Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg burde ha kommet meg til legen, men jeg spør her først om noen skulle ha erfaring.

I mange år har jeg vært plaget med løs mage. Må på do flere ganger om dagen. Gjerne et par ganger før jobb, ofte rett etter lunsj, ofte må jeg finne meg en do i full fart på vei hjem fra jobb og ofte må jeg på do om kvelden også.

Bare flax at det ikke har gått galt når jeg har vært ute blandt folk. Har gått galt et par ganger hjemme rett ved doen da jeg sto og fiklet med beltespenna. Dere får ha meg unnskyldt dere som synes jeg er litt for ærlig her og synes dette er ekkelt.

Har ikke vært plaget med likfingrer tidligere, men i ferien fikk jeg en liktommel da jeg frøs. Tommelen var hvit og følelsesløs på overflaten. Har lest at dette er vanlig ved cølaki.

Har også lest at det er vanlig med luftsveisinfeksjoner og et par ganger i året får jeg skikkelig bronkitt.

Kan man få cølaki i voksen alder? Jeg har hatt problemene med løs mage i 6-7 år. Bronkitten så lenge jeg kan huske.

Sønnen min har immunsvikt og jeg leser at cølaki er en autoimmun sykdom? Hva er autoimmun sykdom? Er det en sammenheng mellom immunsvikt og autoimmun sykdom?

Jeg føler meg ellers helt frisk og mannen min synes jeg er kjempeheldig som har en slik mage. Det har jo sine fordeler, men kan være svært ubehagelig.Min far og bror har melkeallergi, men jeg har ikke oppdaget noen sammenheng her hos meg. Hos meg kan det begynne og buldre og bråke i magen av all slags mat og jeg må rett som det er finne meg en do fort som f...

I begynnelsen av 2002 var jeg 1 måned i Venezuela og jeg ble veldig dårlig _etter_ at jeg kom hjem. Store mageproblemer. Jeg var sengeliggende, uttørket og jeg gikk ned 3 kilo på 1 uke. Fikk også kløende utslett på kroppen. Dette fikk jeg tabletter for.

Har tenkt litt på om denne turen kan ha vært en utløsende faktor, da jeg mener at det startet omkring den tiden.

Kan man ha bakterier i tarmen etter så mange år?

Skrevet

Dette høres jo ikke helt "normalt" ut... ;) Kan feks høres litt ut som Chron's også - hvordan tåler du fet mat feks? (Er litt opptatt av dette om dagen, siden magen er kranglete her også!)

Du bør i hvert fall starte en utredning på hva det kan være!

God bedring... :)

P.S. Imodium kan roe magen godt dersom du er ute blant folk og er usikker på hvor nærmeste do befinner seg; bare et tips for å unngå katastrofer!

Ellers så kan du jo ta en titt her

http://www.lmf.csbkunder.com/index.php

og se om du kjenner deg igjen i noe av det...

Skrevet

Du får be legen din om en utredning, men ikke begynn å eksperimentere med glutenfri kost før det, da ødelegger du evt. prøveresultater!

Typisk for cøliaki er at avføringen er lys og flyter i doskåla, den synker ikke til bunns som vanlig.

Skrevet

Du får be legen din om en utredning, men ikke begynn å eksperimentere med glutenfri kost før det, da ødelegger du evt. prøveresultater!

Typisk for cøliaki er at avføringen er lys og flyter i doskåla, den synker ikke til bunns som vanlig.

Skal sjekke neste gang. Første jeg måtte gjøre da jeg sto opp i dag var å måtte skynde meg på do. Slitsomt dette her. Ihvertfall glad jeg ikke skal ligge i telt i sommer.

AneM1365380603
Skrevet

En venninne av meg har slik mage som du beskriver, og hun har kronisk tarmbetennelse. Sykdommen har et navn, men kommer ikke på hva det heter.

Skrevet

Det kan være cøliaki, det kan være Chrons og det kan være noe annet.

Du bør oppsøke legen og be om en utredning.

Er det cøliaki så vil du få en positiv blodprøve. (Mener det er positiv IgE.)

Får du det, så skal du ha en tynntarmsbiopsi. Viser denne tegn til cøliaki, så får du diagnosen og skal begynne på diett. Du vil da også få grunnstønad pga økte utgifter til spesialmat.

Cøliaki kan ha mange forskjellige symptomer, og ja, man kan få det i voksen alder. Faktisk ganske mange som har det.

Skrevet

Det kan være cøliaki, det kan være Chrons og det kan være noe annet.

Du bør oppsøke legen og be om en utredning.

Er det cøliaki så vil du få en positiv blodprøve. (Mener det er positiv IgE.)

Får du det, så skal du ha en tynntarmsbiopsi. Viser denne tegn til cøliaki, så får du diagnosen og skal begynne på diett. Du vil da også få grunnstønad pga økte utgifter til spesialmat.

Cøliaki kan ha mange forskjellige symptomer, og ja, man kan få det i voksen alder. Faktisk ganske mange som har det.

Takk for svar. Det høres ut som du har litt greie på dette. Får nok ta en tur til legen ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...