Gå til innhold

Hepatitt A

Gjest hilsen redd venn

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen redd venn
Skrevet

Hei Jeg har en venn som er på reise og har blitt syk. Hun har fått Hepatitt A minus, og først lurer jeg på om det er noe som heter Hepatitt A minus? Har søkt mye på nettet og ikke funnet noe annet enn Hepatitt A? Men denne Hepatitt A minus skulle i følge hennes lege være en verre type? Hun har blitt veldig syk, har gått ned 20 kg på 5 uker, og klarer ikke holde på noe av maten hun spiser. Hun har hatt Hepatitt B for 10 år siden, og er det fordi hun har hatt det, at hun ble så syk nå? Stemmer det at man blir dårligere om hun har hatt Hepatitt B, og så får Hepatitt A? I følge det jeg har lest på Hepatitt A er det egentlig bare noe som går over av seg selv? Men hun har fått masse medisiner og trenger fortsatt en del behandling? Så lurer jeg da på om hun kanskje kan bli behandelt for noe annet? Uten at hun vet det selv? De har blant annet gått inn i ryggmargen å tatt ut ryggmargsvæske for satt det inn i leveren? Er dette en behandlingsform som blir brukt? (jeg syntes dette hørtes så rart ut..) Jeg har lest at man blir immun når man har først har hatt Hepatitt, men man blir kanskje ikke immun mot A selv om man har hatt Hepatitt B? Til slutt har hun fått beskjed om at hun ikke kunne fly hjem nå fordi hun var så syk at leveren kunne sprekke om hun fløy hjem? Kan det virkelig skje?

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Jeg er enig med deg om dette med hepatitt A minus. Jeg er virolog av utdannelse og werfaring, men det er et begrep jeg ikke er kjent med. At dette skulle være en mer alvorlig form for infeksjon enn hepatitt A generelt er noe nytt for meg. Det er vanskelig å være htlt sikker på hvorvidt en hepatitt A infeksjon er mer alvorlig hos en person med tidligere hepåatitt B infeksjon. Begge forårsaker skade på leveren. Hvis hepatitt B infeksjonen har etterlatt en noe redusert leverfunksjon kan hepatitt A på toppen være mer alvorlig. Det høres egentlig fornuftig AT hun nikke bør fly i den mest akutte fasen av hepatitt A infeksjon, selv om det høres vell dramatisk at leveren kan sprekke. Hepatitt A forårsaker en akutt sykdom, og etter at det er over vil hun være immunm ot hepatitt A infeksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...