Gå til innhold

"Blå" flekker i huden


Gjest Marie28

Anbefalte innlegg

Gjest Marie28

Hei. Jeg er ei jente på 28 år som har et merkelig hudproblem. Det begynte da jeg var 20 år gammel, og jeg begynte å legge merke til noen rød/blålige flekker på vrista på føttene mine. Disse hadde et spesielt mønster, men når jeg f.ex dusjet og var i varmere rom, eller fikk blodsirkulasjonen opp, så forsvant det. Så begynte jeg å legge merke til at jeg fikk dette på oversiden av handleddene mine. Det har så utviklet seg jevnlig oppover beina, lårene, baken og armene. De eneste plassene jeg nå ikke har dette er i ansiktet, brystet og låret. Som nevnt, når jeg f.ex soler meg, eller sitter i badstu er det ikke tegn til dette, da forsvinner alt for en stakket stund. Jeg har vært hos hudlege og sjekket dette, og hun mente det ikke var noe å gjøre med, men hun kunne ikke si hva det var!? Den gang tok jeg også en haug med prøver for å finne ut, men disse fikk jeg aldri svar på så hadde det vært noe ville jeg vel hørt det.. For å si det slikt, dette er grusomt stygt, jeg ser rett og slett syk ut når det vises, og folk lurer jo på hva som er galt? Har du noen formening om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slike merker på benene mine, men vet ikke om det er det samme. Jeg har svake vener, det samme har min mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Langeland, hudlege

Ikke så godt å si hva du har eller hva det skyldes, men på beskrivelsen høres det ut til å være noe med blodkarene i huden og reguleringen av disse. Det finnes forskjellige grader av "cutis marmorata" der det fremkommer tydelige kartegninger i huden spesielt når det er litt kjølig . Vi vet ikke hva som gjør at noen får dette i sterkere grad enn andre slik at det blir så godt synlig . Dette er heller ikke tegn på noen innvendig sykdom. For å fastslå nærmere hva du har, bør du kanskje oppsøke en annen hudspesialist for å vise det frem og få en "second opinion" , evt bli henvist videre til en hudpoliklinikk. Når vi har problemer med å stille diagnoser, tar vi noen ganger vevsprøver som sendes til patologene for nærmere undersøkelse og det kan gi oss ekstra holdepunkter for diagnosen , men dessverre ikke alltid. Mvh Hudlegen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...