Gå til innhold

Generell studiekompetanse som voksen

Anbefalte innlegg

Gjest søtladen
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å skaffe meg generell studiekompetanse, men synes det er vanskelig å orientere meg. Jeg fullførte grunnkurs i sin tid, så det er bare to år som egentlig gjenstår. Kan jeg få trekt fra dette hvis jeg skal studere via nett f.eks hos NKI? Hvor stort arbeidspress blir det å ha en heltidsjobb ved siden av?

Skrevet

Generell studiekompetanse er ikke det samme som tre år med videregående skole.

For generell studiekompetanse trenger du:

Norsk 1, 2, 3 (alle årene)

Engelsk Grunnkurs

Naturfag

Nyere Historie

Matte Grunnkurs

Samfunnslære

Du burde ha alle disse, bortsett fra norsken.

Gjest Oswald the happy rabbit
Skrevet

Generell studiekompetanse er ikke det samme som tre år med videregående skole.

For generell studiekompetanse trenger du:

Norsk 1, 2, 3 (alle årene)

Engelsk Grunnkurs

Naturfag

Nyere Historie

Matte Grunnkurs

Samfunnslære

Du burde ha alle disse, bortsett fra norsken.

''Generell studiekompetanse er ikke det samme som tre år med videregående skole.''

Men gir de samme rettigheter?

Skrevet

''Generell studiekompetanse er ikke det samme som tre år med videregående skole.''

Men gir de samme rettigheter?

"

Høgskole- og universitetsutdanning byggjer på bestått vidaregåande utdanning. Alle studium med kravkode GENS i lærestadtabellane har generell studiekompetanse som opptakskrav.

Til nokre studium er det spesielle opptakskrav i tillegg til generell studiekompetanse, mens nokre studium er unnatekne frå kravet om generell studiekompetanse. Sjå spesielle opptakskrav.

For generell studiekompetanse gjeld krav om både utdanning/praksis og bestemte fag. Fagkrava må anten vere dekte innafor eller takast i tillegg til krav om utdanning/praksis."

Skrevet

Hvis du har allmenn grunnkurs etter reform 95 så har du engelsken, matten og naturfagen som behøves. Dermed trenger du å ta nyere historie, norsk og samfunnslære. Om det blir for mye å ta over ett år i tillegg til jobb vet jeg ikke... Jeg tok norsk i tillegg til full jobb ett år, og JEG hadde nok ikke taklet mer det året. Ville vel muligens fordelt så du tok norsk ett år, så nyere historie og samfunnslære et annet år.

Skrevet

Vil forresten anbefale deg å dra innom der du gikk på grunnkurs og snakke med en rådgiver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...