Gå til innhold

Holde katter borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

En huskatt er jo ikke et vilt dyr, og hvis man tenker seg litt om og passer på, så kan man trene den til det aller meste. Det er bare tull at katter skal få herje fritt rundt bare fordi de er "frittgående dyr".

Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom det var du som var allergisk mot f.eks. hund, og naboens hund stadig kom inn til deg og la seg i møblene. Hadde du funnet deg i at naboen forlangte at det var du som skulle sette i gang med ulike remedier for å jage vekk dyret som du er allergisk mot?

Her spør jo faktisk trådstarter om gode råd for å lære katten til ikke å gå til naboen. Det er jo ikke snakk om å gi blaffen eller dytte ansvaret over på naboen. Jeg er enig med de andre her at svaret ikke er å lage luftegård eller ha katten i bånd.

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• candyqueen_83

7

• fru Burlefot

6

• morsan

5

Gjest D*lilith
Skrevet

Det er uansett ikke naboen til fru Burlefots ansvar å passe på at katten ikke kommer seg inn i huset hans. Da må hun venne katten til å være på ett sted, og det gjør man best ved bånd eller luftegård.

Jeg har selv katter som har vært vant til å gå fritt omkring som nå frivillig går inn i luftegården når jeg tar dem ut. De stikker ikke av og plager naboene heller.

Jeg syns naboen kan lukke vinduet hvis han ikke vil ha katten inn.

Det er sikkert flere katter ute og går : )

Skrevet

En huskatt er jo ikke et vilt dyr, og hvis man tenker seg litt om og passer på, så kan man trene den til det aller meste. Det er bare tull at katter skal få herje fritt rundt bare fordi de er "frittgående dyr".

Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom det var du som var allergisk mot f.eks. hund, og naboens hund stadig kom inn til deg og la seg i møblene. Hadde du funnet deg i at naboen forlangte at det var du som skulle sette i gang med ulike remedier for å jage vekk dyret som du er allergisk mot?

Katter og hunder _blir_ behandlet forskjellig - både av de aller fleste enkeltpersoner, og av samfunet.

Det er f.eks. båndtvang for hund,- det er faktisk ikke det for katt.

Mannen som ikke ønsket besøk av katten var jo heller ikke på din side her,- han hadde ikke lyst til å jage den engang...

Tror du er ute for å provosere, jeg - kjeder deg kanskje?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg syns naboen kan lukke vinduet hvis han ikke vil ha katten inn.

Det er sikkert flere katter ute og går : )

?? Jeg hadde blitt møkk forbanna om jeg ikke kunne hatt vinduene mine åpne. Katteeieren har ansvar for at katten ikke flyr inn til andre.

Gjest ansvarlig katteeier
Skrevet

Katter og hunder _blir_ behandlet forskjellig - både av de aller fleste enkeltpersoner, og av samfunet.

Det er f.eks. båndtvang for hund,- det er faktisk ikke det for katt.

Mannen som ikke ønsket besøk av katten var jo heller ikke på din side her,- han hadde ikke lyst til å jage den engang...

Tror du er ute for å provosere, jeg - kjeder deg kanskje?

Om du hadde vært allergisk mot katter, da. Hadde du da syntes det var helt greit at naboens katt kom spankulerende inn til deg?

Gjest D*lilith
Skrevet

?? Jeg hadde blitt møkk forbanna om jeg ikke kunne hatt vinduene mine åpne. Katteeieren har ansvar for at katten ikke flyr inn til andre.

Hvordan i alle dager kan man forhindre at en katt går hvor han vil?

Man kan ikke diskutere det med katten akkuratt.

Skrevet

Katter går løse,- sånn er det jo. Katter pleier ikke å like å bli kjeftet på / sprutet vann på, og vil nok holde seg unna sånne naboer... Det pleier å løse seg uten at folk blir uvenner, tror jeg ;-)

Skrevet

Her spør jo faktisk trådstarter om gode råd for å lære katten til ikke å gå til naboen. Det er jo ikke snakk om å gi blaffen eller dytte ansvaret over på naboen. Jeg er enig med de andre her at svaret ikke er å lage luftegård eller ha katten i bånd.

Hun spør f.eks. om midler naboen kan smøre på vinduskarmen for å holde katten unna, det vitner ikke akkurat om at det er hun som skal lære katten noe som helst.

Jeg har gode erfaringer med luftegård, både for katter som ikke vet om annet og katter som har vært vant til å gå løse. Det kan da vel ikke være noe problem. Har man først skaffet seg dyr, må man ta ansvar for det også.

Skrevet

Om du hadde vært allergisk mot katter, da. Hadde du da syntes det var helt greit at naboens katt kom spankulerende inn til deg?

Hvis jeg er allergisk for veps, synes jeg heller ikke det er greit at vepsen kommer inn...

Sånn er livet, og i de aller fleste tilfeller pleier sånt å ordne seg med en vannpistol og litt husjing. Når det gjelder katt. Veps er det verre med.

Skrevet

Det kan man forhindre ved å holde katten inne, i bånd eller i luftegård.

candyqueen_83
Skrevet

Man får kjøpe div midler og gi til den som klager da, i første omgang. For å se om det hjelper. Jeg er klar over at det ikke bare er å fortelle katten hvor den kan gå og ikke gå, men det er fortsatt katteeiers ansvar at ikke katten er til bry for andre. da må man bare finne en løsning.

Skrevet

Hvis jeg er allergisk for veps, synes jeg heller ikke det er greit at vepsen kommer inn...

Sånn er livet, og i de aller fleste tilfeller pleier sånt å ordne seg med en vannpistol og litt husjing. Når det gjelder katt. Veps er det verre med.

Det er ingen som har ansvar for hva en veps gjør. Katteeieren har ansvar for hva katten gjør. Hvis naboen ikke vil husje, sprute vann eller gjøre andre ting for å holde huset fritt for allergener, er det hans rett. Det er fru Burlefot som må gjøre noe i denne situasjonen, og det tror jeg du er klok nok til å fatte.

candyqueen_83
Skrevet

Men nå har ikke vepsen en eier da, som har VALGT å ta på seg ansvaret for den !!

Gjest D*lilith
Skrevet

Man får kjøpe div midler og gi til den som klager da, i første omgang. For å se om det hjelper. Jeg er klar over at det ikke bare er å fortelle katten hvor den kan gå og ikke gå, men det er fortsatt katteeiers ansvar at ikke katten er til bry for andre. da må man bare finne en løsning.

Ja det var jo en gode ide,kjøpe midler og gi dem til naboen får å se om det hjelper.

I min hage går det mange katter i løpet av en dag,noen ganger legger de seg ned og oppfører seg som de bor der,men jeg kan jo ikke si til katte eieren "Du,katten din er ikke velkommen i min hage",forstår ikke hva han kunne gjort med det.

Gjest D*lilith
Skrevet

Det kan man forhindre ved å holde katten inne, i bånd eller i luftegård.

Min katt er en utekatt,så den kan jeg ikke holde inne.

Noen ganger den på tur i flere dager og trives med det.

Skrevet

Men nå har ikke vepsen en eier da, som har VALGT å ta på seg ansvaret for den !!

Nei, bevares ;-)

Men jeg tror ikke det finnes noen lover og regler som pålegger katte-eiere å sørge for at kattene holder seg innenfor eget gjerde.

Det gjelder om å være smidig i et naboskap,- så funker det meste.

candyqueen_83
Skrevet

Ja det var jo en gode ide,kjøpe midler og gi dem til naboen får å se om det hjelper.

I min hage går det mange katter i løpet av en dag,noen ganger legger de seg ned og oppfører seg som de bor der,men jeg kan jo ikke si til katte eieren "Du,katten din er ikke velkommen i min hage",forstår ikke hva han kunne gjort med det.

Jeg ville selv ikke brydd meg om katten lå i hagen min og slappet av. Har selv hatt mange katter i hagen. Men om dem hadde flydd inn i tide og utide , selv om jeg hadde tatt dem ut eller husjet på dem, ville jeg nok blitt irritert. Har ikke opplevd dette selv da. Kattene her har holdt seg ute i hagen. Hadde derimot en kanin som hoppet inn til oss da vi var små. Men det var bare koselig :o) Han var ute alene hele dagen i borettslaget vårt.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg ville selv ikke brydd meg om katten lå i hagen min og slappet av. Har selv hatt mange katter i hagen. Men om dem hadde flydd inn i tide og utide , selv om jeg hadde tatt dem ut eller husjet på dem, ville jeg nok blitt irritert. Har ikke opplevd dette selv da. Kattene her har holdt seg ute i hagen. Hadde derimot en kanin som hoppet inn til oss da vi var små. Men det var bare koselig :o) Han var ute alene hele dagen i borettslaget vårt.

Ja koselig med litt dyr rundt seg : )

Og det er sundt også tror jeg,men kjedelig for dem som har allergi da.

candyqueen_83
Skrevet

Nei, bevares ;-)

Men jeg tror ikke det finnes noen lover og regler som pålegger katte-eiere å sørge for at kattene holder seg innenfor eget gjerde.

Det gjelder om å være smidig i et naboskap,- så funker det meste.

Jeg er ikke enig i at kattene skal gå i luftegård heller. Jeg ville aldri klaget om katten gikk i min hage. Men om den hele tiden hadde kommet inn, til tross for at jeg har prøvd å få den ut, og husjet på den, ville jeg blitt irritert om ikke eieren ville foretatt seg noe. Syns ikke det er riktig at andre må holde hagedører og vinduer lukket på sommeren, for at andre skal få ha en katt.

candyqueen_83
Skrevet

Ja koselig med litt dyr rundt seg : )

Og det er sundt også tror jeg,men kjedelig for dem som har allergi da.

Får jeg dyreallergi noen gang, eller barn med allergi vet jeg ikke hva jeg gjør. Det ville vært kjempetrist. Hadde nok prøvd ALT.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...