Gå til innhold

Kake,hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Nå har jeg bakt 2 sjokoladekake,og begge 2 ble 2 cm høy og litt rå i midt.

Den ene var en god gammeldags sjokoladekake oppskrift og da regner jeg med at det var pga bakepulveret.

Så da bakte jeg en slik sjokoladekake i pose.

Sjokoladekake i langpanne het den.

Og den ble også 2 cm høy og litt rå i midten.

Begge kakene var stekt lengre enn det stod på pakken og oppskriften.

Skjønner ikke hvorfor de ble så lav.

På forhånd takk for tips og råd.

Skrevet

Hm... Jeg er ikke sikker, da dette aldri har skjedd meg, men jeg tenker at ovnen din kanskje ikke er varm nok?

Skrevet

Hm... Jeg er ikke sikker, da dette aldri har skjedd meg, men jeg tenker at ovnen din kanskje ikke er varm nok?

Jeg tenkter motsatt: lavere temp og lengre steketid.

Skrevet

Jeg tenkter motsatt: lavere temp og lengre steketid.

Slik tenker jeg med gjærbakst, men bakepulver... Hm. Vanskelig å si. Du har sikkert rett :)

Skrevet

Slik tenker jeg med gjærbakst, men bakepulver... Hm. Vanskelig å si. Du har sikkert rett :)

Ja for da er skorpen dannet for fort, og det blir ikke stekt inni. (Og heves ikke så mye)

Nå kan det i grunnen være veldig godt at det er klissete inni, men alt med måte..

Skrevet

Ja for da er skorpen dannet for fort, og det blir ikke stekt inni. (Og heves ikke så mye)

Nå kan det i grunnen være veldig godt at det er klissete inni, men alt med måte..

Jo,men med den pose sjokoladekaken så skal ikke ejg tilsette noe annet en smør og vann,og det hevet seg eller ikke.

Skrevet

Jo,men med den pose sjokoladekaken så skal ikke ejg tilsette noe annet en smør og vann,og det hevet seg eller ikke.

Men det har ingenting å si. Kaken må uansett heve.

Prøv som adelie sier med lavere temperatur.

Skrevet

Forresten er Toro sin veldig god, men da må du tilsette ett egg. Og passe nøye på steketiden. Jeg stikker i kaken med en trepinne, og da ser man om det er helt kliss, eller litt kliss på pinnen, eller ikke noe. Toro sin brownie er best hvis det er LITT kliss på pinnen. Så jeg sjekker alltid 5-10 minutter før den egentlig skulle være ferdig, og følger deretter godt med.

Gjest Näckrosa
Skrevet

-Er ovnen din gammel? Kanskje det er noe galt med ovnsdøra, at den ikk er helt tett?

Tenkte først at de kunne være at melet er rått.. dette skjedde meg for en tid siden, og jeg trodde jeg måtte bytte hele komfyren. Tilfeldigheter gjorde at jeg fant ut at det var melet som var rått..

Har du satt ovnen på både over og undervarme da?

Lykke til! Vet selv hvor irriterende dette er.

Skrevet

Den første kaken skulle steket 200 grader og posen kaken skulle stekes 180 grader.

Jeg syns ikke at jeg kan noe lavere temp eller..?

Skrevet

Du skulle nok gitt dem mer kjærlighet.

Hehe,det var nok det som manglet.;-)

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

Den første kaken skulle steket 200 grader og posen kaken skulle stekes 180 grader.

Du vet at en posekake ikke er bergnet til stor form?

Skrevet

Pass på at væsken/vannet du tilsetter ikke er for varm. Bakepulver tåler heller ikke veldig varm væske. Og pass på at deigen ikke blir stående og vente for lenge, da kan hevemiddelet virke dårligere. Og så er det jo nevnt det med for stor form, da vil jo kaka naturlig nok flate seg ut.

Skrevet

Du vet at en posekake ikke er bergnet til stor form?

Nei,men skal prøve idag igjen med 2 poser i stor form.

Får bare håpe at den ikke blir rå inni.

AneM1365380603
Skrevet

Det kan være fordi du visper for hardt i røra, da slår du lufta ut av den.

Det er viktig å forvarme ovnen skikkelig.

Gjest liten løve
Skrevet

Hvis du har kjøkkenvekt så kan det være den som har gått i spinn... Det har hendt hos meg.

Skrevet

Kaker steker jeg alltid på 180 eller 175 gr.

Er komfyren din pålitelig tror du?

Skrevet

Kaker steker jeg alltid på 180 eller 175 gr.

Er komfyren din pålitelig tror du?

Fpr håpe at komfyren ikke streiker.

Jeg bakte en ny kake idag,jeg brukte 2 poser med sjokoladekake ilangpanne,og da ble den høy.

Jeg stekte den litt lengre også,jeg trur at den ble bra. :-)

Skrevet

Fpr håpe at komfyren ikke streiker.

Jeg bakte en ny kake idag,jeg brukte 2 poser med sjokoladekake ilangpanne,og da ble den høy.

Jeg stekte den litt lengre også,jeg trur at den ble bra. :-)

Så flott! Godt at du ikke mistet motet. Selv får jeg ikke til boller, det blir bare harde små klumper..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...