Gå til innhold

Noen som vet? Må ha litt hjelp nå

Anbefalte innlegg

Gjest Näckrosa
Skrevet

Ei venninne skal leie bolig. Ho ringte meg i dag og var litt betuttet... Leil er under oppussing og hun får ikke konkret beskjed om innflyttingsdato.

Vel. Da hun ringte på leiligheten fikk hun beskjed om husleie + strøm. Neste gang hun snakket med de, hadde de økt husleien med 500 kr. + kommunale utgifter + strøm.

Hun skal male rommene, da det er gammelt og slitt og brunt..

Utleier har ikke tilbudt avslag i leie eller finnansiering av maling.

Kjøkkenet er lite og gammelt. Det er ikke plass til oppvaskmaskin og ikke fryser i huset.

Det er ikke montert opp lamper/belysning i noen av rommene..

Altså dere.. Hva kan man "kreve" av utleier i forhold til standard på boligen?

Er det ikke visse krav til minstestandard ved overtakelse? Skal leier montere belysning? Dette får de jo ikke med når de flytter?!

Hun fikk også beskjed om at det var bredbånd da hun var på visning. Ved neste samtale sa de at hun selv måtte betale for dette, fordi de syntes det var dyrt...

De har ikke leid ut boligen før, og hun er usikker og redd for å spørre..

Har dere tips? Hva burde denne leil. ligge på i leie?

Skrevet

Prisen henger jo sammen med standard på leiligheten, men også (enda viktigere) hvor leiligheten er. I tillegg til størrelsen selvsagt.

Det jeg hadde reagert mest på er jo at de endrer betingelsene.

Jeg tror heller ikke jeg hadde vært spesielt fornøyd med å skulle bruke penger på leiligheten så lenge jeg ikke hadde fått noe igjen. Så sant jeg ikke hadde planer om å bo der veldig lenge da.

Skrevet

I og med at utleiere hele tiden endrer betingelsene så holder hun seg unna dette. Det er store muligheter for at de vil endre betingelser etter at hun harf lyttet inn også.

Be henne finne noe annet.

Gjest Har utleiebolig selv
Skrevet

Hva den bør ligge på i leie er ikke godt å vite, det avhenger jo av hvor det er etc.

Så lenge leiligheten ikke innebærer noen helserisiko og er av grei størrelse så skulle en tro at de ikke kunne nektes å leie ut. Men det er svært dårlig moral å leie ut et såpass dårlig og trist krypinn.

Om det trengs å male etc. er greit, det gjør det ofte. Men selv om det ikke er noe krav så pleier utleier og leier å inngå avtale om avdrag i husleie pga oppussinga, eller i det minste at utleier kjøper inn maling etc som trengs.

Det bør i det minste være taklamper.

Det er vel generellt at det er lov å si "hva du ser er hva du får" så lenge det ikke er svært urimelig. Men å gjøre om på avtalen etterpå, som å høyne husleia etc som du forteller er selvsakt ikke lov. En avtale er en avtale og hva som opplyses om ved avtalen skal stå.

Er det noe som kommer opp etterpå så får slikt tas opp på en ordentlig måte.

På bakgrunn av det du skriver så vil jeg på det sterkeste anbefale din venninde å se etter et annet sted å bo.

Hun bør ikke bekymre seg for å gå fra avtalen siden utleier har brutt avtalen først ved å forandre på de ting de var enige om ved avtalen.

En slik husvert er nok ikke særlig god å ha med å gjøre ved evnt problemer i fremtiden heller.

Skjønner at det er vanskelig å finne noe å leie men i lengden så er det nok lønnt å bruke litt tid på å finne noe bra i steden for å ta slik skitt og bli værende med svært vrange utleiere den tid hun leier der.

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

I og med at utleiere hele tiden endrer betingelsene så holder hun seg unna dette. Det er store muligheter for at de vil endre betingelser etter at hun harf lyttet inn også.

Be henne finne noe annet.

Helt enig. Vi har mottatt oppsigelse, da vi ikke finner oss i endringr av betingelser og stigning i leien, hele tiden. Etter tre økninger på 1,5 år, innså vi at dette ikke er til å leve med. Vi har derimot bestridt oppsigelsen, dens troverdighet etc, men sakt opp selv i steden for. Sånne utleiere er det bare til å holde seg langt vekke ifra! Det blir bare verre og verre..

Skrevet

Helt enig. Vi har mottatt oppsigelse, da vi ikke finner oss i endringr av betingelser og stigning i leien, hele tiden. Etter tre økninger på 1,5 år, innså vi at dette ikke er til å leve med. Vi har derimot bestridt oppsigelsen, dens troverdighet etc, men sakt opp selv i steden for. Sånne utleiere er det bare til å holde seg langt vekke ifra! Det blir bare verre og verre..

Jeg leier ut selv noen leiligheter og jeg har hørt om mange hårreisende episoder. Det er mange useriøse der ute.

Begynner de å vingle så mye nå så hadde jeg holdt meg unna, dette kan det fort blir problemer av.

Gjest Näckrosa
Skrevet

Hva den bør ligge på i leie er ikke godt å vite, det avhenger jo av hvor det er etc.

Så lenge leiligheten ikke innebærer noen helserisiko og er av grei størrelse så skulle en tro at de ikke kunne nektes å leie ut. Men det er svært dårlig moral å leie ut et såpass dårlig og trist krypinn.

Om det trengs å male etc. er greit, det gjør det ofte. Men selv om det ikke er noe krav så pleier utleier og leier å inngå avtale om avdrag i husleie pga oppussinga, eller i det minste at utleier kjøper inn maling etc som trengs.

Det bør i det minste være taklamper.

Det er vel generellt at det er lov å si "hva du ser er hva du får" så lenge det ikke er svært urimelig. Men å gjøre om på avtalen etterpå, som å høyne husleia etc som du forteller er selvsakt ikke lov. En avtale er en avtale og hva som opplyses om ved avtalen skal stå.

Er det noe som kommer opp etterpå så får slikt tas opp på en ordentlig måte.

På bakgrunn av det du skriver så vil jeg på det sterkeste anbefale din venninde å se etter et annet sted å bo.

Hun bør ikke bekymre seg for å gå fra avtalen siden utleier har brutt avtalen først ved å forandre på de ting de var enige om ved avtalen.

En slik husvert er nok ikke særlig god å ha med å gjøre ved evnt problemer i fremtiden heller.

Skjønner at det er vanskelig å finne noe å leie men i lengden så er det nok lønnt å bruke litt tid på å finne noe bra i steden for å ta slik skitt og bli værende med svært vrange utleiere den tid hun leier der.

Etter hva jeg forstår på henne, har hun som skal leie ut aldri leid ut bolig før. Det er laget nytt bad og et ekstra soverom nå, slik at det er tre s.rom isteden for to. I tillegg er det elektriske skiftet pga. elde..

Jeg prøver å si til min venninne at utleier her sikkert er like usikker som leier, og at de bør sette seg ned å snakke skikkelig sammen for å unngå misforståelser.

Da det er unger med i bildet også, er det jo ekstra sårbart.. De bor i utkantnorge og det er ikke lett å få et sted å bo, som er stort nok for en liten barnefamlie..

Skrevet

Etter konsumprisindexen kan ikke en sette opp leia mere enn 500,- i mnd uten at leieboer skal ha skriftelig advarsel 6 mnd FØR leien heves.

Etter mitt skjønn så har hun allerede leigt leiligheten til den prisen de sa først, og må derfor skriftelig varsle henner om at leien øker, og den øker da mere enn 500,- da de legger til strøm og avgifter osv...

Men disse utleierne hadde skurret veldig og jeg hadde ikke tørt å leie der, for har man trøbbel med dem allerede FØR man har flyttet inn... så sier det sitt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...