Gå til innhold

Åmer i bringebær

Anbefalte innlegg

Gjest urkkkkkkkkk
Skrevet

Her jeg bor kaller vi de åmer, ormer kalles de kanskje andre steder?

Jeg lurer på - er det alltid slike i bringebær? Av og til er de så små at man så vidt får øye på dem, så kan sikkert risikere å spise en del. Er de farlige å spise eller bare ekle? Mister jo litt lysten på bringebær når jeg ser sånne....

Skrevet

Det hender ofte de finnes i ville bringebær ja, mer sjeldent i hagebringebær. De er ikke i alle bær da, men jeg tror de er mer vanlige når det vått enn når det er tørr sommer.

Skrevet

Jeg pleier å vrenge alle bringebæra jeg spiser for å sjekke om det er mark i. Det er vel larvene til bringebærbille

Mora mi påstår at "den stakkars marken har da spist bare bringebær i hele sitt liv" og at det dermed ikke gjør noe om man spiser den, men jeg synes nå det er litt ekkelt uansett.

Vi har hagebringebær, men for å få dem vekk må man sikkert sprøyte med noe.

http://no.wikipedia.org/wiki/Byturidae

Gjest benkeplate
Skrevet

De er helt ufarlige, men det jo litt ekkelt da.

brilleslangen
Skrevet

Ganske vanlig er det nok, og jeg spiser ikke markene med viten og vilje iallfall. Men bringebær som ser helt fine ut har jeg aldri funnet mark i, så de spiser jeg nå som de er uten å sjekke. Bringebær med flekker har jeg alltid marki, så disse leter jeg opp marken i før jeg spiser bæra. Min teori er altså at man kan se hvilke bær som har markog hvilke som ikke har det. de bærene med flekker har flekker fordi de er spist på, de fine bæra er rene for mark. Jeg pleier å plukke begge deler, men renser ekstra nøye, og hvis jeg skal koke bæra står jeg med skje op plukker opp markene etterhvert som de kommer krypende pga varmen. Så jeg tror ikke jeg spiser så veldig mange, men noen blir det nok... :-)

Gjest benkeplate
Skrevet

Ganske vanlig er det nok, og jeg spiser ikke markene med viten og vilje iallfall. Men bringebær som ser helt fine ut har jeg aldri funnet mark i, så de spiser jeg nå som de er uten å sjekke. Bringebær med flekker har jeg alltid marki, så disse leter jeg opp marken i før jeg spiser bæra. Min teori er altså at man kan se hvilke bær som har markog hvilke som ikke har det. de bærene med flekker har flekker fordi de er spist på, de fine bæra er rene for mark. Jeg pleier å plukke begge deler, men renser ekstra nøye, og hvis jeg skal koke bæra står jeg med skje op plukker opp markene etterhvert som de kommer krypende pga varmen. Så jeg tror ikke jeg spiser så veldig mange, men noen blir det nok... :-)

Jeg har funnet mye mark i bær som ser helt friske ut. Min erfaring er at det bare er enda flere mark i et bær med merker.

Jeg vrenger alltid bæra før jeg spiser dem.

Skrevet

Bringebærmark er helt ufarlige. De er ikke i alle bringebærene, men i ganske mange.

De er bare å ta bort hvis man ser dem.

sort som natta
Skrevet

selv jeg som veggis får i meg sånne av og til:P helt ufarlig

Gjest prust
Skrevet

Ungene plukket villbringebære i går, og i dem fant vi ikke mark. I dag har jeg plukket ca 5 kilo hagebringebær ( usprøytet), og det var litt mark i dem, men ikke så mye.

Jeg skal til å rense dem nå snart. Kikker inni dem, med et kvart øye, og tar bort de markene jeg ser. Jeg vet jo at en del marker ser jeg, ikke. men når syltetøyet blir rørt og fryst, er ikke markene synlige lenger - og vi spiser syltetøyet :-)

Gjest urkkkkk
Skrevet

Bringebærmark er helt ufarlige. De er ikke i alle bringebærene, men i ganske mange.

De er bare å ta bort hvis man ser dem.

Hva med bringebærsylte fra butikken? Tror dere at de i fabrikken renser bærene så godt? Blir vel bare maskinelt sortert de? Så da får vi kanskje i oss en del mark? urk..

Skrevet

Hva med bringebærsylte fra butikken? Tror dere at de i fabrikken renser bærene så godt? Blir vel bare maskinelt sortert de? Så da får vi kanskje i oss en del mark? urk..

Bare de koker marken (eh bringebærene), har det jo ingenting å si? Ekstra kjøtt for pengene :-)

Gjest prust
Skrevet

Bringebærene som er i kjøpt syltetøy er mest sannsynlig sprøytet mot bringebærbillen (eller bringebærfluen eller hva det nå er). Men noen mark overlever sikkert :-DDDD

Skrevet

Når man koker syltetøyet så dør disse markene. Dessuten består de stort sett av bringebær, så det gjør ikke noe.

Vil også anta at fabrikkene har en form for rensing eller kjemisk behandling som gjør at markene blir borte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...