Gå til innhold

Cøliaki-gjest, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest spelta
Skrevet

Jeg vet at gjesten sikkert kan svare bedre selv, men jeg får ikke tak i henne før samme dagen som selskapet skal være så jeg ville gjerne spørre her først.

Er det trygt for henne om jeg serverer grillede kyllinglår og salat? Tåler de med cøliaki spelt? Hva med meieriprodukter som kesam og yoghurt, det er ikke noe hvete i det vel? Jeg er helt blank på området, prøvde å lese litt på cøliaki-foreningens sider, men syns det ble for mye...

Noen som kan svare meg? Takknemlig for alle svar!

Skrevet

''Er det trygt for henne om jeg serverer grillede kyllinglår og salat?''

Du kan spørre i butikken om det er mel i krydderblandingen, det er ikke uvanlig. Hvis du kjøper naturell kylling er du trygg, hvis du kjøper en pakke med krydret kylling, må du lese på innholdsfortegnelse om det står hvetemel der. Salat går bra.

''Tåler de med cøliaki spelt?''

Nei

'' Hva med meieriprodukter som kesam og yoghurt, det er ikke noe hvete i det vel?''

Det går bra. Noen med cøliaki har også melkeintoleranse, særlig hvis cøliakien er nyoppdaget, men det hadde du vel visst.

Hvis du skal servere kaker, er Toros sjokoladekake i langpanne , lyse muffins og sjokolademuffins glutenfrie. Det er også to glutenfrie Toro-kaker i frysedisken: Toffee-kake og mandelkake.

Mrs. Wallace
Skrevet

Du har fått gode svar fra AV. Husk bare også at halvfabrikata som f.eks posesauser/dressinger ofte inneholder gluten, det er noe man ikke alltid tenker over. Det står på innholdsfortegnelsen.

Lager du ting fra grunnen, har du uansett full kontroll.

Skrevet

''Er det trygt for henne om jeg serverer grillede kyllinglår og salat?''

Du kan spørre i butikken om det er mel i krydderblandingen, det er ikke uvanlig. Hvis du kjøper naturell kylling er du trygg, hvis du kjøper en pakke med krydret kylling, må du lese på innholdsfortegnelse om det står hvetemel der. Salat går bra.

''Tåler de med cøliaki spelt?''

Nei

'' Hva med meieriprodukter som kesam og yoghurt, det er ikke noe hvete i det vel?''

Det går bra. Noen med cøliaki har også melkeintoleranse, særlig hvis cøliakien er nyoppdaget, men det hadde du vel visst.

Hvis du skal servere kaker, er Toros sjokoladekake i langpanne , lyse muffins og sjokolademuffins glutenfrie. Det er også to glutenfrie Toro-kaker i frysedisken: Toffee-kake og mandelkake.

Tusen takk for svar!! Nå er jeg mye lengre på vei i planleggingen:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...