Gå til innhold

Fordeler med parkett eller laminat?

Anbefalte innlegg

Gjest ChiengMai

Selv synes jeg ikke det gjør noe om ordentlig tregulv eller parkett blir slitt. Slitt laminat er derimot stygt.

''Slitt laminat er derimot stygt.''

Dyr laminat blir ikke slitt, det ser akkurat like fint ut etter mange år. Billig laminat bør en nok holde seg unna, det tåler ikke så mye.

Og jeg er nok av dem som _ikke_ syns slitt parkett er noe fint heller, hjelper liksom ikke noe på helhetsinntrykket at det stygge gulvet er parkett. :-D

Fortsetter under...

Det er ikke tvil om at laminat er mere slitesterkt.

Vi har lagt laminat av merbau-parkett i stue og kjøkken, der vi oppholder oss mest. Og denne er ubetydelig slitt nå etter 12 år etter med både småbarn og daglig gåing frem og tilbake.

På loftstua derimot, har la vi ekte Merbau parkett. Og tiltross for at dette er et rom vi bruker minimalt i forhold, er gulvet mye tydeligere slitt enn laminaten vi har nede. Tør ikke tenke på hvordan ekte parkett ville ha sett ut der...

Er enig i at ekte parkett i utgangspunktet er penere og lunere. Men hvis man tar det praktiske med i beregningen, og hvordan det kommer til å se ut etter en viss tid, så stemmer jeg for laminat i "bruksrom"

Vi unngikk helt bevisst merbau da vi la parkett i stua i vår forrige bolig for ørten år siden. Tror nok at mørkfargen gjør det verre, ja.

Selv synes jeg ikke det gjør noe om ordentlig tregulv eller parkett blir slitt. Slitt laminat er derimot stygt.

''Selv synes jeg ikke det gjør noe om ordentlig tregulv eller parkett blir slitt. ''

Enig!

Dog innen rimelighetenes grenser, samt at det varierer med typen gulv hvor slitt det "tåler" å være.

Jeg har f eks vært på omvisning i gamle herskapshus/slott rundt omkring der det er gamle stavparkettgulv eller heltregulv, og de er helt fantastiske selv om det er nokså slitt!'

Moderne parkett tåler litt mindre enn som så før den blir "for stygg", men heller et nokså slitt parkettgulv enn et u-slitt laminatgulv! :-D

plommeblomst

Det har vært flere tråder om dette før, og parkett er desidert best av de to! Et vakkert tregulv er fortsatt vakkert selv om det blir litt slitt. Laminat er hardt og kaldt og det bråker når du går på det og er dessuten ikke pent. Synes jeg! ;-)

Så enig, så enig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...