Gjest da var det min tur Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Hvordan ser markedet ut i dag ? Med tanke på rente og priser på leiligheter vil det være gunstig å kjøpe no? Er 25 og endelig har eg råd til å flytte hjemme ifra Prisen eg ser at eg vil ligge på er 1-4-1.6 hva sier folket som kan noe om dette ? takk 0 Siter
Sofies mamma Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Prisene på leiligheter har sunket i mange områder i det siste, men det er helt umulig å vite hva som skjer framover. Kan virke som markedet er noe mettet, leilighetene står lenger enn før og USA sliter økonomisk. Sommeren er generelt en god tid å kjøpe bolig på. Skal du likevel kjøpe snart ville jeg kjøpt nå. Rentene er ikke best for tiden, men den kan være høyere om et år og. Hvor mye du vil gi avhenger av egenkapital og hvor mye du har mulighet til å betale per mnd. Kan godt hjelpe deg om du skriver mer om hvor du vil bo, er du alene, utbetalt lønn per mnd, annen gjeld du har osv. 0 Siter
Gjest noen rådxxxxx Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Det lønner seg å eie uansett, leieprisene er svindyre... bedre å betale til seg selv. Men jeg anbefaler å ikke binde renta nå, den kommer kanskje til å stige bittelitt til, men så når den toppen snart og daler nedover igjen... Bind den heller når den har sunket en del Bankene vurderer din økonomi og vil se om du har råd til et så og så høyt lån. Prisene på boliger varierer litt, enkelte steder i landet synker leilighetsprisene, mens andre steder er det fortsatt en svak prisstigning. Jeg tror ikke markedet kommer til å endre seg så veldig, men de virkelig skyhøye prisene kommer ikke til å vedvare, vi ser jo i Oslo, en liten kåk på 30 kvadrat til 3 mill liksom... bare fordi det er rett adresse. Den tendensen tror jeg ikke kommer til å vedvare. Men fornuftige priser fra 1-2 mill for små leiligheter tror jeg kommer til å holde seg. Bare pass på å ligg unna andelsleiligheter med lave innskudd og høye husleier, nå i disse renteoppgangstider kan du risiere at husleien stiger enda mer... har hørt om flere som sliter. Så kjøp selveierleiligheter. De har ofte husleie de og, men forholdsvis små lån, og du eier din andel og sitter mye tryggere i det. 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Det lønner seg å eie uansett, leieprisene er svindyre... bedre å betale til seg selv. Men jeg anbefaler å ikke binde renta nå, den kommer kanskje til å stige bittelitt til, men så når den toppen snart og daler nedover igjen... Bind den heller når den har sunket en del Bankene vurderer din økonomi og vil se om du har råd til et så og så høyt lån. Prisene på boliger varierer litt, enkelte steder i landet synker leilighetsprisene, mens andre steder er det fortsatt en svak prisstigning. Jeg tror ikke markedet kommer til å endre seg så veldig, men de virkelig skyhøye prisene kommer ikke til å vedvare, vi ser jo i Oslo, en liten kåk på 30 kvadrat til 3 mill liksom... bare fordi det er rett adresse. Den tendensen tror jeg ikke kommer til å vedvare. Men fornuftige priser fra 1-2 mill for små leiligheter tror jeg kommer til å holde seg. Bare pass på å ligg unna andelsleiligheter med lave innskudd og høye husleier, nå i disse renteoppgangstider kan du risiere at husleien stiger enda mer... har hørt om flere som sliter. Så kjøp selveierleiligheter. De har ofte husleie de og, men forholdsvis små lån, og du eier din andel og sitter mye tryggere i det. ''Det lønner seg å eie uansett, leieprisene er svindyre... bedre å betale til seg selv. '' Ja dette er visst opplest og vedtatt. Men jeg kan ikke skjønne at det alltid stemmer. En kjapp sjekk på finn.no viser meg at leiekostnadene for en leilighet der jeg bor omtrent tilsvarer rentekostnadene for salgssummen til en tilsvarende leilighet. Forutsatt at jeg er veldig snill med hvilken rente man får, og jeg har tatt med skattefordelen. Man må da selge for det man kjøpte for, pluss omkostningene ved salget, for å gå i null i forhold til å leie. Hvis boligprisene ikke stiger, har man tapt. Å si at man betaler til seg selv blir vel ikke helt riktig, all den tid mesteparten av det man betaler er renter til banken. Idag ville jeg vært forsiktig, og ihvertfall ikke kjøpt hvis jeg ikke visste at jeg så det som en langsiktig investering. Angående rentebinding så har markedet allerede tatt høyde for forventet rente fremover. De færreste vil klare å slå markedet i forhold til det, og rentebinding må betraktes som en forsikring mot høyere rente enn man kan tåle i enkelte perioder. Forsikring koster. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Ta i alle fall goood høyde for enda flere renteoppganger! 0 Siter
Gjest Oswald the horny rabbit. Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Fatter ikke at du vil være en del av dette samfunnet jeg. Finn deg heller ei hytte langt fra folk, da slipper du unna med 2-300 tusen. 0 Siter
Gjest noen rådxxx Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 ''Det lønner seg å eie uansett, leieprisene er svindyre... bedre å betale til seg selv. '' Ja dette er visst opplest og vedtatt. Men jeg kan ikke skjønne at det alltid stemmer. En kjapp sjekk på finn.no viser meg at leiekostnadene for en leilighet der jeg bor omtrent tilsvarer rentekostnadene for salgssummen til en tilsvarende leilighet. Forutsatt at jeg er veldig snill med hvilken rente man får, og jeg har tatt med skattefordelen. Man må da selge for det man kjøpte for, pluss omkostningene ved salget, for å gå i null i forhold til å leie. Hvis boligprisene ikke stiger, har man tapt. Å si at man betaler til seg selv blir vel ikke helt riktig, all den tid mesteparten av det man betaler er renter til banken. Idag ville jeg vært forsiktig, og ihvertfall ikke kjøpt hvis jeg ikke visste at jeg så det som en langsiktig investering. Angående rentebinding så har markedet allerede tatt høyde for forventet rente fremover. De færreste vil klare å slå markedet i forhold til det, og rentebinding må betraktes som en forsikring mot høyere rente enn man kan tåle i enkelte perioder. Forsikring koster. Men en betaler ned på et lån, f.eks. tar en opp et lån på 1 mill. til en liten leilighet for å komme seg inn på boligmarkedet, så bor man der kanskje i tre-fire år, pusser kanskje opp litt, verdistigning osv.. og man har betalt ned litt på lånet, en har vist banken at en klarte å håndtere et sånt lån, så kan man selge og kjøpe seg større. Akkurat sånn markedet er nå tror jeg ikke det alltid lønner seg å kjøpe for å selge, det var en stund man kunne gjøre gode penger på det.... men om en skal bo der lenge, kanskje hele livet, da lønner det seg absolutt. Sånn det er nå eier jeg og min mann et stort hus, vi har alt betalt ned 800 000 av lånet fra egne penger, og har knapt 1 1/2 mill igjen på lånet. Vi har regnet ut at vi blir gjeldsfrie før vi fyller 50. Det er litt deilig å tenke på. Da er vi fortsatt så "unge" at vi kan få glede av de pengene vi da får til overs, kan f.eks. reise rundt omkring osv. 0 Siter
Gjest byråkratiettt Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Fatter ikke at du vil være en del av dette samfunnet jeg. Finn deg heller ei hytte langt fra folk, da slipper du unna med 2-300 tusen. Så får han problemer med staten pga hytta ikke er tenkt som helårsbolig og bla bla bla... 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Men en betaler ned på et lån, f.eks. tar en opp et lån på 1 mill. til en liten leilighet for å komme seg inn på boligmarkedet, så bor man der kanskje i tre-fire år, pusser kanskje opp litt, verdistigning osv.. og man har betalt ned litt på lånet, en har vist banken at en klarte å håndtere et sånt lån, så kan man selge og kjøpe seg større. Akkurat sånn markedet er nå tror jeg ikke det alltid lønner seg å kjøpe for å selge, det var en stund man kunne gjøre gode penger på det.... men om en skal bo der lenge, kanskje hele livet, da lønner det seg absolutt. Sånn det er nå eier jeg og min mann et stort hus, vi har alt betalt ned 800 000 av lånet fra egne penger, og har knapt 1 1/2 mill igjen på lånet. Vi har regnet ut at vi blir gjeldsfrie før vi fyller 50. Det er litt deilig å tenke på. Da er vi fortsatt så "unge" at vi kan få glede av de pengene vi da får til overs, kan f.eks. reise rundt omkring osv. Men istedenfor å betale ned på lån, kan man jo spare det samme beløpet. For at kjøp skal lønne seg, er man avhengig av verdistigning. Jeg er ikke sikker på at det kommer noen verdistigning de neste 2-3 årene. 0 Siter
Gjest verdistigning Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Men istedenfor å betale ned på lån, kan man jo spare det samme beløpet. For at kjøp skal lønne seg, er man avhengig av verdistigning. Jeg er ikke sikker på at det kommer noen verdistigning de neste 2-3 årene. Leiligheten min har steget med 200 tusen i verdi siden jeg kjøpte den for 3 1/2 år siden Men jeg tror verdistigningen vil gå saktere nå fremover ja, men en svak stigning blir det. Andelsleiligheter derimot vil nok synke betraktelig i verdi... Så høye husleiene er er det ikke lett å spare til leilighet ved siden av, spørs hva man tjener seff.... Selv har jeg en ganske bra ordning med banken, et slags fleksilån. Da kan jeg skyte inn mer om jeg vil, så betaler jeg mindre renter, men samme beløp hver mnd, og skulle jeg trenge ekstra penger kan jeg "låne" av det jeg har betalt inn, og fortsatt betale samme månedsbeløpene, bare at da betaler jeg mer på rentene om du skjønner. 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Leiligheten min har steget med 200 tusen i verdi siden jeg kjøpte den for 3 1/2 år siden Men jeg tror verdistigningen vil gå saktere nå fremover ja, men en svak stigning blir det. Andelsleiligheter derimot vil nok synke betraktelig i verdi... Så høye husleiene er er det ikke lett å spare til leilighet ved siden av, spørs hva man tjener seff.... Selv har jeg en ganske bra ordning med banken, et slags fleksilån. Da kan jeg skyte inn mer om jeg vil, så betaler jeg mindre renter, men samme beløp hver mnd, og skulle jeg trenge ekstra penger kan jeg "låne" av det jeg har betalt inn, og fortsatt betale samme månedsbeløpene, bare at da betaler jeg mer på rentene om du skjønner. Jeg skjønner, jeg har et sånt lån selv. Men ikke narr deg selv til å tro at det bare er de rentene du betaler det koster å bo. Du har antagelig egenkapital i boligen, hvis du solgte, kunne du sette den i banken og få renter på den. Og jeg er enig i at det som regel lønner seg å eie. Men "noen rådxxx" skrev at det alltid lønte seg, det var "alltid" jeg reagerte på. 0 Siter
Sofline Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 ''Det lønner seg å eie uansett, leieprisene er svindyre... bedre å betale til seg selv. '' Ja dette er visst opplest og vedtatt. Men jeg kan ikke skjønne at det alltid stemmer. En kjapp sjekk på finn.no viser meg at leiekostnadene for en leilighet der jeg bor omtrent tilsvarer rentekostnadene for salgssummen til en tilsvarende leilighet. Forutsatt at jeg er veldig snill med hvilken rente man får, og jeg har tatt med skattefordelen. Man må da selge for det man kjøpte for, pluss omkostningene ved salget, for å gå i null i forhold til å leie. Hvis boligprisene ikke stiger, har man tapt. Å si at man betaler til seg selv blir vel ikke helt riktig, all den tid mesteparten av det man betaler er renter til banken. Idag ville jeg vært forsiktig, og ihvertfall ikke kjøpt hvis jeg ikke visste at jeg så det som en langsiktig investering. Angående rentebinding så har markedet allerede tatt høyde for forventet rente fremover. De færreste vil klare å slå markedet i forhold til det, og rentebinding må betraktes som en forsikring mot høyere rente enn man kan tåle i enkelte perioder. Forsikring koster. Da vi flyttet sist sjekket vi også ut om det var billigst å leie eller eie. Det ble en anelse billigere å leie. Dvs. vi ville betalt mer i renter på lån i en eierleilighet enn vi nå betaler i leie for en tilsvarende leilighet. Ettersom leilighetsprisene her vi bor for tiden er på vei nedover, er vi glade for det valget. 0 Siter
Gjest skattemessig.... Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Jeg skjønner, jeg har et sånt lån selv. Men ikke narr deg selv til å tro at det bare er de rentene du betaler det koster å bo. Du har antagelig egenkapital i boligen, hvis du solgte, kunne du sette den i banken og få renter på den. Og jeg er enig i at det som regel lønner seg å eie. Men "noen rådxxx" skrev at det alltid lønte seg, det var "alltid" jeg reagerte på. En får en del skattefradrag på å ha gjeld også. Moren min fikk skikkelig baksmell da hun ble gjeldsfri på huset sitt og fortsatt hadde inntekt da hun ikke hadde regulert skatten sin... Så lenge du har gjeld blir det minus i formue, og du får også fratrekk i inntektsskatt. Hvis du leier og ikke har gjeld, så får du ikke noe fradrag. 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 En får en del skattefradrag på å ha gjeld også. Moren min fikk skikkelig baksmell da hun ble gjeldsfri på huset sitt og fortsatt hadde inntekt da hun ikke hadde regulert skatten sin... Så lenge du har gjeld blir det minus i formue, og du får også fratrekk i inntektsskatt. Hvis du leier og ikke har gjeld, så får du ikke noe fradrag. Jeg tok med skattefordelen i regnestykket. Likevel ble det noe dyrere pr. måned å leie. 0 Siter
Gjest snart gjeldsfri Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Jeg tok med skattefordelen i regnestykket. Likevel ble det noe dyrere pr. måned å leie. Men skal en bo der langsiktig da lønner det seg faktisk å kjøpe, på sikt blir huslånet nedbetalt og du er gjeldsfri. Med mindre du bor i et borettslag slipper du husleie og, kun kommunale avgifter, strøm osv. 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Men skal en bo der langsiktig da lønner det seg faktisk å kjøpe, på sikt blir huslånet nedbetalt og du er gjeldsfri. Med mindre du bor i et borettslag slipper du husleie og, kun kommunale avgifter, strøm osv. Fortsatt er det kun avhengig av om boligmarkedet stiger. Hvis man kjøper, får man rentekostnader på lånet til det er nedbetalt, pluss alternativkostnad på egenkapitalen. Hvis man leier får man leiekostnader hele veien. Ihvertfall i mitt område er leiekostnader og rentekostnader omtrent like; leiekostnadene ser dog noe lavere ut. I tillegg får man vedlikeholdsutgifter når man eier. Over tid vil som regel boligmarkedet stige, men hvis det ikke gjør det, kan man like gjerne leie, ihvertfall ut fra de prisene som er idag. 0 Siter
Gjest gjeldsfri Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Fortsatt er det kun avhengig av om boligmarkedet stiger. Hvis man kjøper, får man rentekostnader på lånet til det er nedbetalt, pluss alternativkostnad på egenkapitalen. Hvis man leier får man leiekostnader hele veien. Ihvertfall i mitt område er leiekostnader og rentekostnader omtrent like; leiekostnadene ser dog noe lavere ut. I tillegg får man vedlikeholdsutgifter når man eier. Over tid vil som regel boligmarkedet stige, men hvis det ikke gjør det, kan man like gjerne leie, ihvertfall ut fra de prisene som er idag. Men mange av de som leier ut bolig har lån på leilighetene, og må derfor øke leieprisen i takt med at rentene på lånet deres stiger. 0 Siter
Atene Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Men mange av de som leier ut bolig har lån på leilighetene, og må derfor øke leieprisen i takt med at rentene på lånet deres stiger. Og i takt med at rentekostnadene for dem som eier sin egen bolig stiger. Alt henger sammen. 0 Siter
Gjest da var det min tur Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Prisene på leiligheter har sunket i mange områder i det siste, men det er helt umulig å vite hva som skjer framover. Kan virke som markedet er noe mettet, leilighetene står lenger enn før og USA sliter økonomisk. Sommeren er generelt en god tid å kjøpe bolig på. Skal du likevel kjøpe snart ville jeg kjøpt nå. Rentene er ikke best for tiden, men den kan være høyere om et år og. Hvor mye du vil gi avhenger av egenkapital og hvor mye du har mulighet til å betale per mnd. Kan godt hjelpe deg om du skriver mer om hvor du vil bo, er du alene, utbetalt lønn per mnd, annen gjeld du har osv. Hei Tar imot all hjelp eg kan få for å få en innsikt i dette. Eg er 25, foreløpig er lønnen ca 500 000 i året (41 000 pr måned), var dum og oppfylte en drøm med å kjøpe bil, skylder der ca 200 000 og 100 000 i studielån. Har betalt ned en mc til en verdi av ca 70 000. Har sett meg ut Fana utenfor Bergen som ett bra sted for meg. I starten vil eg nok bo alene men håper det ikkje blir så alt for lenge til madammen er klar for innflytting. men uansett så vil eg si i banken at eg er alene med tanke på at eg ikkje vil låne såpass mye at vil slite hvis eg skulle blitt alene. Takk 0 Siter
Gjest da var det min tur Skrevet 17. juli 2008 Skrevet 17. juli 2008 Prisene på leiligheter har sunket i mange områder i det siste, men det er helt umulig å vite hva som skjer framover. Kan virke som markedet er noe mettet, leilighetene står lenger enn før og USA sliter økonomisk. Sommeren er generelt en god tid å kjøpe bolig på. Skal du likevel kjøpe snart ville jeg kjøpt nå. Rentene er ikke best for tiden, men den kan være høyere om et år og. Hvor mye du vil gi avhenger av egenkapital og hvor mye du har mulighet til å betale per mnd. Kan godt hjelpe deg om du skriver mer om hvor du vil bo, er du alene, utbetalt lønn per mnd, annen gjeld du har osv. Glømte å si at eg har så og si null i egenkapital 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.