Gå til innhold

Holde katter borte

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith
Skrevet

Får jeg dyreallergi noen gang, eller barn med allergi vet jeg ikke hva jeg gjør. Det ville vært kjempetrist. Hadde nok prøvd ALT.

Ja det hadde vært trist,hadde nok prøvd alt jeg også,dyr må man ha : )

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• candyqueen_83

7

• fru Burlefot

6

• morsan

5

Skrevet

Jeg syns naboen kan lukke vinduet hvis han ikke vil ha katten inn.

Det er sikkert flere katter ute og går : )

Nei vettu hva - naboen skal selvfølgelig kunne ha åpent vinduet sitt uten at katter hopper inn dit! Det er eierne som er ansvarlige for hvor katten oppholder seg, og man skal ikke måtte ta hensyn til andres dyr!

Skrevet

Ja det var jo en gode ide,kjøpe midler og gi dem til naboen får å se om det hjelper.

I min hage går det mange katter i løpet av en dag,noen ganger legger de seg ned og oppfører seg som de bor der,men jeg kan jo ikke si til katte eieren "Du,katten din er ikke velkommen i min hage",forstår ikke hva han kunne gjort med det.

Det er forskjell på å ha andres katter i hagen da, og å få dem innendørs!

Her har vi flere katteeiere omkring oss (vi har også to katter selv), vi har katter i hagen og på verandaen (for min del spiller ikke dette noen rolle, jeg kjenner dem alle sammen). Men jeg vil ikke ha andres katter inne hos meg, og ved å vennlig, men bestemt lede katten ut igjen, skal det ikke mange gangene til før katten har skjønt at inn her kan man ikke gå.

Dette er noe jeg selv har tatt ansvaret for, selv om det er andres katter. Hadde jeg imidlertid ikke blitt kvitt kattene innendørs, hadde jeg tatt opp med katteeier, og krevd at de holdt styr på kattene sine så de ikke gikk inn til oss. På samme måte som jeg ville ha passet på at mine katter ikke gikk inn til andre (nå er det innekatter vi har da, så dette er ikke noe tema for vår del nå).

Skrevet

Hvis jeg er allergisk for veps, synes jeg heller ikke det er greit at vepsen kommer inn...

Sånn er livet, og i de aller fleste tilfeller pleier sånt å ordne seg med en vannpistol og litt husjing. Når det gjelder katt. Veps er det verre med.

Skal du sammenligne det å få _noens_ katt inn i huset, med innsekter som flyr omkring? Det blir litt sært, vel? En veps tar man å kakker ihjel med en avis, forhåpentligvis gjør man ikke det med katter;-)

Skrevet

Nei, bevares ;-)

Men jeg tror ikke det finnes noen lover og regler som pålegger katte-eiere å sørge for at kattene holder seg innenfor eget gjerde.

Det gjelder om å være smidig i et naboskap,- så funker det meste.

''Men jeg tror ikke det finnes noen lover og regler som pålegger katte-eiere å sørge for at kattene holder seg innenfor eget gjerde.''

Nei nei, innenfor eget gjerde nei, men inne hos andre må man sørge for at katten ikke går, det synes jeg er et minimumskrav hvis man skal ha dyr.

Gjest D*lilith
Skrevet

Nei vettu hva - naboen skal selvfølgelig kunne ha åpent vinduet sitt uten at katter hopper inn dit! Det er eierne som er ansvarlige for hvor katten oppholder seg, og man skal ikke måtte ta hensyn til andres dyr!

Jaja da får han bare få katten inn da,man kan ikke styre hvor en katt går,ikke en gang eieren kan det.

Gjest D*lilith
Skrevet

Det er forskjell på å ha andres katter i hagen da, og å få dem innendørs!

Her har vi flere katteeiere omkring oss (vi har også to katter selv), vi har katter i hagen og på verandaen (for min del spiller ikke dette noen rolle, jeg kjenner dem alle sammen). Men jeg vil ikke ha andres katter inne hos meg, og ved å vennlig, men bestemt lede katten ut igjen, skal det ikke mange gangene til før katten har skjønt at inn her kan man ikke gå.

Dette er noe jeg selv har tatt ansvaret for, selv om det er andres katter. Hadde jeg imidlertid ikke blitt kvitt kattene innendørs, hadde jeg tatt opp med katteeier, og krevd at de holdt styr på kattene sine så de ikke gikk inn til oss. På samme måte som jeg ville ha passet på at mine katter ikke gikk inn til andre (nå er det innekatter vi har da, så dette er ikke noe tema for vår del nå).

Har jeg vinduet eller døra åpen smetter kattene inn,så her må jeg holde vinduer og dører igjen,og det er helt greit.

fru Burlefot
Skrevet

Ojoj, her må jeg si at det er enkelte som har tatt litt av. Jeg ber jo faktisk om råd for å unngå at katten går inn til naboen - jeg har ikke problemer med å forstå at det ikke er kjekt at det kommer fremmede katter inn. Imidlertid er det slik at det er ganske vanskelig å forklare for en katt at den ikke kan gå på bestemte steder. Slikt viser man nok katten best ved handlinger, som f.eks ved å jage den vekk. Og det blir det vanskelig for meg å gjøre i naboens leilighet (når han ikke liker at katten kommer inn gjennom soveromsvinduet, tviler jeg på at han setter pris på at JEG gjør det).

Derfor tenkte jeg altså at en slik spray kunne være et alternativ. Jeg er også villig til å la være å slippe katten ut i de tidsrommene naboen foretrekker å lufte på soverommet.

Imidlertid er jeg altså ikke villig til å la katten gå i bånd, eller bygge en luftegård.

Skrevet

Ojoj, her må jeg si at det er enkelte som har tatt litt av. Jeg ber jo faktisk om råd for å unngå at katten går inn til naboen - jeg har ikke problemer med å forstå at det ikke er kjekt at det kommer fremmede katter inn. Imidlertid er det slik at det er ganske vanskelig å forklare for en katt at den ikke kan gå på bestemte steder. Slikt viser man nok katten best ved handlinger, som f.eks ved å jage den vekk. Og det blir det vanskelig for meg å gjøre i naboens leilighet (når han ikke liker at katten kommer inn gjennom soveromsvinduet, tviler jeg på at han setter pris på at JEG gjør det).

Derfor tenkte jeg altså at en slik spray kunne være et alternativ. Jeg er også villig til å la være å slippe katten ut i de tidsrommene naboen foretrekker å lufte på soverommet.

Imidlertid er jeg altså ikke villig til å la katten gå i bånd, eller bygge en luftegård.

Jeg reagerer litt på katt, viser det seg. Da fikk jeg klar beskjed fra datra mi. Du kan flytte ut i lavoèn, katta blir inne :-).

Katten vår er "sjefen" i familien, 12 år gammel og vet akkurat hva den vil. Heldigvis bor vi på landet hvor alle er vant til at katter kommer og går fritt omkring :-).

Gjest togli
Skrevet

Her spør jo faktisk trådstarter om gode råd for å lære katten til ikke å gå til naboen. Det er jo ikke snakk om å gi blaffen eller dytte ansvaret over på naboen. Jeg er enig med de andre her at svaret ikke er å lage luftegård eller ha katten i bånd.

Dette tror jeg må være det klokeste innlegget i denne tråden foreløpig ;-)

Gjest Også katteeier, til to.
Skrevet

En huskatt er jo ikke et vilt dyr, og hvis man tenker seg litt om og passer på, så kan man trene den til det aller meste. Det er bare tull at katter skal få herje fritt rundt bare fordi de er "frittgående dyr".

Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom det var du som var allergisk mot f.eks. hund, og naboens hund stadig kom inn til deg og la seg i møblene. Hadde du funnet deg i at naboen forlangte at det var du som skulle sette i gang med ulike remedier for å jage vekk dyret som du er allergisk mot?

Du "ansvarlig katteeier", jeg vil bare gi deg en rosett og en pokal for hvordan du tenker i forhold til kattehold.

Jeg her HELT ENIG med deg, katter er ikke mer ville enn vi tillater dem å være, og katter kan meget vel være i bånd eller luftegård.

Det er forbannet tull å påstå at "katter er ville dyr og må gå løse". Katter er ikke mer ville enn hunder. Glemmer folk at hundene var ville en gang de også? Og de kan da uten problemer gå i bånd, lære seg ting, oppføre seg. Katter går løse og er "ville" fordi vi tillater det.

Se på dagens katter, de spiser fanden ikke nyfisket fisk en gang, og så kaller vi dem ville *ler*

Det er utrolig mange "bommulshoder" rundt omkring når vi snakker om katter og kattehold. Hvor de får det fra at kattene skal være så veldig mye villere, eller ha krav på å leve villere, enn hundene skjønner ikke jeg.

Himmel, vi har rotter i bur, pappegøyer på skuldra, piraya i akvariet og himmel vet hva mer.

Og så MÅ katten få gå løs for den er "vill" Jeezes

Så en rosett og pokal til deg som er katteeier og alikavel klarer å se ting på en slik fornuftig måte.

:)

Skrevet

''Men jeg tror ikke det finnes noen lover og regler som pålegger katte-eiere å sørge for at kattene holder seg innenfor eget gjerde.''

Nei nei, innenfor eget gjerde nei, men inne hos andre må man sørge for at katten ikke går, det synes jeg er et minimumskrav hvis man skal ha dyr.

Men det er jo veldig vanskelig å gjøre noe med...de hører ikke særlig etter hva man sier til dem ;-)

Men vanligvis holder det å sprute litt vann på dem f.eks.

Og,- det finnes nabolag der det ikke passer å ha katt. Hvis man bor veldig tett, er det nok ikke så ok. Jeg bor i et villa-strøk, og mine katter går (selvsagt) løs. Og det er andre katter i området også,- og jeg har aldri hørt noen klager. Men jeg kan jo ikke _garantere_ at mine katter ikke går inn til naboene...

Gjest togli
Skrevet

Du "ansvarlig katteeier", jeg vil bare gi deg en rosett og en pokal for hvordan du tenker i forhold til kattehold.

Jeg her HELT ENIG med deg, katter er ikke mer ville enn vi tillater dem å være, og katter kan meget vel være i bånd eller luftegård.

Det er forbannet tull å påstå at "katter er ville dyr og må gå løse". Katter er ikke mer ville enn hunder. Glemmer folk at hundene var ville en gang de også? Og de kan da uten problemer gå i bånd, lære seg ting, oppføre seg. Katter går løse og er "ville" fordi vi tillater det.

Se på dagens katter, de spiser fanden ikke nyfisket fisk en gang, og så kaller vi dem ville *ler*

Det er utrolig mange "bommulshoder" rundt omkring når vi snakker om katter og kattehold. Hvor de får det fra at kattene skal være så veldig mye villere, eller ha krav på å leve villere, enn hundene skjønner ikke jeg.

Himmel, vi har rotter i bur, pappegøyer på skuldra, piraya i akvariet og himmel vet hva mer.

Og så MÅ katten få gå løs for den er "vill" Jeezes

Så en rosett og pokal til deg som er katteeier og alikavel klarer å se ting på en slik fornuftig måte.

:)

Nå er det jo ganske stor forskjell på hunder og katter da. Etterhvert har hunderasen blitt mer og mer avhengig av menneskelig kontakt. Hunder er flokkdyr i motsetning til katter som gjerne er mer "egenrådige" og selvstendige.

Det er klart man kan lære opp en katt til å gå i luftegård og den vil nok trives fordi den ikke vet om noe annet ;)

For mine katter som er vant til å leve fritt ute i naturen, så ville det vært dyreplageri å stenge dem inne i en luftegård eller ha dem i bånd. Nå plager ikke mine katter naboer etc, så sånn sett har jeg vært heldig.

Gjest togli
Skrevet

Men det er jo veldig vanskelig å gjøre noe med...de hører ikke særlig etter hva man sier til dem ;-)

Men vanligvis holder det å sprute litt vann på dem f.eks.

Og,- det finnes nabolag der det ikke passer å ha katt. Hvis man bor veldig tett, er det nok ikke så ok. Jeg bor i et villa-strøk, og mine katter går (selvsagt) løs. Og det er andre katter i området også,- og jeg har aldri hørt noen klager. Men jeg kan jo ikke _garantere_ at mine katter ikke går inn til naboene...

''Men jeg kan jo ikke _garantere_ at mine katter ikke går inn til naboene...''

For noen år siden opplevde søsteren min at en nabokatt fødte kattunger under dyna hennes. Soveromsvinduet hadde stått oppe.... Heldigvis syntes søsteren min det nesten bare var litt koselig ;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Men jeg kan jo ikke _garantere_ at mine katter ikke går inn til naboene...''

For noen år siden opplevde søsteren min at en nabokatt fødte kattunger under dyna hennes. Soveromsvinduet hadde stått oppe.... Heldigvis syntes søsteren min det nesten bare var litt koselig ;-)

He, he nabokatten min oppdaget at jeg hadde et ledig rom, og tok med seg sine kattunger og flyttet inn.... Naboene lette febrilsk etter både katten og nøstene, men jeg visste jo ikke at jeg hadde nye leieborer;)

Tilslutt hadde de følgt etter kattemor når hun snek seg inn i et vindu i min underetasje, og der fant jeg dem alle tre, lykkelig uvitende om alt oppstusset de hadde forårsaket;)))

Skrevet

Hva med å montere slik myggnetting i stoff på vinduene til naboen?

Vi har slike på hytta, for å holde fluene ute, men de hjelper kanskje mot katter også...

Nettet festes med borrelås, som limes (det er lim på borrelåsen) rundt vinduskarmen, så tar man bare vekk stoffet når man ikke trenger det lenger.

Og så ville jeg også gitt naboen en god rødvin for å blidgjøre ham litt ekstra ;-)

Gjest togli
Skrevet

He, he nabokatten min oppdaget at jeg hadde et ledig rom, og tok med seg sine kattunger og flyttet inn.... Naboene lette febrilsk etter både katten og nøstene, men jeg visste jo ikke at jeg hadde nye leieborer;)

Tilslutt hadde de følgt etter kattemor når hun snek seg inn i et vindu i min underetasje, og der fant jeg dem alle tre, lykkelig uvitende om alt oppstusset de hadde forårsaket;)))

Søt historie :)

Skrevet

Hva med å montere slik myggnetting i stoff på vinduene til naboen?

Vi har slike på hytta, for å holde fluene ute, men de hjelper kanskje mot katter også...

Nettet festes med borrelås, som limes (det er lim på borrelåsen) rundt vinduskarmen, så tar man bare vekk stoffet når man ikke trenger det lenger.

Og så ville jeg også gitt naboen en god rødvin for å blidgjøre ham litt ekstra ;-)

Vi har slik myggnetting på soveromsvinduet på hytta, festet med borrelås på innsida. For et par år siden kom en fremmed katt hoppendes INN, og det sa ritsj og ratsj og myggnettingen ble hengende på halv tolv. Da vi våkna og prøvde å få katta ut, ble den helt vill og kræsjet inn i nettingen - for den ville bare gi etter for katter som var på vei _inn_ førståss! ;-)

Det var litt av et styr før vi endelig fikk jagd katta ut en annen vei enn den kom inn;-)

Skrevet

''(når han ikke liker at katten kommer inn gjennom soveromsvinduet, tviler jeg på at han setter pris på at JEG gjør det). ''

Tja, si ikke det! ;-) Kanskje han ville satt meget pris på det!! ,-)

Skrevet

Jeg ville selv ikke brydd meg om katten lå i hagen min og slappet av. Har selv hatt mange katter i hagen. Men om dem hadde flydd inn i tide og utide , selv om jeg hadde tatt dem ut eller husjet på dem, ville jeg nok blitt irritert. Har ikke opplevd dette selv da. Kattene her har holdt seg ute i hagen. Hadde derimot en kanin som hoppet inn til oss da vi var små. Men det var bare koselig :o) Han var ute alene hele dagen i borettslaget vårt.

''Men om dem hadde flydd inn i tide og utide , selv om jeg hadde tatt dem ut eller husjet på dem, ville jeg nok blitt irritert.''

Ja, det ville vel de fleste av oss. Men slik jeg forsto akkurat denne saken, så ville ikke naboen husje på katten. Og da er det jo ikke så lett. Katteeieren kan jo ikke akkurat flytte inn hos naboen for å ta over husje-jobben inntil katten har skjønt at det bare er utrivelig å gå inn der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...