Gå til innhold

Lungebetennelse: Twar - Chlamydia pneumoniae -


female74

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er andre som har erfaring med lungeinfeksjonen chlamydia pneumoniae, også kalt Twar.

Jeg og min samboer har vært syke av denne infeksjonen siden februar, og nå er vi altså i juli. Det er mulig at barna våre har hatt / har infeksjonen også, men de har ikke blitt så syke som oss voksne.

Først vil jeg gjerne fortelle litt om sykdomsforløpet. Det startet med at hele familien fikk en langvarig hoste. Etter et par uker fikk jeg også 38 - 39 i feber, og da jeg oppsøkte lege konstaterte han dobbeltsidig lungebetennelse (tydelig knatrelyd på begge lunger). Hadde før dette trent litt til tross for hostingen, det er mulig det var utslagsgivende.. Fikk Apocillin og sykmelding for lungebetennelsen. Men selv etter 10 dager på Apocillin, ble jeg ikke bedre. Hostet voldsomt, meget tett nese, totalt utslått ved den minste anstrengelse, varmeanfall, stikkinger i lungene, smerter på en lunge. Men crp var bare på mellom 40 og 50 i denne perioden. Tryglet deretter om annen medisin, og fikk 14 dager med Doxylin 100 mg. Ble noe bedre mot slutten av kuren, men følte meg ikke helt frisk. Fikk opplyst at jeg hadde testet negativt på Mycoplasma og Chlamydia - lungebetennelse, så det kunne det ikke være. Var sykmeldt fra jobb i totalt 5 uker, orket bare å ligge på sofaen. Tok det deretter også helt med ro i flere uker, sluttet blant annet å sykle til jobb. Begynte så igjen med helt lett trim, men fikk tilbakefall. Stikkinger i lungene, trykkfølelse i brystet, varmeanfall ved anstrengelse, generelt trøtt, dessuten uvanlig irritabel. Men ikke så syk som sist, og ba ikke om å bli sykmeldt. Samboeren min hadde også lignende symtomer som meg, men fikk ikke lungebetennelse. I tillegg hadde han mye muskelverk. Vi ble da tipset av et vennepar som hadde lignende symtomer som oss, (den ene i tillegg meget høy puls)om følgende artikkel av den svenske legen Gunnar Sandberg. http://medicinskaccess.se/images/arkiv/2_2007/twar.pdf

Videre fant våre venner ut ved å forske litt på internett, at testmetoden som blir brukt på Haukeland, ikke er god nok! Der fikk vi alle fire negativt svar på blodprøvene våre. Vi fikk "mast" oss til å få oversendt prøvene til Folkehelseinstituttet, og der testet tre av fire positivt på chlamydia pneumoniae - "Aktuell infeksjon sannsynlig." Min prøve (tatt i mars) var imidlertid helt negativ. Ny prøve - tatt i mai, fikk utslag med resultatet "Forenlig med tidligere gjennomgått infeksjon." Men i følge nevnte artikkel av dr Gunnar Sandberg, som har spesialisert seg og behandlet over 1600 pasienter for sykdommen, er det helt vanlig at sykdommen ikke gir serologisk positivt utslag. Legene MÅ derfor kjenne symtomene, for å kunne gi adekvat behandling. Jeg har disse symtomene i hals og lunger, og fastlegen min støtter meg nå i at det er sannsynlig at det er lunge-chlamydia jeg har. Jeg fikk derfor 6 uker med Azitromax, (250 mg annenhver dag, mer de første dagene) som er den kuren dr. Sandberg har hatt best erfaring med. Tok også en del Acetylcystein (Bronkyl, Mucomyst). Jeg fungerte bra så lenge jeg gikk på dette, men straks jeg sluttet med Azitromax, kom trøttheten og lungesymtomene tilbake. Halsen viser tydelige indikasjoner på aktiv infeksjon. Jeg har nå fått en kur med Klacid 2 x 500 mg daglig. Skal ta denne i minst tre uker (inntil 6 uker), så får vi se. I tillegg tar jeg 1200 mg Acetylcystein samt normaldoser av Spiriva (KOLS-medisin) og Albyl-E(lett blodfortynnende). Dette etter anbefaling fra dr. Gunnar Sandberg. For øvrig har jeg tatt 5 dager med Flagyl, 3 tabl 500 mg pr. dag (Bygger på amerikansk / engelsk teori av dr. David Wheldon) Skal muligens ta 1 - 2 runder til med Flagyl. Meningen er at Flagylen skal drepe de bakteriene som har gått inn i en anaerob hvilefase inne i cellene. Acetylcysteinen skal drepe de små sporene bakterien sender ut når den formerer seg, og antibiotikaen skal hindre bakterien i å formere seg inne i cellene.

Det blir spennende å se om vi nå endelig blir friske. Det jeg imidlertid er mest fortvilet over, er at det var så vanskelig å finne ut hva som feilte oss. Det er ikke holdbart av Haukeland mht testingen! Videre ille at man i Norge gir altfor korte kurer med antibiotika, og at man alltid starter med det minst effektive midlet, og deretter prøver seg fram. Det er dessuten ingen fokus i Norge på at man må drepe bakterien i alle dens tre faser.

Er det noen som har blitt friske av denne infeksjonen - hva slags medisin fikk dere, og hvor lenge?

Jeg ber om flest mulig kommentarer - har en mistanke om at det har vært en epidemi i Bergen i vinter!

Nevner for øvrig at både jeg, min samboer og mine venner var helt friske og i god fysisk form før dette inntraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...