Gå til innhold

Barnet reiser hjem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm... du har tydligvis noen issues....

kanskje aller mest med kvinnekjønnet.

Barnefordeling kan aldri bli noen rettferdighetsøvelse basert på prosentandeler av kvinner/menn som skal tildeles hovedomsorgen. Det er BARNETS beste som skal stå i fokus - ikke hvorvidt "så og så mange % kvinner har nå fått omsorgen, nå må vi gi menn noen prosentandeler for at det skal bli rettferdig".... Å være politisk korrekt for dommerstanden i disse sakene, kan få en fatal utgang - det så vi for ikke mange ukene siden.

Forøvrig synes jeg det er helt naturlig at en aleneværende kvinne automatisk får hovedomsorgen for barnet hun føder. Hvis det ikke skulle vært automatikk i dette, kunne hun tenkes å la være å informere myndigheter og mann om farskapet.... det er vel ikke akkurat noen bedre situasjon...

En må simpelthen ta inn over seg at menn og kvinner er skapt forskjellig. Kvinnen går gravid, føder og ammer. Punktum.

''Hmmm... du har tydligvis noen issues.... kanskje aller mest med kvinnekjønnet.''

Neida, det kan bare virke slik.

Men eg vil hykleriet og den "skjulte agenda" til livs!

''Barnefordeling kan aldri bli noen rettferdighetsøvelse basert på prosentandeler av kvinner/menn som skal tildeles hovedomsorgen.''

Nei, selvfølgelig.

''Det er BARNETS beste som skal stå i fokus - ikke hvorvidt "så og så mange % kvinner har nå fått omsorgen, nå må vi gi menn noen prosentandeler for at det skal bli rettferdig"....''

Barnets beste skal selvfølgelig være det viktigste moment, men andre hensyn må også taes med i vurderingen, det beste er at alle (tre eller flere) kommer godt utav det og att barnet SIKRES livslang og stabil kontakt med sin mor og far (om ikkje det er direkte skadelig for barnet).

''Å være politisk korrekt for dommerstanden i disse sakene, kan få en fatal utgang - det så vi for ikke mange ukene siden.''

Domstolene vurderer tross alt mor og fars omsorgsevne, det gjør IKKJE Barneloven!

Der er det kun to kriterier som blir lagt til grunn for å tildele en kvinne den daglige omsorgen for ett barn.

a. Ho må være barnets biologiske forelder.

b. Ho må ikkje være gift (eller ha avtalt delt foreldreansvar) med barnets far.

Koffor er Barnets beste ikkje veklagt her?

''Forøvrig synes jeg det er helt naturlig at en aleneværende kvinne automatisk får hovedomsorgen for barnet hun føder.''

Eg aksepterer at du syns det, men eg er helt uenig.

''Hvis det ikke skulle vært automatikk i dette, kunne hun tenkes å la være å informere myndigheter og mann om farskapet....

det er vel ikke akkurat noen bedre situasjon...''

Nei, det vil ikkje være noe bedre.

Men det har blitt meg fortalt at kvinner generellt har så stor omsorgsevne og empati, kor har i såfall disse egenskapene tatt veien?

''En må simpelthen ta inn over seg at menn og kvinner er skapt forskjellig.''

Gjelder det _bare_ når det gjelder omsorgsspørsmål ? :-)

''Kvinnen går gravid, føder og ammer. Punktum.''

Eg skulle ha vært god som kverrulant for å protestere på dette!

Og når barnet er født så har begge barnets foreldre (biologiske selvfølgelig) likt ansvar, plikter og rettigheter frem til barnet fyller 18 år og er myndig! Punktum finale! :-)

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• GeirB

24

• Atene

11

• Juneau

5

• Bookworm

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du er rimelig bitter, du.

Nei, eg er ikkje det.

Men det er desverre standard prosedyre!

Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!

Nå vet jo ikkje hverken eg eller noen andre hva som har skjedd, og hvordan det gikk til at det var mormor som blei den utvalgte (eg antar det var banets mor som ønska det slik), men det ville ikkje forundre meg om tanter/onkler (på fars side), farmor og farfar ikkje har vært vurdert som aktuelle i det hele tatt.

Skrevet

Nei, eg er ikkje det.

Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!

Nå vet jo ikkje hverken eg eller noen andre hva som har skjedd, og hvordan det gikk til at det var mormor som blei den utvalgte (eg antar det var banets mor som ønska det slik), men det ville ikkje forundre meg om tanter/onkler (på fars side), farmor og farfar ikkje har vært vurdert som aktuelle i det hele tatt.

Kan du ikke finne en bedre sak til å ri kjepphesten din?

Det må da være åpenbart for de fleste at barnet sannsynligvis er mer knyttet til mormor enn til noen av fars slektninger, all den tid far er vurdert som uegnet til omsorg.

Og så lenge mor ikke er fratatt omsorgen, er det opp til henne å avgjøre hvem som skal hente barnet. Klart hun lar sin egen mor gjøre jobben og ikke eks-svigermoren.

Gjest Aimabel
Skrevet

Nei, eg er ikkje det.

"Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!"

Barnets far er allerede regnet som uskikket til å ta seg av ungen. Selv om det viser seg at moren også er det så betyr vel ikke det at faren likegjerne kan ta seg av barnet?

Grunnen til at vi ikke får vite mer om faren er vel fordi det er faktisk ikke saken her, derfor har ikke media noe med å gruble i hvorfor. Saken handler om barnet og moren

Skrevet

Nei, eg er ikkje det.

***Men det er desverre standard prosedyre! Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!***

Man trenger vel ikke akkurat å være rakettforsker for å spå et slikt utfall ettersom det for lengst har stått skrevet at barnefar var uegnet som omsorgsperson.

Skrevet

''Slik jeg forstår artikkelen, gjelder "omsorgsstriden" en barnevernssak. Ikke en sak etter barneloven.''

Eg fant ikkje den rette artikkelen der begrepet Barnefordelingssak var brukt, husker ikkje kor eg las det.

Men når det er en "omsorgsstrid" der barnevernet er innkobla, så skjønner ikkje eg ka det går ut på, men det første eg tenker på (om det er brukt riktige begreper) er at far har sendt bekymringsmelding til barnevernet om at mor ikkje er egnet som omsorgsperson og at han da ønsket å overta omsorgen.

Det blir jo litt synsing, men det får vi sikkert aldri helt klarhet i uansett.

''Og selv om barnevernet sier at far er uegnet til omsorg, eller til og med til samvær, har ikke barnevernet myndighet i forhold til barneloven. Far kan likevel ta saken til retten.''

Jada, det vet eg.

Ja, du synser noe veldig. Det har du i hvert fall helt rett i.

Skrevet

Kan du ikke finne en bedre sak til å ri kjepphesten din?

Det må da være åpenbart for de fleste at barnet sannsynligvis er mer knyttet til mormor enn til noen av fars slektninger, all den tid far er vurdert som uegnet til omsorg.

Og så lenge mor ikke er fratatt omsorgen, er det opp til henne å avgjøre hvem som skal hente barnet. Klart hun lar sin egen mor gjøre jobben og ikke eks-svigermoren.

''Kan du ikke finne en bedre sak til å ri kjepphesten din?''

Tja...Nå er det vel (forhåpentligvis) både ytringsfrihet og demokratiske prinsipper som gjelder også her på Dol, om ikkje så var tilfelle så er det ihvertfall ikkje du som er diktator her inne.

''Det må da være åpenbart for de fleste at barnet sannsynligvis er mer knyttet til mormor enn til noen av fars slektninger, all den tid far er vurdert som uegnet til omsorg.''

Mest sannsynlig ja, men såvidt meg bekjent så er det ingen andre på fars side som er vurdert som uegnet.

Eller mener du at barnet ikkje skal ha kontakt med sine besteforeldre på fars siden?

''Og så lenge mor ikke er fratatt omsorgen, er det opp til henne å avgjøre hvem som skal hente barnet.''

Og akkurat det er ei gåte i seg sjøl...

''Klart hun lar sin egen mor gjøre jobben og ikke eks-svigermoren.''

Jada, naturlig det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Tja...Nå er det vel (forhåpentligvis) både ytringsfrihet og demokratiske prinsipper som gjelder også her på Dol, om ikkje så var tilfelle så er det ihvertfall ikkje du som er diktator her inne.

''Det må da være åpenbart for de fleste at barnet sannsynligvis er mer knyttet til mormor enn til noen av fars slektninger, all den tid far er vurdert som uegnet til omsorg.''

Mest sannsynlig ja, men såvidt meg bekjent så er det ingen andre på fars side som er vurdert som uegnet.

Eller mener du at barnet ikkje skal ha kontakt med sine besteforeldre på fars siden?

''Og så lenge mor ikke er fratatt omsorgen, er det opp til henne å avgjøre hvem som skal hente barnet.''

Jada, naturlig det.

Jeg bare tenker at det kanskje hadde vært mer hensiktsmessig for deg å diskutere dette på generelt grunnlag i en egen tråd?

Skrevet

"Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!"

Barnets far er allerede regnet som uskikket til å ta seg av ungen. Selv om det viser seg at moren også er det så betyr vel ikke det at faren likegjerne kan ta seg av barnet?

Grunnen til at vi ikke får vite mer om faren er vel fordi det er faktisk ikke saken her, derfor har ikke media noe med å gruble i hvorfor. Saken handler om barnet og moren

''Saken handler om barnet og moren''

Saken handler om moren og smuglingen, moren og henes omsorgsevne og Barnets Beste (der far må taes med i betraktningen).

Gjest Aimabel
Skrevet

Saken handler om moren og smuglingen, moren og henes omsorgsevne og Barnets Beste (der far må taes med i betraktningen).

Nei, faren er vurdert som uegnet for lenge siden. Lenge før denne smuglersaken. Mener du at de må ta opp saken hans nå som det viser seg at moren også er uegnet? Jeg forstår ikke hvor du vil?

Skrevet

***Men det er desverre standard prosedyre! Eg skreiv klokka 1416 at eg antok at far ikkje var den som skulle hente barnet og det viste seg å være rett!***

Man trenger vel ikke akkurat å være rakettforsker for å spå et slikt utfall ettersom det for lengst har stått skrevet at barnefar var uegnet som omsorgsperson.

Eg har aldri påstått at eg var rakettforsker.

Skrevet

Jeg bare tenker at det kanskje hadde vært mer hensiktsmessig for deg å diskutere dette på generelt grunnlag i en egen tråd?

Joda du har nok helt rett i det. :)

Skrevet

''Hmmm... du har tydligvis noen issues.... kanskje aller mest med kvinnekjønnet.''

Neida, det kan bare virke slik.

Men eg vil hykleriet og den "skjulte agenda" til livs!

''Barnefordeling kan aldri bli noen rettferdighetsøvelse basert på prosentandeler av kvinner/menn som skal tildeles hovedomsorgen.''

Nei, selvfølgelig.

''Det er BARNETS beste som skal stå i fokus - ikke hvorvidt "så og så mange % kvinner har nå fått omsorgen, nå må vi gi menn noen prosentandeler for at det skal bli rettferdig"....''

Barnets beste skal selvfølgelig være det viktigste moment, men andre hensyn må også taes med i vurderingen, det beste er at alle (tre eller flere) kommer godt utav det og att barnet SIKRES livslang og stabil kontakt med sin mor og far (om ikkje det er direkte skadelig for barnet).

''Å være politisk korrekt for dommerstanden i disse sakene, kan få en fatal utgang - det så vi for ikke mange ukene siden.''

Domstolene vurderer tross alt mor og fars omsorgsevne, det gjør IKKJE Barneloven!

Der er det kun to kriterier som blir lagt til grunn for å tildele en kvinne den daglige omsorgen for ett barn.

a. Ho må være barnets biologiske forelder.

b. Ho må ikkje være gift (eller ha avtalt delt foreldreansvar) med barnets far.

Koffor er Barnets beste ikkje veklagt her?

''Forøvrig synes jeg det er helt naturlig at en aleneværende kvinne automatisk får hovedomsorgen for barnet hun føder.''

Eg aksepterer at du syns det, men eg er helt uenig.

''Hvis det ikke skulle vært automatikk i dette, kunne hun tenkes å la være å informere myndigheter og mann om farskapet....

det er vel ikke akkurat noen bedre situasjon...''

Nei, det vil ikkje være noe bedre.

Men det har blitt meg fortalt at kvinner generellt har så stor omsorgsevne og empati, kor har i såfall disse egenskapene tatt veien?

''En må simpelthen ta inn over seg at menn og kvinner er skapt forskjellig.''

Gjelder det _bare_ når det gjelder omsorgsspørsmål ? :-)

''Kvinnen går gravid, føder og ammer. Punktum.''

Eg skulle ha vært god som kverrulant for å protestere på dette!

Og når barnet er født så har begge barnets foreldre (biologiske selvfølgelig) likt ansvar, plikter og rettigheter frem til barnet fyller 18 år og er myndig! Punktum finale! :-)

Du får bare fortsette å ri dine kjepphester - jeg har ikke tid til et utfyllende svar til deg - det er stemmegivning i Melodi Grand Prix!

Skrevet

Du får bare fortsette å ri dine kjepphester - jeg har ikke tid til et utfyllende svar til deg - det er stemmegivning i Melodi Grand Prix!

Ok!

Eg heier på Egypt!

Skrevet

Jada, naturlig det.

''Mest sannsynlig ja, men såvidt meg bekjent så er det ingen andre på fars side som er vurdert som uegnet.

Eller mener du at barnet ikkje skal ha kontakt med sine besteforeldre på fars siden? ''

Hvor har jeg skrevet det? Jeg påpekte bare at det er sannsynlig at barnet er mest knyttet til mormoren, så lenge mor har omsorgen og far er vurdert som uegnet. Hvordan fremtiden skal være er en annen sak. Nå bør barnet hentes av en det føler seg trygg på.

''Og akkurat det er ei gåte i seg sjøl...''

Hvorfor er det en gåte at mor ikke er fratatt omsorgen? Det har gått få dager siden hun ble arrestert. Selv hevder hun at hun er uskyldig (selv om jeg tillater meg å tvile på akkurat det). Hvor raskt mener du at en arrestasjon - ikke en dom - skal føre til at barnevernet fratar noen omsorgen for et barn? Er man ikke uskyldig til det motsatte er bevist?

Forøvrig må du selvfølgelig skrive akkurat hva du vil for meg. Men her tror jeg du skader saken din mer enn du gagner den.

Skrevet

Når far allerede er vurdert som uegnet, blir han ikke mer egnet av at mor heller ikke er det. Dermed gjelder ikke saken ham.

Gjest Aimabel
Skrevet

Når far allerede er vurdert som uegnet, blir han ikke mer egnet av at mor heller ikke er det. Dermed gjelder ikke saken ham.

Det er det jeg vil frem til også. Geir svarer ikke skikkelig på det. Mener han at siden begge er uegnet så skal faren vurderes på ny?

mariaflyfly
Skrevet

Det var ikke en dag for tidlig,

synes

Skrevet

Det er det jeg vil frem til også. Geir svarer ikke skikkelig på det. Mener han at siden begge er uegnet så skal faren vurderes på ny?

Han er nok litt for farget av egne opplevelser (og jeg forstår hvordan man kan bli det), og leser nyhetene som en viss kar leser Bibelen.

Dette er en tragisk sak for alle de involverte, men den er lite egnet til å hevde urettferdig behandling av fedre.

Skrevet

Jeg har gått gjennom avisartiklene, men har ikke f unnet ut det. Vet dere det?

Øh, de skulle smugle narkotika ama...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...