Gå til innhold

dårlig gjort å ikke ville bruke høreapparat?

Anbefalte innlegg

Gjest irritert nå ja
Skrevet

Jeg er med i en forening. En dame i femtiårsalderen hører veldig dårlig, vi må alltid gjenta hva vi sier for at hun skal få det med seg. Hun sier at hun hører dårlig, men hun vil ikke bruke høreapparat " for så gammel er hun ikke".

Jeg begynner å bli veldig irritert over at hun ikke gidder å gjøre noe med problemet sitt. Hvorfor skal vi tilpasse det vi sier hele tiden hvis hun ikke vil bruke høreapparat? Hvis hun av en eller annen grunn ikke kunne bruke det hadde det vært noe annet.Hadde dere blitt irriterte?

Gjest påsanna
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet og irritert meg over det, men jeg hadde sagt klart i fra at jeg ikke er villig til og gjenta alt jeg sier - fordi du ikke er villig til og tilpasse deg situasjonen din :)

Gjest this is a signature
Skrevet

Hvis hun faktisk trenger høreapparat og ikke vil bruke det, hadde nok jeg også blitt irritert.

Gjest mora2
Skrevet

Er litt irriterende ja..Men for noen er det et veldig stort skritt å ta, det å begynne med øreapparet..

Gjest togli
Skrevet

Det spørs jo litt om den virkelige grunnen til at hun ikke vil bruke høreapparater, er det at hun ikke "er gammal" (forøvrig et dust argument ;) Jeg har brukt HA siden jeg var tre år gammel og jeg kjenner mange hundre barn og ungdommer som bruker det ;))

Det er ofte ganske krevende å venne seg til å bruke HA. Lydene blir annerledes og ikke "myke" slik dere som hører er vant til det. Noen mener HA-lyd gir et lydbilde som om stemmene er "pakka inn i bomull". Andre synes lydene er ekle og metalliske. Man må være motiverte til tilvenning og i tilvenningsfasen bør man bruke HA så og så mange timer hver dag.

Det er et paradoks at det ofte er de eldste som ikke vil bruke apparatene, mens de yngre gjerne gjør det (ikke alltid selvsagt;)). Det kan du jo godt fortelle denne damen ;)

Spør henne litt ut om HA hennes og spør om du kan få se dem f.eks. Vis litt interesse for hvordan det er for henne å høre dårlig og spør om hun får oppfølging for å kunne venne seg til apparatene. Det er nok en stor terskel for mange å starte med HA. Det minner dem gjerne på at de begynner å bli eldre;)

Jeg tror neppe det hjelper å bli irritert på henne. Hun har det nok vanskelig nok som det er. Forøvrig skjønner jeg at du blir irritert over at det kan virke som om hun ikke gjør alt hun kan for å kunne høre bedre..

Skrevet

Jeg kan veldig godt forstå deg, men også henne. Hun er tydeligvis innstilt på at dårlig hørsel er det bare gamle som har. Hun er nok ikke informert om dagens flotte løsninger. Man kan jo også få dem inn i øret, altså usynlig. Ikke alle kan bruke den typen men ...Jeg synes det går an å snakke høyere og tydeligere når det er til den tunghørte. Det du kan gjøre er å skaffe til veie informasjon til henne.

Skrevet

Jeg kan godt forstå deg. Jeg har en venninne som har det på samme måten. Hun hører for dårlig til å få med seg alt jeg sier, og det oppstår ofte misforståelser. Vi treffes kun på tomannshånd fordi i selskaper faller hun ut. Hun er 68 år. Hun har høreapparat, men bruker det sjelden, sier hun ikke trenger det. Men det gjør hun! Hun oppfatter ofte ikke hva jeg sier, men hun skjønner det ikke selv.

Samtidig skjønner jeg jo at hun kvir seg, nettopp fordi stemmene bli fordreid slik som togli skriver nedenfor.

Skrevet

I foreningsmøter er det nok vanskelig å høre med høreapparat også, fordi lyden kommer fra alle kanter, spesielt om de snakker i munnen på hverandre!

Skrevet

Det spørs jo litt om den virkelige grunnen til at hun ikke vil bruke høreapparater, er det at hun ikke "er gammal" (forøvrig et dust argument ;) Jeg har brukt HA siden jeg var tre år gammel og jeg kjenner mange hundre barn og ungdommer som bruker det ;))

Det er ofte ganske krevende å venne seg til å bruke HA. Lydene blir annerledes og ikke "myke" slik dere som hører er vant til det. Noen mener HA-lyd gir et lydbilde som om stemmene er "pakka inn i bomull". Andre synes lydene er ekle og metalliske. Man må være motiverte til tilvenning og i tilvenningsfasen bør man bruke HA så og så mange timer hver dag.

Det er et paradoks at det ofte er de eldste som ikke vil bruke apparatene, mens de yngre gjerne gjør det (ikke alltid selvsagt;)). Det kan du jo godt fortelle denne damen ;)

Spør henne litt ut om HA hennes og spør om du kan få se dem f.eks. Vis litt interesse for hvordan det er for henne å høre dårlig og spør om hun får oppfølging for å kunne venne seg til apparatene. Det er nok en stor terskel for mange å starte med HA. Det minner dem gjerne på at de begynner å bli eldre;)

Jeg tror neppe det hjelper å bli irritert på henne. Hun har det nok vanskelig nok som det er. Forøvrig skjønner jeg at du blir irritert over at det kan virke som om hun ikke gjør alt hun kan for å kunne høre bedre..

''Det er et paradoks at det ofte er de eldste som ikke vil bruke apparatene, mens de yngre gjerne gjør det (ikke alltid selvsagt;)). Det kan du jo godt fortelle denne damen ;)''

*he he* Ja, jeg har jo merket enkelte familiemedlemmer opp igjennom tiden som har vært svært motvillige til å begynne med høreapparat fordi det liksom skulle gjøre dem så mye eldre enn om de ikke bruker det.

Rart i grunnen, akkurat som om det er så mye bedre for andres oppfatning av en selv at den tunghørte svarer i hytt og gevær og dermed kan virke temmelig "fjern".

Min mors samboer er en av dem, han var nesten 70 år før han "kasta inn håndkleet" og skaffet seg HA. Det var en lettelse både for ham og for omgivelsene!

Gjest togli
Skrevet

''Det er et paradoks at det ofte er de eldste som ikke vil bruke apparatene, mens de yngre gjerne gjør det (ikke alltid selvsagt;)). Det kan du jo godt fortelle denne damen ;)''

*he he* Ja, jeg har jo merket enkelte familiemedlemmer opp igjennom tiden som har vært svært motvillige til å begynne med høreapparat fordi det liksom skulle gjøre dem så mye eldre enn om de ikke bruker det.

Rart i grunnen, akkurat som om det er så mye bedre for andres oppfatning av en selv at den tunghørte svarer i hytt og gevær og dermed kan virke temmelig "fjern".

Min mors samboer er en av dem, han var nesten 70 år før han "kasta inn håndkleet" og skaffet seg HA. Det var en lettelse både for ham og for omgivelsene!

Ja, dette er vanskelig å forstå... Med HA er det jo ikke sikkert omgivelsene merker noe spesielt, men uten HA merkes det jo lett at hørselen har begynt å eldes ;)

Det spørs om Hørselshemmedes Landsforbund burde jobba mer med holdningene blant folk? Det er artig når HH barn møtes og viser hverandre HA sine. Rosa, blå, grønne, favorittfotballagets farger, "diamanter" etc... Kult :)

Igrunnen burde HA vært like profilerte som briller!

Skrevet

Ja, dette er vanskelig å forstå... Med HA er det jo ikke sikkert omgivelsene merker noe spesielt, men uten HA merkes det jo lett at hørselen har begynt å eldes ;)

Det spørs om Hørselshemmedes Landsforbund burde jobba mer med holdningene blant folk? Det er artig når HH barn møtes og viser hverandre HA sine. Rosa, blå, grønne, favorittfotballagets farger, "diamanter" etc... Kult :)

Igrunnen burde HA vært like profilerte som briller!

Ja, det er sant! :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg kan veldig godt forstå deg, men også henne. Hun er tydeligvis innstilt på at dårlig hørsel er det bare gamle som har. Hun er nok ikke informert om dagens flotte løsninger. Man kan jo også få dem inn i øret, altså usynlig. Ikke alle kan bruke den typen men ...Jeg synes det går an å snakke høyere og tydeligere når det er til den tunghørte. Det du kan gjøre er å skaffe til veie informasjon til henne.

Jeg tror alle som ligger innenfor begrepet "medisinsk tunghørt" kan bruke disse inni-ørene-HA. Fotballspilleren Henning Berg har disse og jeg tror jammen ikke det er mange som har lagt merke til dem! Forøvrig synes jeg det er veldig greit at HA synes. Da skjønner folk at du ikke er dum, bare tunghørt ;)

Gjest mallet
Skrevet

En jeg kjenner har nettopp byttet til den nye typen som bare er en "mikrofon" i øret i stedet for en propp, og han sier at lydkvaliteten er helt fantastisk mye bedre enn den gamle typen, spesielt når det er flere som snakker samtidig. Så det er framgang på det området også :)

Gjest togli
Skrevet

En jeg kjenner har nettopp byttet til den nye typen som bare er en "mikrofon" i øret i stedet for en propp, og han sier at lydkvaliteten er helt fantastisk mye bedre enn den gamle typen, spesielt når det er flere som snakker samtidig. Så det er framgang på det området også :)

Jøss!

Jeg kunne aldri brukt de bittesmå HA fordi jeg hørte altfor dårlig, så jeg brukte de vanlige ørehengerne fram til jeg fikk CI. Husker det var en smule plagsomt med ørehengere når jeg var helt liten. Ørene var små og ørehengerne hang liksom ikke godt nok på ;) Nå lager de heldigvis mindre størrelser til de minste barna. Før så vi jo omtrent ut som et eneste stort høreapparat ;))

Skrevet

Jeg synes metoden med å dytte utenfor stupet eller låne kjelleren i Østerrike bør kunne anvendes i slike tilfeller. Så slipper resten av samfunnets borgere å irritere seg over folk som ikke hører, ikke ser, ikke kan gå, ikke kan bruke hendene, ikke kan delta i sekkeløp, ikke forstår, ikke kan skrive skikkelig, er treige å lese, pysete og redde sin egen skygge. Æsj, bort med dem!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...