Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr dette merkelige uttrykket?

Har man havnet på skråplanet om man har fått en psykiatrisk lidelse, eller er det bare snakk om at man har begynt med kriminalitet eller har blitt rusmisbruker?

Er symbolikken her at på et skråplan så vil man skli lengre og lengre ned uten motstand?

Skrevet

Å havne på skråplanet betyr at man er ute på en kriminell eller rusmisbrukende livsstil. Det har ingenting med psykisk sykdom å gjøre, mener jeg i alle fall.

Gjest D*lilith
Skrevet

Tror ikke det utrykket gjelder psykiske lidelser.

Gjest mora2
Skrevet

For meg betyr det at man har havnet i feil miljø, preget av rus og kriminalitet.

Forbinder det ikke med en psykisk lidelse.

Men nå skal det jo sies at narkomane har psykiske problemer.

Gjest mora2
Skrevet

Kanskje må man være psykisk syk for å bli avhengig. Eller være disponert for psykisk sykdom, i det minste. Jeg tror selv ikke alkoholavhengighet oppstår uten at det ligger psykiske problemer bak.

Nå har jeg jobbet innnen rusomsorgen, og en ting er helt sikkert, det ligger alltid noe bak...

Så ja, jeg er enig med deg, man må ha et psykisk problem for å bli rusavhengig.

Gjest tenker jeg
Skrevet

Nå har jeg jobbet innnen rusomsorgen, og en ting er helt sikkert, det ligger alltid noe bak...

Så ja, jeg er enig med deg, man må ha et psykisk problem for å bli rusavhengig.

Jeg tenker, hva kommer først. Er det rus eller de psykiske lidelsene? Noen begynner å leke med rusmidler fordi de synes det er morsomt å forandre atferd, og se dens virkning, og fordi de er nyskjerrige, akkurat som ungdomer som tester ut alkohol. For noen går det galt, og avhengigheten overtar. Noen begynner for å skyve unna problemer. Mens andre har psykiske lidelser og vil dempe sin tilstand med å ruse seg for å slippe å kjenne på det vonde. Det er jo en kjennsgjerning at rusmisbrukere utvikler psykiske problemer etter en tids bruk pga av skadevirkningene og konsekvensene av misbruket.

Skrevet

Å havne på skråplanet betyr at man er ute på en kriminell eller rusmisbrukende livsstil. Det har ingenting med psykisk sykdom å gjøre, mener jeg i alle fall.

Kanskje det har noe med "de skrå bredder" å gjøre? Det betyr som kjent teatret, og stammer fra den gangen scenen virkelig var skrå, for at alle - også bak i teatersalongen - skulle se.

Nå var jo ikke skuespilleryrket ansett særlig høyere enn falskspillere og andre løse eksistenser før i tida, så kanskje det å "havne på skråplanet" egentlig betyr å være der det gode borgerskapet IKKE er.

Noe med psykiske sykdommer eller plager å gjøre, har det aldri hatt.

Gjest lurerpådetjeg
Skrevet

Men mange mener jo at psykiske lidelser handler om _moral_ da...

Det har jeg aldri hørt om, har du eksempler på det?

Gjest mora2
Skrevet

Jeg tenker, hva kommer først. Er det rus eller de psykiske lidelsene? Noen begynner å leke med rusmidler fordi de synes det er morsomt å forandre atferd, og se dens virkning, og fordi de er nyskjerrige, akkurat som ungdomer som tester ut alkohol. For noen går det galt, og avhengigheten overtar. Noen begynner for å skyve unna problemer. Mens andre har psykiske lidelser og vil dempe sin tilstand med å ruse seg for å slippe å kjenne på det vonde. Det er jo en kjennsgjerning at rusmisbrukere utvikler psykiske problemer etter en tids bruk pga av skadevirkningene og konsekvensene av misbruket.

Min erfaring er at de som blir avhengige, har allerede psykiske problemer, i ulike grader..

Gjest mora2
Skrevet

Jeg leste i boka til Einar Kringlen (om psykiatri) at det var veldig vanlig at de som etterhvert ble avhengige på forhånd hadde hatt en personlighet som ikke var helt integrert sosialt sett. Ikke at de alltid hadde noen åpenbare sykdommer på forhånd, men at de hadde avvik på psykososialt plan.

Akkurat derfor jeg skrev psykiske problemer i ulike grader. :0)

Gjest mora2
Skrevet

Jepp. Men da har vi i alle fall en bekreftelse fra en anerkjent psykiater på at vi vet best. =)

He, he, ikke dumt det :0)

Gjest xbellax
Skrevet

Korrekt det som Lillemus skriver under her. Har intet å gjøre med å faktisk være syk -somatisk _eller_ psykisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...