Gå til innhold

Jeg er våken men kan ikke røre meg


Gjest veslemøy

Anbefalte innlegg

Gjest veslemøy

Jeg er en 26 år gammel jente med et søvnproblem. Det forekommer riktignok aldri om natten, bare når jeg legger meg ned for å ta en liten lur. Typisk hendelsesforløp: Jeg legger meg ned på sofaen etter jobb for å sove litt. Når jeg våkner, klarer jeg overhodet ikke å røre meg! Jeg er lam i hele kroppen fra lilletå til øyelokk. Jeg føler det som om jeg er stengt inne i kroppen min. Jeg opplever meg selv som våken, kan reflektere over det som skjer, og jeg hører det som skjer rundt meg. Dette er skremmende. Ingen av mine venner har opplevd noe lignende. Jeg er åpen for at det kan ha en psykisk årsak, men jeg har det bra i livet mitt, har hatt en god barndom og er ikke deprimert. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har opplevd det samme selv. + at jeg følte at kroppen min ble presset nedover i senga.

Må kjempe meg opp og ut! Forferdelig.

Ikke spesiellt morsomt, fordi panikkfølelsen kommer fort (ihvertfall hos meg. Det varer heldigvis ikke lenge av gangen.

Har hørt om andre som har opplevd dette også. Noen tror det kan være en "ut av kroppen"- opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under REM-søvnfasen er kroppen lammet (slik at du ikke skal skade deg hvis du drømmer for "heftig" tror jeg...). Tror mer på at du har våknet opp litt for brått i en slik fase, enn at det skal være en "ut av kroppen"-opplevelse. Mener å ha hørt om dette før, og at det ikke var farlig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Grimstad, lege

Denne tilstanden kaller vi søvnparalyse. Vanligvis er det nok med en lett berøring fra noen andre for å avbryte tilstanden. Enkelte ganger kan den være kombinert med sykelig innsovning til de mest upassende tider og steder (narkolepsi) og den kan være kombinert med hallusinasjoner. Dette tyder på at det er en feil som har forbindelse med REM-søvnen som også andre har nevnt.

Søvnparalyse er ikke farlig og trenger vanligvis ikke behandling. Dersom det er svært plagsomt, kan man ha hjelp av enkelte antidepressiva av eldre generasjon - selv om det ikke er ingen psykisk lidelse. I så fall må medisinene brukes fast og forebyggende.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...