Gå til innhold

utbrendthet? (litt langt) til legen eller andre....


Gjest AnnX

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter litt om dagen, har i lengere tid slitt med en hard influensa, og har vært sykemeldt i to uker på grunn av dette, men føler meg fortsatt ikke frisk, jeg føler meg rett og slett konstant trett, gruer meg til å gå på jobben, på mandag.

på jobben har vi et enormt press på at ting skal leveres riktig,

og til rett tid, vi har hatt det slik i over et år nå, og det å føle at en aldrig kommer seg ajour med arbeidet er veldig deprimerende i lengden, det går rett og slett ut over psyken, dette sammen med et nokså dårlig arbeidsmiljø gjør sitt til at det å gå på jobb ikke er noe gøy lenger. Har en slik ekkel matthetsfølelse når jeg er på jobben, det er akurat som om jeg er der, men så er jeg liksom ikke der alikavel (om du skjønner..?), det er liksom som å gå i en slags døs..

Kanskje dette jeg føler ikke har noe å gjøre med utbrendthet å gjøre, men jeg føler meg så maktesløs oppi alt dette, og noe av grunnen til at jeg har hanglet så lenge med denne hosten/influensaen tror jeg også kan komme av at jeg er sliten, I sommer hadde jeg en lang ferie (4 uker), men allerede etter 1 uke tilbake på jobb så var utmattelsen der igjen, har liksom ikke noe å ta av.

Så er det den dårlige samvittigheten da, den som gjør at jeg sier til meg selv at " i morgen skal du gjøre ditt og datt", men når morgendagen kommer så orker jeg ikke....

Håper ikke jeg er den eneste som har det på denne måten, for da må det være noe alvorlig galt med meg.....

Jeg vil være veldig taknemlig hvis noen der ute har opplevd det samme som jeg går igjennom nå, og kanskje det er noen som også har forslag til hva jeg skal gjøre.

Mvh, meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Claudia

Hei,

jeg har opplevd noe tilsvarende av det du sliter med nå.

Etter å ha fått en syk baby, levde jeg et forferdelig slitsomt år hvor jeg omtrent ikke hadde overskudd til å pusse tennene engang.

Etter litt over ett år slik, fikk jeg influensaliknende symptomer. Til å begynne med, avfeide jeg alt med at det var "bare" nerver og utbrenthet, men måtte til slutt karre meg til legen etter to uker med høy feber. Feberen varte i 8-9 uker og jeg var dårlig hele tiden. Jeg fikk påvist influensa A, men legen kunne ikke skjønne hvorfor den varte så innihampen lenge og hvorfor den tok meg så hardt.

Men i grunn synes jeg ikke det var så rart. Etter månedsvis med kjempepress, synes jeg det var forståelig at kroppen reagerte såpass kraftig som den gjorde, når den først hadde muligheten. Jeg brukte over et halvt år på å komme meg etter denne influensaen...

For da å overføre dette på deg, må jeg da først og fremst si at om du ikke har fått påvist komplikasjoner etter influensaen, så er vel slappheten din kroppens måte å trekke i nødbremsen og å brenne ut stress og avfalsstoffer på. Immunforsvaret går hånd i hånd med psyken.

Kanskje tiden er inne for å forandre levemåten din, og lytte mer til kroppens signaler. Du mener jo selv at dette er noe å forandre.

Du kan sikkert få hjelp også inne på Forum for Psykiatri her på Doktor Online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lege Knut-Erik Ånensen

Til AnnX ang utbrenthet?

Symptomene du beskriver stemmer godt overens med de fysiske og dels mentale plagene man kan få ved utbrenthet.

En krevende hverdag med høyt tempo og "krav fra alle kanter"

kan være medvirkende årsak.

Jeg synes det er viktig å utelukke eventuelle mangler eller annen sykdom. Vi vet at jernmangel, stoffskifteproblemer etc kan gi liknende plager.

Du bør etter min mening i første omgang oppsøke primærlegen for videre undersøkelser.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...