Gå til innhold

Aura?


Gjest fille

Anbefalte innlegg

Jeg våkna idag tidlig av at to-åringen min gråt, og reiste meg opp av senga for å blande melk.

Men da oppdaget jeg at jeg nærmest ramlet over ende, hadde "sjøslag" mot høyre. Så kjente jeg at halve kroppen på høyre side var så rar. Både beinet og armen var litt numment, som om det var dårlig blodtilførsel, halve ganen og halve tunga var også rare. Så hadde jeg en ullen følelse i hodet - noe var definitivt galt!

Jeg blei redd for at jeg hadde fått hjerneslag (er kvinne, 36 år) og fikk i grunn kjemepangst, med svette og hjertebank. Jeg følte meg også litt forvirret, og det var litt vanskelig å snakke.

Etter ca. en time slik i sengen, begynte følelsene å komme tilbake, og jeg skjønte at jeg kanskje hadde fått en aura-migrene. Jeg har hatt slike mange ganger, men aldri med slike voldomme symptomer i kroppen, kun zig-zag linjer i synsfeltet. Disse hadde jeg altså ikke nå.

Jeg er så heldig at min aura ikke varsler om noe videre vondt i hodet, det blir gjerne bare aura og ferdig med det. Jeg fikk heller ikke noe særlig vondt i dag, men har vært litt svimmel og kvalm i hele dag, og har hatt en generell følelse av uvelhet og slapphet. Men jeg har full følelse og førlighet i kroppen, det er slett ikke som tidlig i dag.

Spørsmålenet er som følger: Kan dette ha vært aurasymptomer? Så sterke? Ettersom det gav seg etter en time så utelukkes hjerneslag, ikke sant? Er det vanlig å få en slik følelse i kroppen?

Litt redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære fille !

Jeg er enig med deg i at den mest sannsynlige diagnose på slike symptomer er migrene aura og ikke hjerneslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...