Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger barn, men lurer litt på kostnadene ved å ha barn.

Har forstått at man får barnetrygd som er ca. 970.- pr. barn i måneden. Utenom dette må man vel betale barnehageplass selv? Eller er det gratis?

Og hva er egentlig kontantstøtte? Trodde man fikk det hvis man ikke hadde barn i barnehage, men da er det vel urettferdig at de som har barn i barnehage må betale hele plassen selv?

Er det andre ting enn barnetrygd man får støtte for?

trollemor;o)
Skrevet

Du får barnetrygd ja og for tre fire år siden var kontantstøtten på ca 3000 kr, men da kan du ikke jobbe.

Gjest mamma til ei lita jente
Skrevet

http://www.nav.no :-)

Barnehageplassene er sponset av staten så prisene nå er lave i forhold til hva de var en stund. Det koster ca 2300 kr pr måned med barnehage. Kontantstøtte på 3300 kr kan du motta dersom du velger at barnet skal være hos deg eller hos barnepasser som ikke får støtte fra staten, feks dagmamma.

Så lenge en er to om omsorgen for barnet så er det ikke så mange støtteordninger. Foreldrepenger ved fødsel er jo en veldig bra ordning. Har man ikke opptjent rett til foreldrepenger før en får barn så kan det bli litt vanskelig å få det til å gå rundt vil jeg tro. Da får man engangsstønad ved fødsel som er ca 33.000 kr.

Vi har ei jente på noen måneder og foreløpig har det ikke vært dyrt å ha barn. Blir nok trangere når hun begynner i barnehage. Ungene er vel dyrest i tenåra og da regner vi med å ha betalt mye på huslånet og bedre lønn pga økt ansiennitet osv.

Er gjort mange regnestykker på hva det koster å ha barn. Du kan jo titte på http://www.sifo.no feks.

Gjest Lilje30
Skrevet

Du får barnetrygd ja og for tre fire år siden var kontantstøtten på ca 3000 kr, men da kan du ikke jobbe.

Det stemmer ikke, du kan få kontantstøtte og jobbe samtidig. Det er et smutthull i regelverket som gjør at man kan ha dagmamma og jobbe fult. Pengene følger manglende bruk av barnehageplass.

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Om dere har såpass dårlig råd at dere nesten må regne på det, foreslår jeg at dere venter med barn.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Man får barnetrygd.

De dekker ikke barnehage utgiftene.

Men utgiftene til uteliv går også ned ved å få barn.... så mulig det går opp i opp?

Skrevet

Selvsagt kan du jobbe, men du kan ikke ha barnepass til barnet som allerede får støtte fra staten...

Skrevet

Kontantstøtten gis til dem som ikke benytte seg av bhg; som en "kompensasjon" for den statsstøtten de ikke får gjennom bhgplassen... Så nei, det er ikke urettferdig.

Hvis det må finregnes sånn, er det kanskje greit å vente litt med barn... Ikke fordi dere kanskje ikke har råd, men at kanskje ikke lysten er så veldig stor likevel...

Skrevet

''for tre fire år siden var kontantstøtten på ca 3000 kr, men da kan du ikke jobbe.''

Åjoda, du kan jobbe så mye du vil, men du kan ikke ha barnet hos hvit dagmamma eller barnehage som får statstilskudd, noe som vil si at du må ha "svart" barnepass.

Gjest mallet
Skrevet

''for tre fire år siden var kontantstøtten på ca 3000 kr, men da kan du ikke jobbe.''

Åjoda, du kan jobbe så mye du vil, men du kan ikke ha barnet hos hvit dagmamma eller barnehage som får statstilskudd, noe som vil si at du må ha "svart" barnepass.

Dagmamma trenger ikke være svart. Det eneste kriteriet er at barnepasser ikke får statsstøtte. Hvit dagmamma er helt greit :)

Gjest mallet
Skrevet

Du betaler ikke hele plassen selv i barnehage. Du betaler en "egenandel" på ca 2400 kr (husker ikke nøyaktig hva maksprisen ligger på nå). Staten betaler resten. Derfor er kontantstøtten bare til de som ikke bruker barnehage.

Skrevet

Om dere har såpass dårlig råd at dere nesten må regne på det, foreslår jeg at dere venter med barn.

Var da fælt så dømmende man skulle være her idag da.

Noen mener vi ikke bør få barn fordi vi kanskje ikke er klar for det verken økonomisk eller psykisk. Det er bare tull. Er noe vi har tenkt på lenge nå. Men det må da være lov å spørre hvordan systemet fungerer når man ikke har anelse.

Gjest Mener nå jeg
Skrevet

Det stemmer ikke.

''Barnet har tilsyn av dagmamma. Har jeg rett til kontantstøtte?

Svar: Ja, det er bare bruk av barnehage med offentlig driftstilskudd som har betydning for retten til kontantstøtte.''

Skrevet

Det stemmer ikke.

''Barnet har tilsyn av dagmamma. Har jeg rett til kontantstøtte?

Svar: Ja, det er bare bruk av barnehage med offentlig driftstilskudd som har betydning for retten til kontantstøtte.''

Jeg trodde også hvit dagmamma var "ulovlig" når man mottok kontantstøtte, men det er det tydeligvis ikke. :o)

Skrevet

''noe som vil si at du må ha "svart" barnepass.''

Eller hos besteforeldre, tanter e.l. Trenger ikke å "bryte loven" for å kunne jobbe og motta kontantstøtte:-)

Skrevet

''noe som vil si at du må ha "svart" barnepass.''

Eller hos besteforeldre, tanter e.l. Trenger ikke å "bryte loven" for å kunne jobbe og motta kontantstøtte:-)

*Hehe* Joda, det er jo sant, men som regel betaler man jo disse en slant under bordet alikevel og ergo blir det svart. :o)

Skrevet

Barnetrygden er på 972,- og kommer hver mnd.

Barnehageplassene betaler man egenandel for, stort sett ligger de på ca 2500,-/mnd nå.

Barn mellom 1 og 3 år som ikke går i barnehage, eller som har begrenset plass, kan få kontantstøtte. Full støtte tror jeg er rundt 3300,-/mnd nå (ikke helt sikker).

Ellers blir det engangsutgifter til seng, vogn, bilsete og stellebord/stellematte. I tillegg kjøper de fleste bl.a. vippestol, babygym og en matte til å ha på stua.

Bleier er kjekt å ha ;), og noe klær.

Man kan kjøpe mye brukt!

Etterhvert som barna vokser til blir ikke utgiftene mindre...men det gjør ikke noe for gledene er store :)

Persille1365381127
Skrevet

''Og hva er egentlig kontantstøtte? Trodde man fikk det hvis man ikke hadde barn i barnehage, men da er det vel urettferdig at de som har barn i barnehage må betale hele plassen selv? Er det andre ting enn barnetrygd man får støtte for?''

Foreldre betaler bare en tredel av plassen, resten dekkes av staten :)

Og beløpet som dekkes er høyere enn kontantstøtten.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg ser at du ikke har fått så mange utfyllende svar her, så jeg skal prøve å svare litt mer detaljert:

''Har forstått at man får barnetrygd som er ca. 970.- pr. barn i måneden. Utenom dette må man vel betale barnehageplass selv?''

Det er riktig.

''Eller er det gratis?''

Veldig langt derifra :)

Men; dette er faktisk ikke den største kostnaden ved å ha barn... Barnehage er bare noen få år av livet totalt sett, og det er endel andre ting som koster betraktelig mer penger.

Om du tenker bare "startpakke" når du får baby, altså vogn, bilsete, seng - sånne ting, så vipper du lett over 10.000 kroner, faktisk nesten lett borti 20.000 også.

Videre er det endel ting dere må ha underveis, bleier f.eks. Et barn bruker vel 5-8 bleier i døgnet, og det varierer vel litt hvor mange som er i pakken - men det blir likevel noen pakker i uken. Det vil si ca 120 kroner (minst) i bleier i uken, 500 i mnd, 6000 i året.

I tillegg kommer klær, og barn vokser fort. En ordentlig utedress til barnehage koster alt fra 400 til 2000 - du klarer deg fint med de til under tusenlappen.

Om dere får flere barn kan de arve, det samme om du kjenner noen - men ellers må du alt tøy nytt hver sesong, det vil si fire ganger i året. Det kan hende du er heldig og kan bruke samme dress høst og vår f.eks, men det går sjelden to vintere på rad.

Sko er tilsvarende dyrt, og må også kjøpes hver sesong - flere varianter. Vintersko, gummistøvler, innesko, joggesko osv...

Mat er relativt billig da :)

Og så har vi andre ting etterhvert, ski, sykler, osv.

Det største utgiften jeg har med Billa (hun er fem nå) er faktisk klærne. Det går med mye tøy i barnehagen, en runde med å skli rett på fjellet - så må hun ha ny regnbukse. Så bremser hun med tærne når hun sykler - og joggeskoene revner foran, osv :)

I tillegg vokser hun mye i perioder, så i fjor sommer måtte jeg fornye garderoben TRE ganger! Så stagnerte det litt, og dermed hadde vi samme garderobe gjennom hele vinteren - heldigvis :)

Og så er det litt praktiske ting, en litt stor vogn når de er små krever en bil med plass til den i bagasjen. Da har man lite barnesete - så kanskje det går opp i opp. Men så blir det stort barnesete, og da må man ha bil med god plass i baksetet - imidlertid har man kanskje mindre vogn da. Men på to år har du da to vogner og to barneseter :)

Det koster mye penger å ha barn. Sånn er det. Men alt koster penger, og alt handler om prioriteringer. Du kan være flink og handle brukt, eller arve - og spare MASSE. Eller du kan selge det du kjøper, det er mye man nesten ikke rekker å bruke noe særlig på så kort tid, og mange som vil spare på å handle brukt.

Og iom at det ikke er så vanskelig å dra av 2000 på en bytur, så kan du jo ofre en av dem i mnd - så er mye gjort :)

Skrevet

Jeg ser at du ikke har fått så mange utfyllende svar her, så jeg skal prøve å svare litt mer detaljert:

''Har forstått at man får barnetrygd som er ca. 970.- pr. barn i måneden. Utenom dette må man vel betale barnehageplass selv?''

Det er riktig.

''Eller er det gratis?''

Veldig langt derifra :)

Men; dette er faktisk ikke den største kostnaden ved å ha barn... Barnehage er bare noen få år av livet totalt sett, og det er endel andre ting som koster betraktelig mer penger.

Om du tenker bare "startpakke" når du får baby, altså vogn, bilsete, seng - sånne ting, så vipper du lett over 10.000 kroner, faktisk nesten lett borti 20.000 også.

Videre er det endel ting dere må ha underveis, bleier f.eks. Et barn bruker vel 5-8 bleier i døgnet, og det varierer vel litt hvor mange som er i pakken - men det blir likevel noen pakker i uken. Det vil si ca 120 kroner (minst) i bleier i uken, 500 i mnd, 6000 i året.

I tillegg kommer klær, og barn vokser fort. En ordentlig utedress til barnehage koster alt fra 400 til 2000 - du klarer deg fint med de til under tusenlappen.

Om dere får flere barn kan de arve, det samme om du kjenner noen - men ellers må du alt tøy nytt hver sesong, det vil si fire ganger i året. Det kan hende du er heldig og kan bruke samme dress høst og vår f.eks, men det går sjelden to vintere på rad.

Sko er tilsvarende dyrt, og må også kjøpes hver sesong - flere varianter. Vintersko, gummistøvler, innesko, joggesko osv...

Mat er relativt billig da :)

Og så har vi andre ting etterhvert, ski, sykler, osv.

Det største utgiften jeg har med Billa (hun er fem nå) er faktisk klærne. Det går med mye tøy i barnehagen, en runde med å skli rett på fjellet - så må hun ha ny regnbukse. Så bremser hun med tærne når hun sykler - og joggeskoene revner foran, osv :)

I tillegg vokser hun mye i perioder, så i fjor sommer måtte jeg fornye garderoben TRE ganger! Så stagnerte det litt, og dermed hadde vi samme garderobe gjennom hele vinteren - heldigvis :)

Og så er det litt praktiske ting, en litt stor vogn når de er små krever en bil med plass til den i bagasjen. Da har man lite barnesete - så kanskje det går opp i opp. Men så blir det stort barnesete, og da må man ha bil med god plass i baksetet - imidlertid har man kanskje mindre vogn da. Men på to år har du da to vogner og to barneseter :)

Det koster mye penger å ha barn. Sånn er det. Men alt koster penger, og alt handler om prioriteringer. Du kan være flink og handle brukt, eller arve - og spare MASSE. Eller du kan selge det du kjøper, det er mye man nesten ikke rekker å bruke noe særlig på så kort tid, og mange som vil spare på å handle brukt.

Og iom at det ikke er så vanskelig å dra av 2000 på en bytur, så kan du jo ofre en av dem i mnd - så er mye gjort :)

Takk for svar. Greit å få litt info om hva det koster av andre utgifter også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...