Gå til innhold

Er det andre som tenker på f.eks tiden?

Anbefalte innlegg

Gjest stjernare
Skrevet

Jeg lurer på om tiden alltid har eksistert. den må i allefall ha kommet sammen med materie. Fordi jeg tenker at uten materie er det ingenting og ingen mening med tid.

Solsikkefrø
Skrevet

Materie? Er ikke det det samme som puss? eller tar jeg feil da? Isåfall, hva har tid og materie med hverandre å gjøre?

Skrevet

Materie? Er ikke det det samme som puss? eller tar jeg feil da? Isåfall, hva har tid og materie med hverandre å gjøre?

Materie er det samme som ting, det som eksisterer - i denne sammenhengen.

Gjest Elextra
Skrevet

Har i grunnen alltid tenkt at både tid og rom bestandig har eksistert, men dette er ikke vitenskapelig fundert fra min side.

Blir temmelig svimmel av å tenke på ting som på big bang, Einsteins relatvitetsteori og singularitet, for ikke å snakke om at tiden krummer seg...

Skrevet

Har i grunnen alltid tenkt at både tid og rom bestandig har eksistert, men dette er ikke vitenskapelig fundert fra min side.

Blir temmelig svimmel av å tenke på ting som på big bang, Einsteins relatvitetsteori og singularitet, for ikke å snakke om at tiden krummer seg...

Hva vil det si at tiden krummer seg?

Skrevet

Fordi tiden trenger et rom.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg tror tiden er en illusjon,tiden står stille.

Gjest Elextra
Skrevet

Hva vil det si at tiden krummer seg?

Det har med tyngdekraften å gjøre, og betyr noe sånt (fritt plukket fra en blogg jeg kom over):

''Tiden endrer seg også ute i verdensrommet. Tiden påvirkes av tyngdekraften ettersom den også påvirker rommet. Rommet krummer seg rundt planetene og det gjør også tiden, som må følge de fysiske dimensjonene. ''

Les mer om relativitetsteorien, f.eks.: http://nn.wikipedia.org/wiki/Den_generelle_relativitetsteorien

Gjest hobbyfilosofen.....
Skrevet

Det var da et filosofisk spørsmål :)

Tiden er bare et begrep som vi mennesker har funnet på. Men tiden vises... det ser vi f.eks. i naturen, årstidene....

og f.eks oss mennesker, vi blir født, vi blir større, vi blir tenåringer, vi blir voksne, vi blir gamle... tidens tann vises.

Før universet ble til - fantes det da tid?

Tiden må ha vært der, for da tiden var inne- da hendte det noe som skapte universet, med alle planetene og stjernene, og etterhvert en planet som det ble liv på.

Tiden ble mer og mer synlig.

Ingenting går fortere enn lyset, men selv lyset bruker tid.

Når vi reiser med bil - sparer vi tid. Som en slags tidsmaskin kommer vi oss fortere frem til målet enn til fots.

Finnes tid? Og hvorfor går tiden av og til så sent, mens andre ganger går den altfor fort?

Skrevet

Det var da et filosofisk spørsmål :)

Tiden er bare et begrep som vi mennesker har funnet på. Men tiden vises... det ser vi f.eks. i naturen, årstidene....

og f.eks oss mennesker, vi blir født, vi blir større, vi blir tenåringer, vi blir voksne, vi blir gamle... tidens tann vises.

Før universet ble til - fantes det da tid?

Tiden må ha vært der, for da tiden var inne- da hendte det noe som skapte universet, med alle planetene og stjernene, og etterhvert en planet som det ble liv på.

Tiden ble mer og mer synlig.

Ingenting går fortere enn lyset, men selv lyset bruker tid.

Når vi reiser med bil - sparer vi tid. Som en slags tidsmaskin kommer vi oss fortere frem til målet enn til fots.

Finnes tid? Og hvorfor går tiden av og til så sent, mens andre ganger går den altfor fort?

''Finnes tid? Og hvorfor går tiden av og til så sent, mens andre ganger går den altfor fort?''

Tiden er en av dimensjonene.

Jeg tror tiden henger sammen med bevegelse, og at det er noe som er der som kan bevege seg.

Skrevet

Det har med tyngdekraften å gjøre, og betyr noe sånt (fritt plukket fra en blogg jeg kom over):

''Tiden endrer seg også ute i verdensrommet. Tiden påvirkes av tyngdekraften ettersom den også påvirker rommet. Rommet krummer seg rundt planetene og det gjør også tiden, som må følge de fysiske dimensjonene. ''

Les mer om relativitetsteorien, f.eks.: http://nn.wikipedia.org/wiki/Den_generelle_relativitetsteorien

Ok. At tyngdekraften trekker slik at tiden også krummer seg.

Dette er veldig omfattende greier.

Gjest Elextra
Skrevet

Ok. At tyngdekraften trekker slik at tiden også krummer seg.

Dette er veldig omfattende greier.

''Dette er veldig omfattende greier.''

Nettopp! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...