Gå til innhold

Arbeidsledig med barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå sagt opp jobben min. Har ikke søkt om barnehageplass før august 2009. Har hatt lite inntekt.

Hvilke rettigheter har jeg da ang penge støtte?

Persille1365381127
Skrevet

Du har da ingen rettigheter på pengestøtte? Du får vel arbeidsledighetstrygd etter en viss periode, og barnetrygd som alle andre.

Hvorfor skulle du ha krav på penger bare fordi du ikke vil jobbe?

Skrevet

Med stoooore forbehold - det er vel 8 ukers karantene etter at man sier opp selv, før man får utbetalt arbeidsledighetstrygd. Hva trygda er er jeg usikker på, antagelig en prosentdel av lønna de siste ukene eller de siste 3 år etter hva som gir best utbytte? Kanskje...?

Men dette står sikkert på sidene til NAV.

Gjest ViViola
Skrevet

Du har ikke anledning til å søke om arbeidsledighet før det har gått 8 uker, siden du selv sa opp jobben din. De 8 ukene går fra den dagen du er ferdig i jobben.

Når de 8 ukene har gått, kan du søke om ledighetstrygd, men da må du samtidig være reell jobbsøker. Nå er det arbeidstakers marked, så mulighet for at du blir tilbydt jobb er veldig stor. Så har du ikke barnepass, og ikke kan få det til på 1 dags varsel, er du ikke berettiget ledighetstrygd.

Siden du ikke har barnehageplass, kan du søke om kontantstøtte.

Det kan jo virke som om det hadde vært smartere for deg å søke ulønnet permisjon fram til barnet starter i barnehagen, for slik det er nå får du ingen penger, men har heller ingen jobb å gå tilbake til i august.

Skrevet

Når du har sagt opp selv, har du ikke krav på arbeidsledighetstrygd før etter en viss karantene tid. (Tror det er ca 2 mnd.)

Karantene tiden begynner å løpe ETTER at du har fått utbetalt din siste lønn fra arbeidsgiver.

Du må altså gå 2 mnd uten inntekt.

Trygden du da får, beregnes utifra gjennomsnitts-inntekt de siste 3 årene. ( Evt legges det beste av disse årene til grunn hvis det blir mest gunstig for deg.)

Her gjelder riktignok en maksimumsgrense på et visst antall G. (som jeg tror tilsvarer en års-inntekt på rundt 350.000,-) Dvs at hvis du har tjent mere enn dette, vil din trygd allikevel kun bli beregnet av en inntekt på 350.000,-

Trygden bergnes så etter gjeldende regler, og du vil som regel ende opp med å få utbetalt ca 65% av inntekten du hadde mens du var i jobb.

Ellers har du ikke krav på noe utenom vanlig barnetrygd som alle får.

Skrevet

Når du har sagt opp selv, har du ikke krav på arbeidsledighetstrygd før etter en viss karantene tid. (Tror det er ca 2 mnd.)

Karantene tiden begynner å løpe ETTER at du har fått utbetalt din siste lønn fra arbeidsgiver.

Du må altså gå 2 mnd uten inntekt.

Trygden du da får, beregnes utifra gjennomsnitts-inntekt de siste 3 årene. ( Evt legges det beste av disse årene til grunn hvis det blir mest gunstig for deg.)

Her gjelder riktignok en maksimumsgrense på et visst antall G. (som jeg tror tilsvarer en års-inntekt på rundt 350.000,-) Dvs at hvis du har tjent mere enn dette, vil din trygd allikevel kun bli beregnet av en inntekt på 350.000,-

Trygden bergnes så etter gjeldende regler, og du vil som regel ende opp med å få utbetalt ca 65% av inntekten du hadde mens du var i jobb.

Ellers har du ikke krav på noe utenom vanlig barnetrygd som alle får.

Dene tråden skjønte jeg ikke. Kan man virkelig bare slutte å jobbe, og så få arbeidsledighetstrygd (etter en stund)???

Unnskyld at jeg poster til akkurat deg, men jeg ble bare så forvirret av dette.

Gjest Elextra
Skrevet

Dene tråden skjønte jeg ikke. Kan man virkelig bare slutte å jobbe, og så få arbeidsledighetstrygd (etter en stund)???

Unnskyld at jeg poster til akkurat deg, men jeg ble bare så forvirret av dette.

Ja, etter en tid kan man det (8 uker, som de sier). Men det forutsetter at du er reell arbeidssøker, og du kan altså ikke bare si nei om du blir tilbudt jobb.

Skrevet

Ja, etter en tid kan man det (8 uker, som de sier). Men det forutsetter at du er reell arbeidssøker, og du kan altså ikke bare si nei om du blir tilbudt jobb.

Jeg trodde det var hvis man mistet jobben. Ikke hvis man sa opp selv.

Skrevet

Jeg trodde det var hvis man mistet jobben. Ikke hvis man sa opp selv.

"Straffen" for å si opp jobben selv, er 8 ukers karantene. Etter dette har du samme rettigheter som andre som er uten arbeid.

Skrevet

"Straffen" for å si opp jobben selv, er 8 ukers karantene. Etter dette har du samme rettigheter som andre som er uten arbeid.

Jeg synes det er ganske utrolig hvilke krav man kan stille til felleskassa, jeg, og dessuten tror jeg det kommer veldig ulikt ut for forskjellige personer.

Men sånn er det med det meste, noen får god hjelp, mens andre får ikke hjelp i det hele tatt. Sikkert ikke lett å lage rettferdige systemer og rutiner

Skrevet

Jeg synes det er ganske utrolig hvilke krav man kan stille til felleskassa, jeg, og dessuten tror jeg det kommer veldig ulikt ut for forskjellige personer.

Men sånn er det med det meste, noen får god hjelp, mens andre får ikke hjelp i det hele tatt. Sikkert ikke lett å lage rettferdige systemer og rutiner

Det stemmer som Elextra sier. Du har krav på trygd selvom du sier opp selv. Men man har da en 8 ukers karantene tid, i motsetning til om man er uforskyldt i å bli arbeidsledig, da har du krav på trygd med en gang.

Ja, det kan nok høres ut som "snillisme" fra statens side. Men det er vel for å sikre folk som av ulike grunner ikke kan fortsette i jobben sin uten at de nødvendigvis blir sagt opp av arbeidsgiver.

Det har imidlertid blitt strengere de siste årene. Og man må gjøre mere for å bevise at man er aktiv arbeidssøker.

Skrevet

Du har ikke anledning til å søke om arbeidsledighet før det har gått 8 uker, siden du selv sa opp jobben din. De 8 ukene går fra den dagen du er ferdig i jobben.

Når de 8 ukene har gått, kan du søke om ledighetstrygd, men da må du samtidig være reell jobbsøker. Nå er det arbeidstakers marked, så mulighet for at du blir tilbydt jobb er veldig stor. Så har du ikke barnepass, og ikke kan få det til på 1 dags varsel, er du ikke berettiget ledighetstrygd.

Siden du ikke har barnehageplass, kan du søke om kontantstøtte.

Det kan jo virke som om det hadde vært smartere for deg å søke ulønnet permisjon fram til barnet starter i barnehagen, for slik det er nå får du ingen penger, men har heller ingen jobb å gå tilbake til i august.

Så jeg kan søke om kontantstøtte nå? Er jo hjemme med småen til høsten 09. Med mindre vi får plass før. (våren 09)

Gjest Vinterstorm
Skrevet

Så jeg kan søke om kontantstøtte nå? Er jo hjemme med småen til høsten 09. Med mindre vi får plass før. (våren 09)

Ja, fra mnd etter at barnet er fylt 1 år har du "rett" på kontantstøtte dersom du ikke har barnehageplass til barnet.

Gjest mandolina
Skrevet

Kontantstøtte gis til barn mellom 1 og 3 år.

Se informasjon fra NAV:

http://www.nav.no/page?id=265

Hilsen

Skrevet

Hvis småen har fylt 1 år, kan du søke kontantstøtte. (Gis mellom 1 og 3 år)

Skrevet

Det stemmer som Elextra sier. Du har krav på trygd selvom du sier opp selv. Men man har da en 8 ukers karantene tid, i motsetning til om man er uforskyldt i å bli arbeidsledig, da har du krav på trygd med en gang.

Ja, det kan nok høres ut som "snillisme" fra statens side. Men det er vel for å sikre folk som av ulike grunner ikke kan fortsette i jobben sin uten at de nødvendigvis blir sagt opp av arbeidsgiver.

Det har imidlertid blitt strengere de siste årene. Og man må gjøre mere for å bevise at man er aktiv arbeidssøker.

OK. Takk for svar.

:)

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, men hvor gammelt er egentlig barnet?

Gjest ViViola
Skrevet

Her har jeg sakset fra NAV sine sider:

''Ein kan få kontantstøtte for barn mellom eitt og tre år, og for adoptivbarn som ikkje har begynt på skolen. Barnet kan ikkje ha heiltidsplass i barnehage med offentleg driftstilskott. Ein kan ikkje få støtte for meir enn 23 månader.''

Gjest tjavel
Skrevet

Du har da ingen rettigheter på pengestøtte? Du får vel arbeidsledighetstrygd etter en viss periode, og barnetrygd som alle andre.

Hvorfor skulle du ha krav på penger bare fordi du ikke vil jobbe?

Kanskje hun vil jobbe, men også vil være hjemme med barnet:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...