Gå til innhold

Allergi mot tomat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror fikk for første gang reaksjon på bjørkepollen i år. Mulig at han reagerer allergisk på syrin og gress også.

I kveld spiste han en hel tomat sammen med kveldsmaten. Etter måltidet sa han at det klødde veldig i munnen. Tomat er kryssallergi med bjørkepollen-allergi.

Bør han la være å spise tomat? Kløen gir seg raskt, og han liker tomater veldig godt...

Sofies mamma
Skrevet

Tja, hvis han ikke plages av det så er han jo ikke veldig allergisk. Men dette er jo kryssalergi, så det kan trigge allergien ytterligere. Jeg har det sånn selv med tomat og noen frukt. Jeg ligger unna de tingene i gress- og bjørkesesongen, men spiser de ellers. Da reagerer jeg ikke. Kanskje han har snev av gressallergi også og derfor reagerer i disse dager?

Skrevet

Tja, hvis han ikke plages av det så er han jo ikke veldig allergisk. Men dette er jo kryssalergi, så det kan trigge allergien ytterligere. Jeg har det sånn selv med tomat og noen frukt. Jeg ligger unna de tingene i gress- og bjørkesesongen, men spiser de ellers. Da reagerer jeg ikke. Kanskje han har snev av gressallergi også og derfor reagerer i disse dager?

Takk for info. Ja, betyr kryssallergi at man reagerer i blomstringsperioden, men ikke ellers?

Vi er ferske ift allergier...

Sofies mamma
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1216326090' post='3921075]

Takk for info. Ja, betyr kryssallergi at man reagerer i blomstringsperioden, men ikke ellers?

Vi er ferske ift allergier...

Kan reagere i sesongen, kan reagere hele året. Har sett mange varianter av hva som "krysser" med hvilke pollentyper, så det tryggeste er å følge med selv og lære sin egen allergi å kjenne. Men jeg trodde ikke tomat var kyrss med bjørk, men med gress. Og det er gresset som er ille nå.

http://www.vitusapotek.no/no?id=40616

http://www.naaf.no/Documents/Brosjyrer/pollenbrosjyre_2007.pdf

AneM1365380603
Skrevet

Vår yngste datter har også vært storspiser av hele tomater. I vår begynte hun å klage på kløe mens hun spiste det, og hun ble også rød rundt munnen.

Vi tok noen tester for å være helt sikker. Vi så at hun reagerte hver gang hun fikk en hel tomat, men om hun tok bare en bit skjedde ingenting. Hun tålte også fint en hel cherrytomat.

Vi dro til legen pga noe annet og spurte samtidig om tomatene. Han sa at det hender man tåler litt, men at mye blir for mye. Han anbefalte oss å holde henne helt borte fra tomater ca et halvt års tid før vi forsiktig prøver det igjen.

Vi gir henne mat med tomatpure i, for det reagerer hun ikke på. Jeg synes dette er litt leit i og med at tomater er så sunt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...