Gå til innhold

Defillibrering (eller hva det var)

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gang installerte en datatype noe på min maskin som med jevne mellomrom sørget for å fordele det som til enhver tid befant seg på harddisken min, så det "ble jevnt fordelt". Spør ikke meg mer om dette.

Men nå går maskinen min litt tregt og jeg har ikke lenger den funskjonen (annen maskin osv). Vet noen hvordan man installerer en sånn "defilibrator-funksjon"?

Skrevet

Det heter defrag.

Det tar lett noen timer å kjøre den. Sett den på om natten.

Husk også først å slette alle "midlertidige internettfiler"

Skrevet

For å defragmentere er det en fordel å starte maskinen i sikkerhetsmodus, slik at evt. programmer som ellers går i bakgrunnen ikke stopper opp prosessen. Ta en restart av maskinen, og når den starter opp, trykk på F8 til du kommer til en meny der du får valg om å starte på ulike måter - velg Sikkermodus.

Åpne deretter Min Datamaskin, høyreklikk på C: og velg Egenskaper. Velg det andre fanearket; Verktøy. Her finner du verktøy for feilsøking og defragmentering. Det tar nok ikke mange timer, men en liten stund vil det sikkert ta om det er lenge siden sist du gjorde dette.

Andre ting som kan senke farten på maskinen er dersom harddisken din er mer enn halvfull - om du har to partisjoner lønner det seg å legge så mye som mulig (typisk bilder, filmer etc.) på en annen partisjon enn C: der programmer ligger. Du ser hvor god plass det er på harddisken/partisjonene ved å høyreklikke på C: (evt. D: el. andre partisjoner) og se på Egenskaper (kakediagram).

Ellers er det et tips å bruke anti-adware og anti-spyware programmer som SpyBot og/eller Lavasoft AdAware jevnlig, faktisk så ofte som en gang i uka eller mer. Spy-/adware er også tyver i forhold til kapasitet på maskinen.

Skrevet

Det heter defrag.

Det tar lett noen timer å kjøre den. Sett den på om natten.

Husk også først å slette alle "midlertidige internettfiler"

Takk til begge to! Jeg visste at det var noe gærnt med navnet på funksjonen.

:(

Men jeg prøver i kveld, da kan maskinen mumle og gå for seg sjøl i natt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...