Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med tanke på budsjettt/ regnskap. Leser på det nå til eksamen. Jeg TROR jeg har forstått det, men er det noen som kan forklare det på en ENKEL måte hvordan det fungerer i praksis? Og hvorfor?

Skrevet

Når man kjøper et driftsmiddel, f.eks en maskin, så skal denne aktiveres i balansen hvis den koster mer enn 15 000,- og har en beregnet levetid på mer enn 3 år.

Man kan da ikke ta hele kostnaden med en gang man kjøper den, for den skal jo generere inntekter, og i henhold til sammenstillingsprinnsippet så skal kostnader og inntekter som hører sammen, komme i samme periode, man må derfor estimere en levetid på maskinen og avskrive den over levetiden.

Regnskapsmessig bruker man ofte lineære avkrivninger, dvs det samme hvert år, men man kan bruke andre metoder hvis dette er mer rikitig.

Skattemessig er det litt andre regler, men jeg vet ikke om du trenger å vite noe om det?

Håper dette hjalp litt;-)

Skrevet

Når man kjøper et driftsmiddel, f.eks en maskin, så skal denne aktiveres i balansen hvis den koster mer enn 15 000,- og har en beregnet levetid på mer enn 3 år.

Man kan da ikke ta hele kostnaden med en gang man kjøper den, for den skal jo generere inntekter, og i henhold til sammenstillingsprinnsippet så skal kostnader og inntekter som hører sammen, komme i samme periode, man må derfor estimere en levetid på maskinen og avskrive den over levetiden.

Regnskapsmessig bruker man ofte lineære avkrivninger, dvs det samme hvert år, men man kan bruke andre metoder hvis dette er mer rikitig.

Skattemessig er det litt andre regler, men jeg vet ikke om du trenger å vite noe om det?

Håper dette hjalp litt;-)

Det hjalp litt ja.

Men jeg trodde det skulle være så enkelt, men det var ikke det gitt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...