Gå til innhold

Hvorfor får hun ikke bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kamerat som er sammen med en jente fra Peru. Hun har jobbet i Norge i 1 års-tid tror jeg, men visumet gikk ut og hun flyttet til Frankrike i vinter en gang. Kompisen min vil jo gjerne ha henne til Norge og det vil hun selv også. Hun er utdannet ingeniør og vil jobbe her. Men aller helst i barnehage e.l. Hun er nå i Norge på turistvisum som varer til november. Etter det må hun enten få arbeidsvisum (som visstnok ikke går ettersom da må man ha en spesial utdannelse som konkurrerer ut nordmenn), eller så må de gifte seg, noe han ikke vil. Er det ingen måte hun kan få bli på? Er urettferdig at folk som snakker norsk og vil jobber her ikke får det, mens andre får komme og bare sitter og mottar sosialstøtte.

Gjest mallet
Skrevet

Hvis hun får jobb som ingeniør tror jeg det er muligheter for arbeidsvisum. Ingeniører er det mangel på.

Gjest mandolina
Skrevet

Er han så hippen på å få henne til Norge, så kan han jo ta skrttet fullt ut og gifte seg med henne.

Større er problemet ikke.

Hilsen

Gjest togli
Skrevet

''Er urettferdig at folk som snakker norsk og vil jobber her ikke får det, mens andre får komme og bare sitter og mottar sosialstøtte.''

Nå er vel ikke denne kvinnen utsatt for forfølgelse/overgrep i hjemlandet, så hun kan jo nesten ikke sidestilles med flyktninger/asylsøkere som kommer til Norge for å overleve. Det blir litt feil å sammenligne henne med disse menneskeskjebnene.

Ellers tenker jeg at hun bør får bo i Norge så lenge hun har en jobb å gå til :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Er urettferdig at folk som snakker norsk og vil jobber her ikke får det, mens andre får komme og bare sitter og mottar sosialstøtte.''

Nå er vel ikke denne kvinnen utsatt for forfølgelse/overgrep i hjemlandet, så hun kan jo nesten ikke sidestilles med flyktninger/asylsøkere som kommer til Norge for å overleve. Det blir litt feil å sammenligne henne med disse menneskeskjebnene.

Ellers tenker jeg at hun bør får bo i Norge så lenge hun har en jobb å gå til :)

''Ellers tenker jeg at hun bør får bo i Norge så lenge hun har en jobb å gå til :)''

Helt enig! Men det fungerer utrolig nok ikke sånn i praksis:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540431.html

Gjest togli
Skrevet

''Ellers tenker jeg at hun bør får bo i Norge så lenge hun har en jobb å gå til :)''

Helt enig! Men det fungerer utrolig nok ikke sånn i praksis:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/09/540431.html

Hæ!? Dette kaller jeg et overgrep! Norge mangler arbeidskraft og så sender vi ut en som har bodd her i mange år. En bivirkning er jo også at utenlandske kvinner som gifter seg med norske menn kanskje ikke tør å skilles :-(

Helt utrolig!!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hæ!? Dette kaller jeg et overgrep! Norge mangler arbeidskraft og så sender vi ut en som har bodd her i mange år. En bivirkning er jo også at utenlandske kvinner som gifter seg med norske menn kanskje ikke tør å skilles :-(

Helt utrolig!!

Ja, jeg ble temmelig sjokkert selv da jeg leste dette. Trodde ikke sånt var mulig, naiv som jeg er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...