Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest plommi
Skrevet

Har 2 barn. Den ene bor hos far, som har samboer, og den andre bor hos meg. Den som bor hos far skal begynne som lærling til høsten, og får da egen inntekt. Barnet er under 18 år.

Jeg lurer på om jeg har rett til bidrag for barnet jeg har boende hos meg, i og med at mitt andre barn har egen inntekt?

Har prøvd å søke på internett om dette, men finner ikke noen ting om dette emnet.

Er det noen som kan hjelpe?

På forhånd tusen takk for hjelpen!

Skrevet

''Jeg lurer på om jeg har rett til bidrag for barnet jeg har boende hos meg, i og med at mitt andre barn har egen inntekt?''

Begge barna har rett på bidrag, så lenge de er under 18 år, uavhengig av om de har egen inntekt eller ikkje.

Men bidragets størrelse avhenger av flere faktorere, blandt anna: omfanget av samvær (med samværsforelderen), begge foreldres inntekt og eventuell forelderens (betalerens) forsørgeransvar for andre barn.

Her er det bare å legge inn tallene, så får du ut kor mye du eventuellt har krav på:

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/

Skrevet

Dere skal egentlig betale bidrag til hverandre, det skulle vi gjort i alle fall - en unge bor hos meg og en hos pappan. La oss si at vi jeg skulle betalt ham 2500,- og han skulle betalt meg 3500,- pga at han tjener mer enn meg, vi har da løst det sånn at han betaler 1000,- til meg. Vi flytter ikke penger frem og tilbake. :o)

Men om du kan forlange bidrag for den yngste nå siden den eldste har egen inntekt aner jeg ikke, men det høres litt merkelig ut. Hør med NAV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...