Gå til innhold

Er du legesekretær/annen sekretær??

Anbefalte innlegg

Gjest ensligmamma
Skrevet

De hadde ihvertfall lettere kunne satt seg inn i klientenes situasjon!

Hva er det med deg egentlig? Har du levd på fattigdomsgrensen på sosialhjelp, og i tillegg blitt dårlig behandlet av de ansatte på sosialkontoret? Og som straff bør alle som jobber på sosialkontor ha dårlig lønn?

Jeg har 5 årig høyskoleutdannelse og jobber i full stilling. Jeg jobber ikke på sosialkontor, og har ikke satt meg inn i hva satsene for sosialhjelp er. Men jeg har mindre utbetalt i måneden enn flere av de personene jeg leser tåredryppende historier om i avisene. Har ofte trodd det måtte være trykkfeil når jeg leser hvor mye de har netto utbetalt i måneden, etter at husleie er betalt.

Og hvilken utdannelse og lønn har du?

Gjest ViViola
Skrevet

Ja, barnevernet er bare ute etter å stjele ungene til folk. Og helst føkke opp for fedrene. Maktsyke og hormonelle kjerringskinn, asså...

Fylkesnemda er det visst få som har hørt om. Folk tror saksbehandlerne i barnevernet sitter og bestemmer om unger skal tvangssendes hit og dit på grunnlag av egne synsinger. Barnevernet må bli flinkere til å si noe om hvordan de jobber, hva de kan hjelpe med og hvordan vanskelige og tunge saker løses. Folk har så mange misoppfatninger og fordommer til barnevernet at det blir vanskelig for barnevernet å få hjulpet folk på et tidlig stadium. Synd...

Må nok innrømme at aktelsen for barnevernet sted mange, mange hakk - selv om den var høy fra før - etter at vi tok Pride-kurset. Få vet hvor mye som ligger bak et vedtak om å flytte barna!

Jeg skulle virkelig ønske at også barnevernet hadde anledning til å forsvare seg, men jeg skjønner jo hvorfor ikke. Det vil bare gå ut over barna, men herregud - de får så hatten passer innimellom, gitt!

Skrevet

Utrolig hvor bitter du er på sosialen, da... :-p

Lønnsnivået bør være lavt fordi vi skal identifisere oss med de fattige, eller hva? Å være sosialhjelpsmottager er for de fleste en midlertidig sak, noe annet er det å ha et yrke som er så dårlig betalt.

Nå er det ikke sosionomene på sosialkontoret som bestemmer sosialhjelpssatsene. Det er det de folkevalgte som gjør i hver enkelt kommune. Staten har laget veiledende satser og de fleste kommuner følger disse. På ditt utsagt så får en inntrykk av at det er den enkelte saksbehandler som avgjør og at saksbehandlerne ønsker at klientene skal ha minst mulig - noe som ikke er tilfelle. Sosialhjelpssatsene er ren politikk!

Personlig er jeg mot sosialhjelpa. Er mot bostøtte også. De som er uføre bør få mye høyere trygd slik at de ikke trenger slike supplerende ytelser. Tullere at høgskoleutdannede skal sitte på mange forskjellige kontorer og saksbehandle når det er så mye annet å bruke ressurser på, for eksempel rusomsorg, barn og unge, forebygging, psykiatri... Og helt bak mål at folk skal måtte søke om så mange ulike ytelser - det er forvirrende for folk og fører til underforbruk.

Slutt å skyt på pianisten, sier nå jeg...

Bitter? Tja...

Eg kjenner til "systemet", og vet også at Staten fastsetter veiledende satser for sosialhjelp.

Og lønna er vel ikje akkurat dårlig:

''Lønn som rådgjevar, kode 1434, ltr. 44-50 (kr 331 600 - 367 800). Frå løna vert det trekt 2 % pliktig innskot til Statens Pensjonskasse. Høgare løn vert vurdert for særleg kvalifiserte søkjarar''

Saksa fra Nav sine sider, stillingsutlysning.

Skrevet

Oooo-ooo.. kjempetøft å snakke dritt om sosialen! haha

Det fins bare bortskjemte, sure drittkjerringer som jobber på sosialkontora. Alle mangler empati og har ikke opplevd en dritt sjæl. Og om det drypper noen kroner på en stakkars klient så er det så lite at en skulle tro det kom fra saksbehandlerens lomme.

Makan!

Er takknemlig for at jeg bor i en velferdsstat. Så mange rettigheter og egentlig merkverdig lite plikter...

???

Er du full eller?

Snakk om hvem som er bitter, dette skreiv eg:

''De hadde ihvertfall lettere kunne satt seg inn i klientenes situasjon!''

Skrevet

Hva er det med deg egentlig? Har du levd på fattigdomsgrensen på sosialhjelp, og i tillegg blitt dårlig behandlet av de ansatte på sosialkontoret? Og som straff bør alle som jobber på sosialkontor ha dårlig lønn?

Jeg har 5 årig høyskoleutdannelse og jobber i full stilling. Jeg jobber ikke på sosialkontor, og har ikke satt meg inn i hva satsene for sosialhjelp er. Men jeg har mindre utbetalt i måneden enn flere av de personene jeg leser tåredryppende historier om i avisene. Har ofte trodd det måtte være trykkfeil når jeg leser hvor mye de har netto utbetalt i måneden, etter at husleie er betalt.

Og hvilken utdannelse og lønn har du?

''Men jeg har mindre utbetalt i måneden enn flere av de personene jeg leser tåredryppende historier om i avisene.''

Jøss, da har du vært svært uheldig med valg av arbeidsgiver.

Sosialhjelpssatsene for 1 voksen er Kr. 4 720.- pr. mnd, for ektepar/samboere er de Kr. 7 840.-.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/aktuelt/nyheter/2008/Nye-veiledende-retningslinjer-for-sosial.html?id=495562

Når det gjelder min utdanning så har eg fagbrev som elektriker, men jobber (100%) med noe anna og tjener Kr. 268 000.- i året.

Du da? :)

Gjest sosionom, barnevernspedagog, vernepleier
Skrevet

Bitter? Tja...

Eg kjenner til "systemet", og vet også at Staten fastsetter veiledende satser for sosialhjelp.

Og lønna er vel ikje akkurat dårlig:

''Lønn som rådgjevar, kode 1434, ltr. 44-50 (kr 331 600 - 367 800). Frå løna vert det trekt 2 % pliktig innskot til Statens Pensjonskasse. Høgare løn vert vurdert for særleg kvalifiserte søkjarar''

Saksa fra Nav sine sider, stillingsutlysning.

De fleste kommuner lønner etter tariffen og den er betydelige lavere enn det du viser til. Begynnerlønna er 281.000 nå før lønnsoppgjøret.

Gjest ensligmamma
Skrevet

''Men jeg har mindre utbetalt i måneden enn flere av de personene jeg leser tåredryppende historier om i avisene.''

Jøss, da har du vært svært uheldig med valg av arbeidsgiver.

Sosialhjelpssatsene for 1 voksen er Kr. 4 720.- pr. mnd, for ektepar/samboere er de Kr. 7 840.-.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/aktuelt/nyheter/2008/Nye-veiledende-retningslinjer-for-sosial.html?id=495562

Når det gjelder min utdanning så har eg fagbrev som elektriker, men jobber (100%) med noe anna og tjener Kr. 268 000.- i året.

Du da? :)

Jeg kjenner ikke til de ulike satsene på sosialhjelp, og hva pengene skal dekke.

I de avisoppslagene jeg har lest har det stått hva stakkars ..., som får sosialhjelp, og hennes barn får i måneden. Det ser ikke så mye ut ved første blikk. Når jeg så har lest artiklene viser det seg at beløpet som er oppgitt er til daglige levekostnader, ikke til andre faste utgifter som f eks husleie og strøm. Og det blir ikke trukket skatt av beløpet.

Når jeg har betalt husleie, boliglån, strøm, studielån, pensjonskasse, fagforening og skatt, har jeg og mine barn langt mindre igjen til de daglige utgiftene enn det de det har vært skrevet om har. Jeg har flere ganger ønsket at jeg hadde så mye igjen å rutte med når de nevnte utgiftene er betalt. Men jeg er selvsagt glad jeg slipper å få sosialhjelp.

Å, bevaremegvel. Vi lider ingen nød! Vi har alt vi trenger og litt til.

Jeg er utdannet lærer og har 1. og 2. avdeling spes. ped. i tillegg til lærerutdannelsen. Jeg jobber som spesialpedagog i ungdomsskolen. En jobb jeg forøvrig stortrives med!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...