (mørkt) i plasteret, så det må nå ha koagulert da, og hun tok jo blodprøver ved sykehuset, så de hadde nok merket om blodet ikke stoppet å blø. Jeg tror det blødde fortsatt nå pga sårkantene ikke var sammen og at jeg muligens røsket opp litt da jeg tok av teipen- hadde ikke skikkelig plaster.

Vil vente med å ta av til mandag nå og se an, hun har ikke blødd igjennom i alle fall, så tror ikke hun blør så mye. Så får jeg heller se da om vi må til legen.

brilleslangen
Skrevet

kanskje du bare rett og slett skal rense såret og så la det lufttørke for å se om det kommer skorpe på. Ofte blir det for fuktig under plasteret slik at helingen tar lengre tid. Prøv å la såret få luft du....

Skrevet

Åpnet plasteret i dag og nå var såret grodd helt fint :-)

Det var nok bare pga jeg teipet rett på såret og var litt uforsiktig da jeg dro av plasteret/teipen - rev opp groskorpa sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...