Gå til innhold

Harde talgklumper i ansiktet


Gjest LUD

Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen dame som har hvite talgklumper i ansiktet jeg gjerne vil bli kvitt. Hupleier kunne ikke gjøre noe. Har prøvd Basiron, et par stk. av dem løsnet etter lang tid. Resten sitter! Ble spesielt ille etter å ha prøvd hudkremen Kilda. Kan jeg få noe på resept av allmennlege, eller finnes det en annen behandling jeg kan ta, feks. hos din hudklinikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Litt vanskelig å si hva du har ut fra beskrivelsen, men høres mest ut til at du har lukkete talgkjertler so m stenger talgen inne slik at det blir hvite kuler i huden. Disse må gjerne åpnes for at talgen skal komme ut, men samtidig uten å lage merke i huden. Noen ganger gjør jeg det med en liten kanyle for deretter å presse ut talgen med et spesielt instrument . I tillegg forskriver vi A.viaminkremen Aberela som kanskje kan redusere dannelsen av disse talgopphopningene. Dersom de skulle være talgvorter du har, har de en ruglete overflate og sitter mer utenpå huden og er lyse- mørkebrune , dem ville vi brenne eller skrape vekk. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det kan være såkalte milier du har, eller såkalte lukkede komedoner? De er ikke inflemmerte, knappenålsstore og hvite små prikker i huden, åpne komedoner er hva man kaller hudormer. Lukkede komedoner er mer sjeldent, og hvite ikke svarte.

Det som kjennetegner de er at poren er lukket, slik at de blir umulig å presse ut på samme måte som vanlige kviser. Derfor er det vanskelig å bruke vamnlig kvisekrem på de. Den eneste måten er å gå til hudlege for å prikke hull på de, åpne opp poren, og da renser poren seg selv. Etter dette må krem brukes for å opprettholde åpne porer, fe.ks basiron.

Harde talgklumper er det noen som kaller dette, enkelte kaller det til og med små fettklumper. Jeg hadde dette problemet før, og ble alltid fortalt at jeg hadde små fettklumper i ansiktet. Dette er selvfølgelig tull, og ikke minst ødeleggende for selvtilliten. En jeg vet om ble satt på en streng diett for å kurere problemet, men det hadde selvfølgeig null virkning. Interessant nok observerte man at milier ikke forsvant hos utsultede konsentrasjonsleir fanger i wwii.Det er ingen magisk løsning på problemet annet enn å prikke hull på de, deretter etterbehandling for å holde det i sjakk. Jeg har vært hos flere laserklinkker, og ingen har kunnet gi meg noen form for behandling.

Det viktigste er at man ikke lar hudproblemer gi deg dårlig selvtillit. Alle legger merke til ting best selv når en står foran speilet år etter år og observerer ansiktet sitt på en måten ingen andre noen sinne vil gjøre.

Håper dette var litt informativt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være såkalte milier du har, eller såkalte lukkede komedoner? De er ikke inflemmerte, knappenålsstore og hvite små prikker i huden, åpne komedoner er hva man kaller hudormer. Lukkede komedoner er mer sjeldent, og hvite ikke svarte.

Det som kjennetegner de er at poren er lukket, slik at de blir umulig å presse ut på samme måte som vanlige kviser. Derfor er det vanskelig å bruke vamnlig kvisekrem på de. Den eneste måten er å gå til hudlege for å prikke hull på de, åpne opp poren, og da renser poren seg selv. Etter dette må krem brukes for å opprettholde åpne porer, fe.ks basiron.

Harde talgklumper er det noen som kaller dette, enkelte kaller det til og med små fettklumper. Jeg hadde dette problemet før, og ble alltid fortalt at jeg hadde små fettklumper i ansiktet. Dette er selvfølgelig tull, og ikke minst ødeleggende for selvtilliten. En jeg vet om ble satt på en streng diett for å kurere problemet, men det hadde selvfølgeig null virkning. Interessant nok observerte man at milier ikke forsvant hos utsultede konsentrasjonsleir fanger i wwii.Det er ingen magisk løsning på problemet annet enn å prikke hull på de, deretter etterbehandling for å holde det i sjakk. Jeg har vært hos flere laserklinkker, og ingen har kunnet gi meg noen form for behandling.

Det viktigste er at man ikke lar hudproblemer gi deg dårlig selvtillit. Alle legger merke til ting best selv når en står foran speilet år etter år og observerer ansiktet sitt på en måten ingen andre noen sinne vil gjøre.

Håper dette var litt informativt. :-)

Hei og takk for svar!

Har snakket med hudlege.Vedk. har ikke sett meg, men i følge ham bruker de kanyle for å få de ut.

Har nå ved egen hjelp klart å bli kvitt flere av dem. Ved bruk av Basiron, dampbad, klemme på de, nål....og tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Har snakket med hudlege.Vedk. har ikke sett meg, men i følge ham bruker de kanyle for å få de ut.

Har nå ved egen hjelp klart å bli kvitt flere av dem. Ved bruk av Basiron, dampbad, klemme på de, nål....og tålmodighet.

Et lite råd. Ikke klem på de, og heller ikke bruk nål på egen hånd. Den eneste fornuftige er å gå til hudlege, få hull på porene, og oppretthold åpne porer med den kremen som fungerer for deg. Bra du har tålmodighet, for det å finne riktig krem er tidkrevende (det å finne riktig dermatolog er også krevende, da mange ikke vet hva dette er). Jeg brukte flere år, men ting ser bedre ut enn på lenge, så det ordner seg nok for deg også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...